از چشم جهان (۱۶۰)

"بیمارستان‌ها، قلتگاه کودکان اوکراینی"

ارتش روسیه در هشتم ژولای به یک بیمارستان کودکان اوکراین که خدمات تخصصی درمان سرطان و دیگر امراض ارائه می‌کند، حمله کرد. من به این بیمارستان رفتم تا ببینم چه اتفاقی رخ داده است.

کد خبر: ۱۶۸۶۸۱
۱۳:۴۶ - ۲۴ تير ۱۴۰۳

دیدارنیوز: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: اندیشکده مرکز تحلیل سیاست اروپا مستقر در واشنگتن
نویسنده: تتیانا بزروک، روزنامه نگار اوکراینی
مترجم: حمید رضا بابایی

ارتش روسیه در هشتم ژولای به یک بیمارستان کودکان اوکراین که خدمات تخصصی درمان سرطان و دیگر امراض ارائه می‌کند، حمله کرد. من به این بیمارستان رفتم تا ببینم چه اتفاقی رخ داده است.

زندگی در کی‌یف اکثر اوقات مانند جا‌های دیگر است. کار‌های روزمره را می‌توان اکثرا با برنامه پیش برد و به آرامی انجام داد. اما برای ۶۲۷ کودک بیمار در بیمارستان اوخماتدیت، در صبح هشتم ژولای اتفاقی غیرمنتظره رخ داد. رهبری جنگی روسیه تلاش کرد آن‌ها را بکشد.

من در زمان حادثه، قدری دورتر از بیمارستان، در منزل بودم که صدای دو انفجار مهیب به فاصله اندک به گوش رسید. دیری نپایید که شنیدم چه اتفاقی رخ داده است، ابتدا توان حرکت نداشتم. پس از آن به محل حادثه رفتم.

در کی‌یف هیچ پدر و مادری یافت نمی‌شود که خبر بیمارستان اوخمات را نشنیده باشد. این مرکز پزشکی، یک سازمان واقعا دولتی و نماد مدنی است که در آن، به درمانده‌ترین مردم، بهترین نوع خدمات موجود در کشور ارائه می‌شود.

تنها من نبودم که از آن حادثه شوکه شده باشم. در مترو که بودم، متوجه شدم یک زن جوان که کنارم نشسته بود، به شدت و مانند یک کودک خردسال گریه می‌کرد و اشک‌هایش بی‌اختیار جاری بود. مضطرب به نظر می‌رسید، سرش رو به پایین بود و چشمانش را با دستمال کاغذی پاک می‌کرد. وی هر از گاه به تصاویر بیمارستان ویران شده، نگاهی می‌انداخت.

از او پرسیدم، در اوخماتدیت، بیماری داری؟
پاسخ داد: خیر، اتفاقات بسیار زیادی دست در دست هم داده است تا این گونه باشم. بیمارستان هدف حملات قرار گرفته، و همسرم هم در جبهه جنگ است.

صفحه تلفن همراهش را به سمت من گرفت و تصویری از همسرش را به من نشان داد. وی در لباس متحدالشکل نظامی، دختر کوچکش را در آغوش گرفته بود. آن‌ها لبخند می‌زدند. به مسافران مترو که نگاهی انداختم، دریافتم همگی داستان مشابهی دارند.

خیابان‌های اطراف اوخماتدیت مملو از خودرو‌های پلیس و نیز خودروی افرادی بود که داوطلبانه برای کمک، به آن منطقه آمده بودند.

محل اصابت موشک روسی، به یک لانه بزرگ مورچه می‌مانست که هر کسی در آن مشغول کنارزدن انبوهی از آوار، سقف‌های فلزی و الوار بود. مشخص نبود که آیا می‌توان به زنده ماندن افرادی که زیر آوار مانده بودند، امید داشت یا خیر، در هر حال این سوال درستی نبود. هنگام بروز مصیبت، مساله مهم، پیدا کردن قربانیان و زنده نگه داشتن آن‌ها است.

مقامات اعلام کردند که موشکی روسی، منطقه‌ای به وسعت ۴۰۰ مترمربع از بیمارستان را ویران کرده است. واحد‌های مراقبت ویژه (آی سی یو) و آنکولوژی (تومورشناسی) و جراحی نیز خسارت دیده بودند. ساختمان‌های دیگر هم هدف قرار گرفته بودند.

شیشه پنجره‌های شکسته شده، زیر پا خُرد می‌شدند. چندین زن در حال جارو کردن شیشه‌ها بودند و از همه می‌خواستند خون اهدا کنند. چند قدم آن طرف‌تر، پزشکان ایستاده بودند و سیگار می‌کشیدند. روپوش‌هایشان پوشیده از خون و گرد و غبار بود.

آن روز، هر کاری که می‌توانستند انجام می‌دادند. از توضیح حادثه خطاب به خبرنگاران تا کنار زدن آوار با دست‌های خالی و رسیدگی به بیماران. یک خانواده، کنار خیابان ایستاده بود: پسری حدودا هشت ساله، پدربزرگش و پدرش. آن‌ها زیر سایه یک درخت بودند تا پسربچه بتواند ناهارش را بخورد.

نزدیک آنها، پسری دیگر روی صندلی چرخ‌دار نشسته بود، در حالی که دست‌ها و پاهایش با باند‌های آلوده به خون بسته شده بود. والدین و کودکانی را دیدم که در حیاط بیمارستان با سرطان مبارزه می‌کردند. نوجوانانی با مو‌های ریخته و ماسک بر صورت، کنار تجهیزات پزشکی خود ایستاده بودند در حالی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده بود. دستگاه‌های پزشکی نیز از بیمارستان خارج شده بودند. مردم برای کمک به بیماران و امدادگران، بطری‌های آب در دست داشتند.

ییهور چرنیف، یک عضو مجلس اوکراین و رئیس نمایندگی دایم اوکراین در مجمع پارلمانی ناتو، می‌گوید "آن‌ها عامدانه این موشک‌ها را در شب نشست سران ناتو در واشنگتن پرتاب کردند تا به غرب نشان دهند از هیچ چیز و هیچ کسی واهمه ندارند. "

"از سوی دیگر، غرب نگران است که از اوکراین دعوت کند به ناتو بپیوندد. آن‌ها جرات ندارند به میزان کافی سیستم‌های دفاع موشکی در اختیار اوکراین قرار دهند. آن‌ها برای دادن مجوز به ما برای پرتاب کردن موشک‌های دوربرد به خاک روسیه، تعلل می‌کنند. آن‌ها می‌ترسند موشک‌های تاوروس در اختیار ما قرار دهند.

چرنیف می‌گوید روسیه با استفاده از شکاف موجود در سیستم دفاعی ما، کودکان را به قتل می‌رساند. ساکنان کی‌یف کم کم ویدئو‌های گرفته شده از حمله به بیمارستان را منتشر خواهند کرد. در این ویدئو‌ها تصاویری از موشک کروز Kh-۱۰۱ دقیقا پیش از پرتاب به سمت اوخماتدیت دیده می‌شود.

یوروی بوتوسف، خبرنگار برجسته حوزه نظامی در اوکراین خاطرنشان کرده است که موشک Kh-۱۰۱ از طریق هواپیمای T-۹۵MS پرتاب شده است. به گفته بوتوسف، "در ویدئوی این حمله، یک نمونه از موشک Kh-۱۰۱ با موتور توربوجت دیده می‌شود که زیر بدنه آن قرار دارد. ادعای وزارت دفاع و شایعه پراکن‌های روسیه مبنی بر این که اواکراینی‌ها خود این بیمارستان را با موشک‌های دفاع هوایی ویران کردند، بار دیگر به واسطه حقایق آشکار موجود، رد شده است. این ویدئو صراحتا نشان می‌دهد که نیرو‌های دفاع هوایی اوکراین نتوانستند موشک وسی را سرنگون و یا به آن خسارتی وارد کنند و این موشک درست عمل کرد.

"این موشک با دقت هدف را دنبال کرد، و مستقیما به سمت بیمارستان رفت. این یعنی که ارتش روسیه مسیر پرواز موشک و نقطه اصابت آن را با دقت تعیین کرده بود، به همین دلیل موشک مشخصا به بیمارستان کودکان اصابت کرد. "

سرویس امنیتی اوکراین با ادعای بوتوسف همراهی کرد، وب سایت تحقیقاتی Bellingcat نیز آن را تایید کرده است. در محل اصابت موشک، محققان حادثه، قطعاتی از بخش بال موشک Kh-۱۰۱T، سیستم جَمینگ، بخش‌‎های میانی بدنه، دم موشک، هدایتگر دُم، یک قطعه از سیستم هیدرولیک و همچنین بخش‌هایی از موتور موشک Kh-۱۰۱ را با شماره سریال پیدا کرده‌اند.

البته این مساله برای اوکراینی‌ها و یا آن‌هایی که حملات روسیه را دنبال می‌کنند، عجیب نیست. از زمان آغاز تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، هزار و ۴۴۲ مرکز بهداشت و درمان در اوکراین هدف حملات روسیه قرار گرفته است. در این حملات از شیوه‌های ابداع شده در سوریه استفاده شده است. نمی‌توان به سادگی باور کرد ارتش روسیه که می‌گوید از سلاح‌های دقیق استفاده می‌کند، هزار و ۴۴۲ بار اشتباه کرده باشد.

یووگنی بیلوسوف، رئیس اداره مبارزه با جنایات در مناقشات مسلحانه، وابسته به دفتر دادستانی کل اوکراین می‌گوید: "این فرمان از رده بسیار بالا صادر شده بود. فقط رئیس جمهور یا رهبری ارشد نظامی فدراسیون روسیه هستند که دستور نهایی چنین حملاتی را صادر و یا جزییات مربوط به آن را تبیین می‌کنند. آن‌ها محاکمه خواهند شد، فقط قدری زمان می‌برد. "

چند ساعت پس از این حمله، آژیر حملات هوایی بار دیگر در کی‌یف به صدا درآمد. چند دقیقه بعد، دودی از بخش غربی کی‌یف به هوا برخاست. موشک‌ها یک کلینیک پزشکی را هدف قرار دادند، که در آن پنج کادر درمان و دو بیمار کشته شدند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: