دو تصمیم جدید شورای راهبری به روایت ظریف

محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم به ارائه گزارشی از دهمین جلسه این شورا پرداخت.

کد خبر: ۱۶۸۸۴۱
۱۶:۵۷ - ۲۷ تير ۱۴۰۳

دیدارنیوز: رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم به ارائه گزارشی از دهمین جلسه شورای راهبری دوره انتقالی دولت چهاردهم پرداخت.

محمدجواد ظریف رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم در ویدئویی که در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، گفت: دهمین جلسه شورای راهبری دوره انتقالی دکتر پزشکیان امروز تشکیل شد و تقریباً حدود ۳ ساعت بحث کردیم و مهم‌ترین بحثی که امروز داشتیم، نهایی کردن کمیته‌ها بود.

وی با تاکید بر اینکه اطمینان می‌دهم این این کمیته‌ها از افرادی خواهند بود که هم تخصص دارند و هم از اقشار مختلف جامعه اعم از بانوان، جوانان، متخصصین، گروه‌های صنفی و دانشگاهیان خواهند بود، اظهارکرد: همان‌طور که دیروز به اطلاع رساندم، موضوع شفافیت برای ما بسیار مهم است. سنجه‌هایی که برای نامزد‌های وزارت و روسای سازمان در دولت در نظر گرفتیم را دیروز در فضای مجازی منتشر کردیم و احتمالاً امشب در صداوسیما نیز مفصل‌تر درباره آن صحبت خواهم کرد.

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم عنوان کرد: مهم‌ترین این سنجه‌ها، پایبندی به مبانی جمهوری اسلامی و گفتمان و رویکرد پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور دولت چهاردهم و پاکدستی است. آنچه امروز در شورای راهبری مصوب شد، دو تصمیم بسیار مهم بود؛ یکی اینکه تصمیم گرفتیم هر عضو کمیته‌ای که با یک یا چند نامزد در بیرون کمیته جلسه یا مذاکره‌ای داشت، به صورت اتوماتیک از عضویت در آن کمیته معاف می‌شود و در هیچ کمیته و روند دیگری در پروسه تصمیم‌گیری برای دولت آتی حضور نخواهد داشت و یک نمره منفی جدی برای او محسوب خواهد شد و حتماً از گردونه تصمیم‌گیری درباره نامزد‌ها حذف خواهد شد.

ظریف ادامه داد: تصمیم دیگری که امروز گرفته شد، علاوه بر تصمیمات قبلی که گفته بودیم نامزد‌ها نباید در رای‌گیری شرکت کنند، امروز برای شفافیت بیشتر و جلوگیری از تعارض منافع تصمیم گرفتیم که هر کسی در کمیته‌ای نامزد شد، با فرد مشابهی جایگزین شود، یعنی اگر یک استاد دانشگاه در کمیته‌ای نامزد شد، آن استاد دانشگاه با کمال احترام از کمیته حذف شود و یک استاد دانشگاه دیگری با مشورت به جای او در کمیته قرار بگیرد یا اگر یک نماینده بخش خصوصی نامزد سمتی شد، آن نماینده حذف شود و یک نماینده دیگری از بخش خصوصی در کمیته قرار بگیرد.

ظریف تاکید کرد: امیدوارم با دو تصمیمی که امروز گرفتیم، مسیر شفافیت بیشتر و بهتر دنبال شود و تعارض منافع به حداقل برسد؛ البته این اولین تجربه‌ای است که از بعد از انقلاب در کشور در حال انجام است و حتماً نقایصی خواهد داشت، اما باید با شیخ اجل هم‌صدا شویم که «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل/ اگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: