حاضری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح کرد

مدعیان اسب زین‌کرده از چشم مردم افتاده‌اند/ انتخاب «ظریف» ضروری بود

علی محمد حاضری، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به این اینکه انتخاب محمدجواد ظریف به عنوان رییس شورای راهبری ضروری بود، درمورد بحث این‌روزها درباره «اسب زین‌کرده» گفت: انتخابات اخیر نشان داد که صاحبان و مدعیان جریان اسب زین کرده از چشم مردم افتاده‌اند.

کد خبر: ۱۶۹۰۲۶
۱۱:۰۵ - ۳۱ تير ۱۴۰۳

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نتایج انتخابات و گرایش مردم در انتخابات همه چیز را به خوبی نشان داد. نباید مردم را خدایی نکرده انقدر کم‌فهم و بی‌تشخیص بدانیم که صاحبان و مدعیان جریان اسب زین کرده، تامین‌کننده امنیت، رفاه و آسایش را رها کنند و به دنبال یک طیف دیگری بگردند. این انتخاب مردم و موضع‌گیری‌هایشان در انتخابات نشان داد، گروهی که دولت را تحویل می‌دهند و عقبه افراطی‌تر آن‌ها از چشم مردم افتاده‌اند و هیچ یک از حرف‌ها و وعده‌هایشان برای مردم اثر نداشته است.

علی محمد حاضری، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با ایلنا، در تحلیل خود از وضعیت کنونی رئیس‌جمهور منتخب و ساز و کار تشکیل کابینه چهاردهم با بیان اینکه پزشکیان عقبه تشکیلاتی و حزبی نداشت به طور طبیعی کابینه و یارانش را از قبل تدارک ندیده بود، گفت: مسئله شناسایی و انتخاب همکار، یک مسئله جدی برای ایشان است. خوشبختانه در روند و سازوکاری که اعلام کردند، یک رویه بدیع و ابتکاری که تاکنون در جمهوری اسلامی سابقه نداشت و یک مشارکت وسیع جریان‌های مختلف مدنی، سیاسی و صنفی به کار گرفته شده است. این کار به همان اندازه که بدیع و نوآورانه است، در عین حال تجربه نشده بوده و طبیعتا مشکلاتی هم خواهد داشت. اما در مجموع آنچه که از این کار حاصل می‌شود بانک اطلاعاتی وسیع و فراگیری از مجموعه تخصص‌ها با گرایش‌های مختلف است. هر تعداد از افراد تعیین شده که به کابینه راه پیدا کنند خودش یک حرکت رو به جلو است و یک بانک اطلاعاتی خوب است که می‌تواند سایر رده‌های مدیریت کشور را تغذیه کند.

جریان راهبری پزشکیان هوشمندی لازم را برای مقابله با سهم‌خواهی‌ها دارد

وی سهم‌خواهی در دولت جدید را یک امر طبیعی دانست و تصریح کرد: نوعا در این شرایط این سهم‌خواهی‌ها مطرح می‌شود، اما مهم این است که ساز و کار پیش‌بینی شده و تیم همکار چقدر آمادگی مقابله با این سهم‌خواهی‌های مخرب و نابجا را دارد که به نظر می‌رسد، مجموع دوستان‌شان و به خصوص جریان راهبری ایشان که در راس آن آقای ظریف است، یک نوع هوشمندی برای مقابله با آن‌ها را دارند.

ما شاهد کابینه جوان و کارآمد خواهیم بود

حاضری درباره نتایج غیررسمی اعلام شده از کارگروه‌ها گفت: برای قضاوت زود است و باید منتظر ماند تا اطلاعات بیشتری منعکس شود و نتایج اولیه اعلام شود. تا همین‌جا اگر حدنصابی از شاخص‌هایی که اعلام کردند در عمل رعایت شود ما شاهد کابینه و تیمی نسبتا جوان‌تر از آنچه تا به حال در کابینه‌ها داشتیم و چهره‌های قابل و کارآمد خواهیم بود.

انتخاب ظریف به عنوان رییس شورای راهبری ضروری بود

وی درباره انتخاب ظریف به عنوان رییس شورای راهبری کابینه دولت چهاردهم گفت: با توجه به اینکه ایشان عقبه‌ی حزبی نداشت و با توجه به تنوع جریان‌هایی که همکاری و حمایت‌شان پیروزی پزشکیان را محقق کرد، احتیاج به چهره‌ای بود که نسبت به شرایط موجود، فراجناحی باشد و در گروه یکی از این چندجریان حامی تعریف نشود و این یک نیاز ضروری بود. ظریف همه این ویژگی‌ها را دارد. چهره‌ای است که در درون هیچ‌یک از این تشکیلات نبوده، مواضع و رویکرد‌هاش تقریبا برای همه‌ی این طیف‌ها قابل قبول و قابل احترام است، لذا می‌تواند یک نوع مدیریت فراگروهی و فراحزبی را که لازمه این مرحله است، ایفا کند.

مقامات عالی کشور اقداماتی برای مهار اثرات تخریبی طیف‌های افراطی داشته باشند

این فعال سیاسی با اشاره به حمله برخی به ظریف و نگرانی‌ها بابت کارشکنی‌های احتمالی از سوی طیف تندرو علیه دولت چهاردهم عنوان کرد: این طیف که گاندوساز‌های مشهور هستند؛ از قبل هم بودند اگر این چنین نبود باید تعجب می‌کردیم. در واقع از این‌ها انتظاری نیست و اگر خلاف این عمل می‌کردند، باید به صحت و سلامت تیم ظریف و پزشکیان شک کنیم. در دولت اصلاحات و در دوره‌های دیگر هم شاهد کنش این طیف‌های افراطی و جریان‌هایی که در گذشته هم این نوع موضع‌گیری‌ها و تخریب‌ها را داشتند، بودیم. طبیعت‌شان است که این نوع موضع‌گیری‌ها و تخریب‌ها را داشته باشند. ما امیدواریم که مقامات عالی کشور اقداماتی برای مهار و کاهش اینگونه اثرات تخریبی داشته باشند.

در تیم پزشکیان یکسری روند‌های دموکراتیک و شفافیت می‌بینیم که در تیم جلیلی شاهد این صفات نبودیم

وی در خصوص مقایسه عدم شفافیت دولت سایه با عملکرد شفاف شورای راهبری دولت چهاردهم، گفت: اصلا مقایسه تیم همکاران آقای جلیلی و اصولا جریاناتی که ما در این سال‌ها در تقابل با برجام و سیاست‌های جاری می‌شناسیم، با آقای پزشکیان و تیمش و آقای ظریف مقایسه بی وجهی است. تمایزات زمین تا آ‌سمانی وجود دارد و هر چه که باشد، یکسری روند‌های عقلایی، دموکراتیک و شفاف وجود دارد که در آن‌ها هیچ یک از این صفات را شاهد نبودیم.

انتخابات اخیر نشان داد که صاحبان و مدعیان جریان اسب زین کرده از چشم مردم افتاده‌اند

حاضری درباره راستی‌آزمایی اینکه دولت مستقر و اطرافیانش با ادبیات اسب زین کرده مدعی هستند که اوضاع گل و بلبلی را تحویل دولت چهاردهم می‌دهند، گفت: بیش از هر چیز نتایج انتخابات و گرایش مردم در انتخابات همه چیز را به خوبی نشان داد. نباید مردم را خدایی نکرده انقدر کم‌فهم و بی‌تشخیص بدانیم که صاحبان و مدعیان جریان اسب زین کرده، تامین‌کننده امنیت، رفاه و آسایش را رها کنند و به دنبال یک طیف دیگری بگردند. این انتخاب مردم و موضع‌گیری‌هایشان در انتخابات نشان داد، گروهی که دولت را تحویل می‌دهند و عقبه افراطی‌تر آن‌ها از چشم مردم افتاده‌اند و هیچ یک از حرف‌ها و وعده‌هایشان برای مردم اثر نداشته است.

وی در خصوص برخی انتصابات خارج از قاعده و ابلاغ برخی مصوبات دقیقه نودی از سوی دولتمردان خاطرنشان کرد: این اقدامات آخر هم در ادامه سهم‌خواهی‌ها و برداشت‌هایی از سفره عمومی بوده که در طول این سال‌ها داشتند و فکر می‌کنند که آخرین سهم‌شان را از این سفره جمع می‌کنند برای این است کم و بیش شاهد این اقدامات هستیم؛ بنابراین امیدواریم که پزشکیان و تیم‌شان در حالی که هنوز دولت را در دست نگرفته‌اند با هشدار‌ها و توجهات بیشتری جلوی برخی از این اقدامات را بگیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: