معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد

شناسایی اولین فرد مبتلا به تب دنگی در تهران

بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اولین مورد تب دنگی در تهران شناسایی شد که این فرد مسافر بوده است.

کد خبر: ۱۶۸۹۶۳
۱۲:۲۵ - ۳۰ تير ۱۴۰۳

دیدارنیوز: معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: نخستین مورد تب دنگی در تهران شناسایی شد که این فرد مسافر بوده است.

بابک عشرتی در خصوص تعداد کل مبتلایان به تب دنگی در کشور گفت: با توجه به نظام مراقبتی بهداشتی که در کشور وجود دارد، تا روز چهارشنبه ۲۷ تیر ماه، ۱۵۱ نفر در کشور به تب دنگی شناسایی شدند که از این تعداد ۱۲ مورد انتقال محلی بوده است؛ یعنی این افراد سابقه سفر نداشند و در داخل کشور آلوده شوند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۳۰ نفر از کشور امارات، ۷ مورد از پاکستان، یک مورد از عمان و یک مورد از بنین آفریقا مبتلا شده بودند.

عشرتی با بیان اینکه پشه آئدس در شمال کشور و جنوب متفاوت عمل می‌کند، افزود: در نواحی شمالی کشور بیشتر این پشه در روز میگزد و اصطلاحا روز گرد است و در نواحی جنوب، این پشه شب گرد است؛ یعنی بیشتر در منزل نیش می‌زند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به جذب شدن پشه آئدس به لباس‌های تیره و کدر در توصیه‌ای به هموطنان اعلام کرد: عموم مردم از لباس‌های آستین بلند و رنگ‌های شاد استفاده کنند و استفاده از کرم‌های ضد گزش حشره چه به صورت طبیعی یا شیمیایی میتواند از ابتلا جلوگیری کند.

وی افزود: اگر فردی مبتلا به تب دنگی شود تا ۹ روز از شروع علائم، هر پشه عادی که خونخواری کند به ویروس آلوده می‌شود و در صورت تخم گذاری پشه‌های به وجود آمده هم دارای ویروس خواهند بود.

عشرتی ادامه داد: البته باید در نظر داشت که هر پشه نهایتا تا ۱ ماه می‌تواند زنده بماند و هر پشه تا ۱۰ نفر را در روز می‌تواند مورد گزش قرار دهد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان گفت: آب‌های راکد، آب زیر گلدان، لاستیک‌های فرسوده، بطری‌ها و نایلون‌های رها شده در طبیعت می‌تواند محل تکثیر پشه باشند که هم وطنان باید در دفع صحیح پسماند‌های خود در این ایام اهتمام ویژه داشته باشند.

به گفته عشرتی تاکنون استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، سیستان بلوچستان، اصفهان و گیلان به تب دنگی آلوده شده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: