یادداشتی از مهدی پازوکی

رای به تغییر شرایط و ادعای اسب زین‌کرده!

مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی با عنوان «رای به تغییر شرایط»، ادعای تندروهای داخلی درباره تحویل اسب زین‌کرده به دولت چهاردهم را زیر سوال برد و نوشت: معلوم نیست این‌ها در چه فضایی به سر می‌برند. مردم سفره خود را می‌بینند و عملکرد‌ها را قضاوت می‌کنند. گوشت از ۱۰۰ هزار تومان، هشتصد هزار تومان شده است. در حالی که قبل از دولت رئیسی این قیمت نصف بود. طی ۴۵ سال بعد از انقلاب اگر ۳ سال اول دولت‌ها را مقایسه کنید نرخ تورم دولت رئیسی به لحاظ قدرت خرید مردم بالای ۴۲ درصد بوده، در حالی که هیچ دولتی در ۳ سال نخست خود چنین تورمی نداشته است.

کد خبر: ۱۶۸۸۶۵
۲۱:۲۷ - ۲۷ تير ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ مهدی پازوکی*: ملت ایران در انتخابات اخیر اگر دوست داشتند روند موجود در دولت سیزدهم ادامه پیدا کند به ادامه دهندگان راه رئیسی رای می‌دادند، اما اینکه مردم به رغم تمامی تبلیغات به پزشکیان رای دادند و کاندیدای وضع موجود یعنی جلیلی را انتخاب نکردند نشان دهنده این است که مردم خواهان تغییر بودند و می‌خواستند شرایط‌شان به لحاظ اقتصادی و بین‌المللی عوض شود.

طی ۴۵ سال بعد از انقلاب اگر ۳ سال اول دولت‌ها را مقایسه کنید نرخ تورم دولت رئیسی به لحاظ قدرت خرید مردم بالای ۴۲ درصد بوده است. در حالی که هیچ دولتی در ۳ سال نخست خود چنین تورمی نداشته است. به رغم اینکه این دولت همگی یکدست و هماهنگ بودند، اما وضعیت اقتصادی نه تنها بهتر نشد بلکه سخت‌تر هم شد. اصلا مردم چرا به پزشکیان رای دادند. پزشکیان را که جز مردم تبریز کسی نمی‌شناخت. ولی چه اتفاقی می‌افتد که به رغم عدم حضور نصف واجدان شرکت در انتخابات باز هم پزشکیان در انتخابات پیروز می‌شود؛ لذا اینکه گفته می‌شود شرایط برای واگذاری دولت به پزشکیان بسیار مطلوب است از پایه اشتباه و غلط است.

یکی از اشکالات دولت سیزدهم این بود که تیم اقتصادی قوی نداشت و برخی مدیرانش آدم‌های صفر کیلومتر بودند و تجربه مدیریتی در دستگاه‌های اجرایی نداشتند. مثلا اکنون سازمان برنامه یک سازمان تخصصی نیست چرا که بیش از ۷۰ درصد مدیرانش از خارج از این سازمان آمده‌اند. در حالی که طبق استاندارد‌های بین‌المللی سازمانی را استاندارد می‌گوییم که ۷۰ درصد مدیرانش از درون سازمان انتخاب شوند.

اخیرا نیز کیهان نوشته بود که اسب زین کرده را تحویل دولت چهاردهم می‌دهیم در حالی که معلوم نیست این‌ها در چه فضایی به سر می‌برند. چقدر این دولت اوراق مشارکت و مالی چاپ کرده که باید دولت پزشکیان بدهد. الان بدهی چند سال به بازنشستگان هنوز مانده و می‌توان از بازنشستگان آموزش و پرورش پرسید که دولت تا چه میزان بدهکار است. مردم سفره خود را می‌بینند وعملکرد‌ها را قضاوت می‌کنند. گوشت از ۱۰۰ هزار تومان، هشتصد هزار تومان شده است. در حالی که قبل از دولت رئیسی این قیمت نصف بود؛ لذا سفره مردم کوچک شده و قدرت خرید مردم پایین آمده است. امید می‌رود که پزشکیان موفق شود و با استفاده از کارشناسان مجرب و نخبه شرایط اقتصادی را سامان دهد.

*کارشناس مسائل اقتصادی

مطلب مرتبط:

پازوکی: اشکال شاه قدرت مطلقه‌اش بود/ کسرایی: ایران دچار فرسایش شده

مهدی پازوکی: برای اداره کشور دچار قحط الرجال شده‌ایم/علمی به نام توسعه اسلامی نداریم

مهدی پازوکی: بدون اصلاحات، انقلاب اجتناب ناپذیر است/هر تحکمی، محکوم به شکست است/ تندرو‌ها نگذاشتند توتال در ایران کار کند

فردوسی‌پور کاندیدا شود،رای می‌آورد/ انقلاب کردیم که آگاهان حکومت کنند نه بی‌سوادان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: