امتیاز مثبت به اقوام و مذاهب یا امتیاز منفی به تشیّع؟

بررسی حقوق اقوام و مذاهب غیر شیعه در نظام جمهوری اسلامی ایران، موضوع یادداشت اختصاصی دیدارنیوز به قلم حجت‌الاسلام احمد حیدری.

کد خبر: ۱۶۸۹۶۸
۱۴:۰۳ - ۳۰ تير ۱۴۰۳

 

دیدارنیوز ـ احمد حیدری: واضح و آشکار است که از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون، پیروان ادیان غیر اسلام و مذاهب غیر شیعه و اقوام به خصوص اقوام مرزنشین مثل قوم کرد و بلوچ و همچنین زنان، از بسیاری از حقوق شهروندی در حد متعارف بهره‌مند نبوده‌اند و با وجود این که کشور ما از بسیاری کشور‌ها در رعایت حقوق شهروندی آنان در جایگاه بهتری بوده، ولی عدالت در حقوق شهروندی به خوبی و در حد ایده‌آل که از "جمهوری اسلامی و حکومت مدعی رهروی عدالت علوی" انتظار می‌رود، رعایت نشده است و همین عدم رعایت عدالت در توزیع حقوق شهرونددی برابر به همه شهروندان کشور فارغ از دین و مذهب و قومیت و جنسیت است که بسیاری را از نظام جمهوری اسلامی دلزده و ناامید کرده است.

گر چه بعضی دولت‌ها در احقاق حقوق شهروندی و برابر برای همه افراد کشور فارغ از دین و مذهب و قومیت و جنسیت تلاش کردند و به موفقیت‌های چشمگیری هم رسیدند، ولی آقای پزشکیان اولین رئیس جمهوری است که در دوران تبلیغات ریاست جمهوری به وجود تبعیض منفی در کشور نسبت به پیروان ادیان و مذاهب و قومیت‌ها و زنان اعتراف و تصریح کرد و مبارزه با این بی‌عدالتی را از اهداف اصولی خود اعلام نمود و حالا بعد از پیروزی، آقای ظریف به عنوان رئیس شورای راهبردی منصوب از سوی او برای تعیین کاندیدا‌های وزارت، اعلام کرده که در تعیین کاندیدا‌های وزارت، غیر شیعه و از اقوام مرزنشین بودن، امتیاز مثبت دارد و بقیه امتیاز مثبت ندارند نه این که امتیاز منفی دارند [و بینهما بون بعید].

امتیار مثبت دادن به اقشار محروم برای رفع محرومیت، یک اقدام عقلایی است که در همه دنیا مرسوم می‌باشد و در راستای ایجاد عدالت همگانی و زدودن چهره کریه تبعیض است، ولی در کشور ما جماعتی که در همه زمینه‌ها به رانت‌خواری عادت کرده‌اند؛ بر علیه این رویه انسانی و عدالتی شوریده و آن را اقدامی خلاف دین و مذهب و نظام به شمار آورده‌اند.

آقای شریعتمداری کیهان از سخنگویان اصلی این جماعت در این زمینه به شدت اتخاذ موضع منفی کرده و نوشته: ""اظهارات آقای ظریف در باره تبعیض مثبت مذاهب و اقوام و زنان، نه فقط با قانون اساسی که با مبانی صریح اسلامی هم در تناقض است؛ از کِی تا به حال «شیعه بودن» در جمهوری اسلامی خصوصیت و به اصطلاح، امتیاز منفی تلقی می‌شود؟! آیا منظورتان این است که شیعه جزء مذاهب و ادیان رسمی نیست؟! اظهارات آقای ظریف علیه تشیع است! "

البته از این جماعت رانتخوار که نظام و کشور را ملک طلق خود و بقیه را ضد انقلاب و ضد نظام می‌دانند که باید کشور را ترک کنند، جز این انتظار نمی‌رود، ولی خطاب به ایشان عرض می‌کنیم:
۱. امتیاز مثبت دادن به اقشار محروم برای رفع تبعیض و محرومیت با کدام اصل قانون اساسی تناقض دارد؟
۲. امتیاز مثبت دادن به محرومان برای رفع محرومیت و ظلم و ایجاد عدالت، با کدام آیه یا حدیث معتبر متناقض است؟
۳. امتیاز مثبت ندادن به پیروان مذهب رسمی که محرومیتی بر آنان تحمیل نشده، در کدام فرهنگ مساوی "امتیاز منفی دادن" به آنان است؟ آیا واقعا متوجه معنای دادن امتیاز مثبت نیستید یا خود را به ندانستن می‌زنید؟
۴. کجای امتیاز مثبت ندادن به پیروان اسلام و مذهب شیعه، مساوی انکار رسمی بودن اسلام و مذهب تشیّع است؟
۵. کجای این رویه علیه مذهب تشیع است؟
۶. آیا اگر بین دو یا چند نفر که در همه زمینه‌های علمی و تخصصی نمره یکسان گرفته‌اند، برای رفع محرومیت از پیروان مذاهب و قومیت‌ها، به پیرو مذهب غیر شیعه و قومیت غیر فارس امتیاز مثبتی داده شود و مقدم گردد، این برای نظام اافتخار نیست؟ آیا باید قدردان این اقدام باشید یا علیه آن جو و شانتاژ راه بیندازید؟

خدایا عاقبت همه ما را ختم به خیر کن و همه ما را توفیق تلاش برای تحقق عدالت محمدی و علوی عنایت بگردان.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: