سازمان ملل اعلام کرد

میلیون‌ها کودک از واکسیناسیون محروم ماندند

سازمان ملل اعلام کرد که در سال گذشته میلادی (۲۰۲۳)، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک در سراسر جهان از واکسن‌های سه‌گانه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه محروم ماندند.

کد خبر: ۱۶۸۷۶۱
۱۰:۳۹ - ۲۶ تير ۱۴۰۳

دیدارنیوز: سازمان ملل اعلام کرده در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن کودکان بیشتری از واکسن‌های حیاتی سه‌گانه؛ دیفتری، کزاز و سیاه سرفه محروم مانده‌اند.

اغلب این کودکان ساکن مناطق درگیر جنگ و خشونت‌های منطقه‌ای هستند.

بنا بر این گزارش که روز گذشته (دوشنبه) منتشر شده، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک در سال ۲۰۲۳ از واکسن‌های حیاتی محروم ماندند، این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ این رقم ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار کودک بود.

بالاترین آمار کودکان محروم از واکسیناسیون مربوط به دوران پاندمی کرونا بود که حدود ۱۸ میلیون کودک را شامل شد. بنا بر اعلام سازمان ملل همچنین شش و نیم میلیون کودک در سراسر جهان تنها یک دز از واکسن‌های سه‌گانه را دریافت کرده‌اند یعنی واکسیناسیون آن‌ها کامل نشده است.

در مجموع سال گذشته ۸۴ درصد از نوزادان دز کامل واکسن‌های سه‌گانه را دریافت کردند که این رقم پایین‌تر از حد لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری‌هاست.

اخیرا صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) به همراه سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک اعلام کردند که در سال ۲۰۲۳ تعداد کودکان واکسینه‌نشده در کشور‌هایی که درگیر جنگ و خشونت بوده‌اند، به میزان چشم‌گیری افزایش یافته است.

بیشترین تعداد کودکان واکسینه‌نشده در سال گذشته در سودان گزارش شده که ۱۵ ماه است درگیر جنگ داخلی است. در این کشور نرخ واکسیناسیون کودکان از ۷۵ درصد در سال ۲۰۲۲ به کمتر از ۵۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرده است. این بدان معناست که در سودان ۷۰۱ هزار کودک علیه بیماری‌های کشنده‌ای مانند دیفتری و سرخک واکسینه نشده‌اند.

به گزارش دویچه وله، سودان، یمن و افغانستان در صدر ۲۰ کشوری قرار دارند که بیشترین تعداد کودکان واکسینه‌نشده را در سال ۲۰۲۳ دارند و اصطلاحا «منطقه صفر» نامیده می‌شوند.

بیش از نیمی از کودکان واکسینه‌نشده دنیا در کشور‌هایی زندگی می‌کنند که درگیر جنگ و درگیری‌های منطقه‌ای هستند و وضعیت آسیب‌پذیری دارند. این در حالی است که به گفته یونیسف این کشور‌ها بالغ بر ۲۸ درصد نرخ تولد در جهان را دارا هستند.

در همین حال، برخی نکات مثبت هم در گزارش سازمان ملل دیده می‌شود برای مثال در سرتاسر منطقه آفریقا تعداد کودکانی که در سال ۲۰۲۳ اصلا واکسینه نشده‌اند، ۶۰۰ هزار نفر کمتر از سال ۲۰۲۲ است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: