ریاست دوباره «فن‌ در لاین» بر کمیسیون اتحادیه اروپا؛ وعده او چیست؟

اورزولا فن در لاین با کسب حمایت اکثریت قانونگذاران پارلمان اتحادیه اروپا، برای یک دوره پنج ساله دیگر به عنوان رئیس کمیسیون اروپا منصوب شد و وعده و طرح دفاعی‌تر کردن اروپا را ارایه کرد.

کد خبر: ۱۶۸۹۰۹
۱۸:۵۵ - ۲۸ تير ۱۴۰۳

دیدارنیوز: اورزولا فن در لاین روز پنجشنبه ۱۸ ژوئیه (۲۸ تیر ۱۴۰۳) با کسب حمایت اکثریت قانونگذاران پارلمان اتحادیه اروپا، برای یک دوره پنج ساله دیگر به عنوان رئیس کمیسیون اروپا منصوب شد.

نمایندگان پارلمان اروپا با ۴۰۱ رای موافق، ۲۸۴ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع بار دیگر خانم فن در لاین را به عنوان رئیس کمیسیون اروپا منصوب کردند. او برای ابقا در سمت خود به ۳۶۱ رای نیاز داشت. ۷ رای نیز باطله اعلام شد.

اکنون که فن در لاین هم از حمایت شورای اروپایی و هم از حمایت پارلمان اروپا برخوردار شده است، او شروع به تشکیل کمیسیون جدید اروپایی خود خواهد کرد.

طرح فن در لاین برای اروپایی دفاعی‌تر

اورزولا فن در لاین روز پنجشنبه پیش از رای‌گیری پارلمان اروپا، برنامه خود برای پنج سال آینده در صورت پیروزی را در قالب سندی ۳۱ صفحه‌ای تبیین کرد.

رئیس کمیسیون اروپا متعهد شد تا «یک اتحادیه دفاعی تماما اروپایی» ایجاد کند که شامل پروژه‌های شاخص در زمینه دفاع هوایی و سایبری باشد.

خانم فن در لاین در این سند اشاره می‌کند که «کشور‌های عضو، همواره اختیار نیرو‌های نظامی خود - از سطح دکترین دفاعی گرفته تا استقرار نیرو‌ها - را حفظ خواهند کرد. اما اروپا می‌تواند کار‌های زیادی برای حمایت و تشریک مساعی در جهت تقویت پایگاه صنعتی دفاعی، نوآوری و بازار واحد (اروپایی) انجام دهد.»

پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، اولویت دفاعی به رأس برنامه‌های سیاسی اروپا تبدیل شد.

رهبران اروپایی تاکید دارند که باید برای تقویت توان دفاعی کشور‌های متبوع خود بیشتر تلاش کنند، به ویژه این که بسیاری از آن‌ها تردید دارند که اگر دونالد ترامپ جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر پیروز شود، بتوان روی حمایت ایالات متحده حساب باز کرد.

با این تفاصیل، کمیسیون اروپا به رهبری فن درلاین به دنبال ایفای نقش بیشتر در سیاست‌های دفاعی است – حوزه‌ای که به طور سنتی در قلمرو دولت‌های ملی و ناتو بوده است.

فن در لاین در برنامه خود تأیید کرد که قصد دارد یک پست جدید تحت عنوان «کمیسر دفاعی اروپا» منصوب کند و اظهار داشت که کمیسیونی تحت رهبری او در ۱۰۰ روز اول دوره بعدی «کتاب سفید آینده دفاع اروپایی» را ارائه خواهد کرد.

او گفت: «با همکاری با کشور‌های عضو و در هماهنگی نزدیک با ناتو، تعدادی از پروژه‌های دفاعی با منافع مشترک اروپایی را پیشنهاد خواهیم کرد که با سپر هوایی و دفاع سایبری شروع می‌شود. ما اطمینان حاصل می‌کنیم که این پروژه‌های بزرگ برای همه کشور‌ها ممکن باشد و از همه ابزار‌های در اختیارمان - اعم از نظارتی و مالی - استفاده خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن طراحی، ساخته و در خاک اروپا مستقر می‌شوند.»

فون در لاین نگفت که بودجه چنین پروژه‌هایی چگونه تامین می‌شود، اما گفت که کمیسیون او «پیشنهاداتی را برای نیاز‌های فوری سرمایه گذاری دفاعی» ارائه خواهد کرد.

رویکرد جدید مدیریت مرز‌ها و بازگرداندن مهاجران

اورزولا فن در لاین همچنین متعهد شد تا در صورت پیروزی برای دومین دوره پنج ساله به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، مدیریت مرز‌ها را نیز اصلاح کند.

بر این اساس، او قصد دارد «آژانس مرزی و گارد ساحلی اروپا – فرانتکس» و «آژانس اتحادیه اروپا برای همکاری در اجرای قانون – یوروپل» را تقویت و رویکرد جدیدی را برای بازگشت مهاجران ارائه کند.

او در سند ۳۱ صفحه‌ای چشم انداز خود پیشنهاد می‌کند که تعداد نیرو‌های گارد مرزی و ساحلی اروپا را سه برابر کند و به ۳۰ هزار نفر برساند.

فن در لاین آورده است: «ما در برابر کسانی که امنیت مرز‌ها و شهروندان ما را با حملات ترکیبی تهدید می‌کنند، تحمل نخواهیم کرد. در نتیجه، بازیگران متخاصم که مردم را برای اهداف سیاسی به درون مرز‌های اتحادیه اروپا سوق می‌دهند باید به عنوان تهدیدی برای امنیت ما شناخته شده و تحریم شوند.»

فن در لاین در این خصوص نیز می‌خواهد به طور اختصاصی کمیسر‌هایی را برای گسترش مرز‌های اتحادیه اروپا [از طریق عضویت‌های جدید]و گسترش روابط با کشور‌های حاشیه دریای مدیترانه منصوب کند.

سیاست‌های سبز چه می‌شود؟ آیا باید منتظر توافق صنعت پاک بود؟

اورزولا فن در لاین در عین حال متعهد شد تا در صورت ابقا در قدرتمندترین نهاد اتحادیه اروپا، تلاش‌های اروپا برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را تضعیف نکند.

در این سند، فن درلاین متعهد شده است که لوایح جدید آب و هوایی، از جمله قانون الزام‌آور برای کاهش ۹۰ درصدی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۴۰ پیشنهاد دهد.

در این سند آمده است: «ما باید و در مسیر اهداف تعیین شده در قرارداد سبز اروپا باقی بمانیم.»

بنابراین، باید گفت که در صورت ابقای خانم فن درلاین، کمیسیون بعدی اتحادیه اروپا به قرارداد‌های موجود در زمینه کاهش دی‌اکسید کربن در اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد.

علاوه بر این، فن در لاین وعده داده است تا تدابیر جدیدی را برای کمک به صنایع اروپایی پیشنهاد می‌کند تا در عین سرمایه‌گذاری در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، فضای رقابتی در بازار نیز حفظ شود. فن در لاین متعهد شد که یک «توافق صنعت پاک» را در ۱۰۰ روز اول ریاست خود به سرانجام برساند.

این تعهدات آب و هوایی فن درلاین به احتمال زیاد به او کمک می‌کند تا در روز پنجشنبه، آرای قانونگذاران سبز اتحادیه اروپا را به دست آورد.

فن در لاین، مادر هفت فرزند و اولین زنی که ریاست کمیسیون را برعهده دارد او به حمایت دست‌کم ۳۶۱ قانونگذار در پارلمان ۷۲۰ نفری اتحادیه اروپا نیاز دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: