در نشست شورای امنیت سازمان ملل بر کارکرد چندجانبه‌گرایی تاکید می‌کنیم

باقری: اسرائیل در حال شکست است

«علی باقری کنی»، سرپرست وزارت خارجه ایران در گفتگو با نشریه نیوزویک اظهار داشت: اسرائیل در جنگ با مقاومت منطقه در حال شکست است.

کد خبر: ۱۶۸۷۷۷
۱۶:۳۷ - ۲۶ تير ۱۴۰۳

دیدارنیوز: سرپرست وزارت خارجه ایران گفت که اسرائیل در جنگ با مقاومت منطقه در حال شکست است.

«علی باقری کنی» سرپرست وزارت خارجه ایران در مصاحبه با نشریه نیوزویک با اشاره به سیاست خارجه کشور بیان کرد: «ایران نسبت به از سرگیری مذاکرات با آمریکا به منظور احیای مشارکت متقابل در توافق هسته‌ای استقبال می‌کند، اما ما هم‌چنین قصد داریم روابط خود را با چین، روسیه و کشور‌های همسایه بیشتر تقویت کنیم.»

او که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل به نیویورک رفته، گفت که خواستار اقدامات بیشتر علیه رژیم صهیونیستی از جمله «استفاده احتمالی از زور» خواهد شد.

باقری در این مصاحبه تاکید کرد که رژیم صهیونیستی در جنگ با مقاومت منطقه در حال شکست است.

سرپرست وزارت خارجه ایران در ادامه عنوان کرد: «همانطور که اشاره کردید، مدتی پیش در کشورم حادثه تلخی را پشت سر گذاشتیم که در آن رئیس‌جمهور و برخی مقامات عالی‌رتبه دیگر از جمله وزیر خارجه به شهادت رسیدند؛ و این ضایعه بزرگی برای کشور و مردمم بود، اما حضور گسترده مردم ایران در مراسم خاکسپاری و ادای احترام به وزیر امور خارجه شهید امیرعبداللهیان و هم‌چنین رئیس‌جمهور، نشان از همبستگی و یکپارچگی بین ملت و دولت ایران بود؛ و در کمتر از ۵۰ روز پس از شهادت رئیس‌جمهور، مردم ایران در انتخابات شرکت کردند و طی ۲ نوبت به شعب اخذ رای رفتند و رئیس جمهور منتخب را انتخاب کردند. ما معتقدیم که این اقدام نشان دهنده اعتماد بالایی است که کشور من به خود دارد. من بر این مسائل تاکید می‌کنم، زیرا اگر به منطقه ما نگاه کنید، می‌بینید که کشور‌هایی وجود دارند که در آن‌ها انتخابات برگزار نمی‌شود. حتی در منطقه ما کشور‌هایی هم هستند که به‌رغم داشتن روند انتخابات، حدود سه سال است که رئیس‌جمهور وجود ندارد. بنابراین، ما معتقدیم که این اقدام جمهوری اسلامی ایران در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در عین رقابت، مشارکت و شفافیت آشکار و امنیت در سطح بالا، ثابت کننده و نشان دهنده ثبات در کشور است.»

وی درباره اهداف سفر به نیویورک و شرکت در جلسه شورای امنیت افزود: «برگزاری انتخابات در کمتر از ۵۰ روز که همراه با امنیت کامل بود و هم‌چنین انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب کشورم، هر یک پیام‌ها و سیگنال‌های سازنده‌ای را برای ثبات و صلح منطقه‌ای و جهانی به دنبال داشته است؛ و ما بر این باوریم که اکنون زمان و نوبت سایر کشورهاست که نسبت به این تحولات مهم و سازنده‌ای که در جمهوری اسلامی ایران رخ داده، واکنش سازنده و مثبت نشان دهند. من این بار به منظور شرکت در ۲ جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه به نیویورک آمده‌ام. قرار است روز سه‌شنبه جلسه‌ای درباره چندجانبه‌گرایی و چهارشنبه در مورد فلسطین و تحولات غزه برگزار شود. مشارکت جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح در این ۲ نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، نشان دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای سازوکار‌های چندجانبه و نقش محوری سازمان ملل متحد قائل است.»

علی باقری تاکید کرد: «در سال‌های اخیر در مناسبت‌ها و تحولات مختلف ثابت شده است که یکجانبه‌گرایی نمی‌تواند راه‌حلی برای مسائل و مشکلات موجود در جهان باشد. این نه تنها راه‌حل نیست، بلکه در عین حال مانعی برای ملت‌ها و مردمانی است که در نقاط مختلف جهان زندگی می‌کنند؛ مردمی که به پیشرفت، توسعه، صلح، ثبات و رفاه نیاز دارند. به عنوان مثال، چند سال پیش در مذاکرات بسیار پرتنش، ایران و سایر کشور‌ها در سال ۲۰۱۵ به توافقی دست یافتند که برجام نامیده شد، اما این یکجانبه‌گرایی بود که بدون هیچ منطقی، آمریکا را وادار به خروج از این توافق بین‌المللی کرد. این یکجانبه‌گرایی بن‌بستی را درخصوص این مسئله مهم ایجاد کرد.»

او درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و ملت فلسطین و هم‌چنین چندجانبه‌گرایی گفت: «مثال دیگر این است که رژیم صهیونیستی بیش از ۹ ماه علیه مردم غزه جنایت، نسل‌کشی و تجاوز می‌کند. در این راستا، یکجانبه‌گرایی که توسط ایالات متحده رهبری می‌شود، نه تنها در ارائه راه حل برای این مسئله و مشکل جهانی ناکام مانده، بلکه در عین حال، ایالات متحده در حال ارسال تسلیحات مرگبار به اسرائیل بوده تا این جنایات، کشتار و نسل‌کشی ادامه یابد. بنابراین، ما معتقدیم که از طریق چندجانبه‌گرایی می‌توانیم جهانی عادلانه‌تر، شفاف‌تر، دموکراتیک‌تر و با ثبات‌تر ایجاد و در عین حال می‌توانیم شرایط را برای حضور همه بازیگران بین‌المللی فراهم کنیم. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار در سطح بین‌المللی تلاش می‌کند تا در سازوکار‌های بین‌المللی از جمله سازمان همکاری شانگ‌های و هم‌چنین بریکس مشارکت کند. در حال حاضر و در آینده، ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا نقش نسبتا موثری را در زمینه گسترش و تثبیت چندجانبه‌گرایی در جهان ایفا کنیم.»

سرپرست وزارت خارجه ایران با اشاره به سفرش به نیویورک اظهار کرد: «بنابراین، روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شرکت و بر این موضوع و کارکرد چندجانبه‌گرایی تاکید می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای ارتقاء بیشتر و تثبیت چندجانبه‌گرایی در سطح جهانی انجام می‌دهیم؛ و هم‌چنین روز چهارشنبه، نشستی در شورای امنیت درباره فلسطین برگزار می‌شود. امروز فلسطین همچون نمایشگاهی بوده که در آن بشریت در حال انقراض است و در عین حال حقوق بشر در سطح جهانی نقض می‌شود. من معتقدم که این موضوع می‌تواند از طریق فرآیند‌های قانونی یا شیوه‌های سیاسی و یا از طریق مکانیسم‌های چندجانبه از جمله سازمان ملل متحد برای جلوگیری از ارتکاب جنایات و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه قابل رسیدگی باشد. اگر از طریق این سازوکار‌ها امکان پذیر نیست، لازم است شورای امنیت سازمان ملل متحد حتی در صورت توسل به زور، رژیم صهیونیستی را از نسل‌کشی و جنایات و کشتار‌ها باز دارد. صهیونیست‌ها باید بدون قید و شرط، سریعا از تمامی اراضی فلسطین اشغالی خارج شوند. هم‌چنین باید سازوکاری را در خصوص بازسازی غزه ایجاد کنیم تا مردم بتوانند به زندگی عادی خود بازگردند. زمانی که در جلسه چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل شرکت می‌کنیم، تمام تلاش خود را برای تحقق این اهداف انجام خواهیم داد.»

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: