منتجب‌نیا می‌گوید اختلاف میان دولت و مجلس نباید به کشمکش منجر شود

توصیه‌های یک اصلاح طلب به پزشکیان

رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت گفت: پزشکیان باید وزرای قدرتمند، مدیر و مدبر و با تجربه برای کابینه خود انتخاب کند که در سایه تعامل بتواند مشکلات کشور را به حداقل برسانند.

کد خبر: ۱۶۸۶۴۱
۱۹:۳۰ - ۲۳ تير ۱۴۰۳

دیدارنیوز: دبیرکل حزب جمهوریت گفت: پزشکیان باید وزرای قدرتمند، مدیر و مدبر و با تجربه برای کابینه خود انتخاب کند که در سایه تعامل بتواند مشکلات کشور را به حداقل برساند.

حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت نقش احزاب در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مهم خواند و گفت: در کشور ما نظام مردم سالاری دینی حاکم است و جمهوریت و اسلامیت دو رُکن نظام ما هستند؛ چاره‌ای نداریم جز آن‌که به سمت نظام حزبی پیش برویم و چند حزب قدرتمند و فراگیر و مردمی را در کشور داشته باشیم تا بتوانند در مقاطع مختلف مردم را بسیج کنند و به صحنه بیاورند و رقابت کنند.

وی ادامه داد: اگر در برخی از دوره‌های انتخاباتی حضور مردم کمرنگ است یا صدای آن‌ها به مسئولین نمی‌رسد و صدای مسئولین بر مردم نمی‌رسد، به این دلیل است که احزاب قوی و قدرتمند نداریم. اساساً در کشور ما آن‌طور که باید به احزاب توجه نمی‌شود. گو این‌که برخی از مسئولان، حزب و احزاب را به رسمیت نمی‌شناسند.

دبیرکل حزب جمهوریت با طرح این موضوع که احزاب می‌توانند در تمام ایام سال نقش حلقه رابط میان مردم و مسئولان را ایفا کنند ادامه داد: در چنین شرایطی کار به اینجا نمی‌رسد که درصد زیادی از مردم با صندوق‌های رأی قهر بکنند، از انتخابات کناره‌گیری کنند، کشور‌های پیشرفته جهان نیز به این نتیجه رسیدند و احزاب قوی تشکیل دادند.

باید جایگاه احزاب در کشور تقویت شود

منتجب نیا بر ضرورت تقویت احزاب تاکید کرد و گفت: همه قوا و مسئولان در کشورمان باید تلاش کنند تا مسئله تحزب جایگاه بهتری در کشور داشته و فعالیت احزاب رونق و رواج بیشتری پیدا کند، به این ترتیب مردم در مشارکت و اداره امور کشور احساس مسئولیت بیشتری می‌کنند و مسئولان نیز تحت نظر آن‌ها وظایف خود را انجام می‌دهند.

وی در رابطه با فعالیت احزاب از جناح‌های مختلف در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، بیان کرد: برخی از احزاب تحت عنوان جناح خود با ستاد کاندیدا‌ها همکاری داشتند، اما برخی از کاندیدا‌ها تحت عنوان حزب و جناحی فعالیت نداشتند، به طور کلی در این مقطع دو جبهه اصولگرا و اصلاح طلب با احزاب مرتبط با خود فعالیت کردند.

دبیرکل حزب جمهوریت، فعالیت جناح اصلاحات در انتخابات اخیر را به همراه برخی از چهره‌های سیاسی قابل توجه دانست و افزود: جبهه اصلاحات و احزاب مرتبط با این جبهه در ایام انتخابات فعالیت داشتند و ما به عنوان حزب جمهوریت در تمام استان‌های کشور ستاد خود را دایر کردیم و تبلیغات انتخاباتی داشتیم. شخص من در استان‌های مختلف حضور پیدا کردم و سخنرانی داشتم، اما این فعالیت‌ها به طور کلی کافی نیستند. باید به سمتی پیش برویم که گرداننده فضای سیاسی کشور، احزاب باشند.

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا همچنین بیان کرد: باید در هر انتخاباتی احزاب نمایندگان خود را معرفی کنند و آن افراد با حمایت و پشتیبانی حزب خود وارد صحنه شوند. همان‌طور که در آمریکا دو حزب دموکرات و جمهوریت در انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند و ضمن معرفی نماینده خود به حمایت از آن سرنوشت انتخابات را رقم می‌زنند. اما در کشور ما احزاب به این شکل جا نیفتاده‌اند و کاندیدا‌ها به صورت فردی فعالیت می‌کنند و احزاب از آن‌ها به شکل ضعیف یا قوی حمایت می‌کنند.

فعالیت احزاب موجب تقویت بُعد جمهوریت نظام است

وی فعالیت احزاب را موجب تقویت بُعد جمهوریت نظام دانست و گفت: برای آن‌که بُعد جمهوریت نظام بیش از این تقویت شود و مردم نسبت به کشورشان بیشتر احساس وظیفه کنند، چاره‌ای نداریم جز این‌که احزاب را تقویت کنیم. در ملاقاتی که با مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی سه ماه قبل از آن‌که فوت کند داشتم، از دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری دولت آقای روحانی و فقدان احزاب قوی در کشور اظهار نگرانی کرد و وعده داد که با گذر از این انتخابات خودش وارد صحنه می‌شود تا تلاش کند ۲ تا ۳ حزب قوی در کشور پا بگیرد.

شهید بهشتی قبل از پیروزی انقلاب، حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داد

دبیرکل حزب جمهوریت همچنین به توجه شهید بهشتی به احزاب حتی قبل از پیروزی انقلاب اشاره کرد و افزود: شهید بهشتی حتی قبل از پیروزی انقلاب حزب جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد که سران انقلاب اسلامی اعضای اصلی آن حزب بودند و توانستند در آن مقاطع بسیار تعیین کننده نقش خود را ایفا کنند.

حجت الاسلام منتظر یا در رابطه با نقشی که هم اکنون احزاب می‌توانند در تشکیل کابینه دولت چهاردهم ایفا کنند، گفت: این موضوع به ارتباط رئیس جمهور منتخب با احزاب بستگی دارد که بخواهد از احزاب کمک و مشورت دریافت کند. اگر آقای پزشکیان علاقه داشته باشد که احزاب نقش ایفا کنند که قاعدتاً این علاقه در وجود دارد، به هر حال احزاب هم با او همکاری می‌کنند و تصمیم نهایی را در مورد معرفی اعضای کابینت و معاونین و مشاورین دولت شخص رئیس جمهور اتخاذ می‌کند.

اختلاف میان دولت و مجلس نباید به کشمکش منجر شود

او وجود اختلاف نظر میان دولت و مجلس را نقطه منفی ندانست و ادامه داد: اختلاف نظر‌ها می‌تواند موجب رشد و تکامل شود. البته نباید باعث کشمکش شود. همانند برخی از دولت‌های گذشته که رابطه کدری میان آن‌ها با مجلس به‌وجود آمده بود که این موجب تضعیف نظام می‌شود. این موضوع به تدبیر رئیس جمهور رئیس مجلس و نمایندگان و وزرا مربوط است که باید اصل را بر هماهنگی و همکاری بگذارند.

دبیرکل حزب جمهوریت نسبت به لوایحی که دولت به مجلس ارسال می‌کند، گفت: این حق قانونی نمایندگان مجلس است که نسبت به لوایح ارسالی دولت اظهار نظر کنند، امیدوار هستم که شخص آقای پزشکیان که فرد با حوصله‌ای است و خودش ۵ دوره نماینده مجلس بوده و خمیر مایه مجلس را دارد با تدبیر خودش و همچنین شخص آقای قالیباف که هم در مجلس و هم پیش از آن سال‌ها تجربه مدیریت دارد بتوانند با یک‌دیگر کنار بیایند. نمایندگان وقتی ببینند رؤسای قوا با یکدیگر تعامل می‌کنند، حتی ممکن است حرف تندی هم بزنند، اما در نهایت نظر اکثریت مجلس لازم الاتباع است.

توصیه امام راحل به نمایندگان این بود که برای رضای خدا کار کنند

حجت الاسلام منتجب‌نیا با تاکید بر توجه به صحبت‌های امام رضوان الله تعالی علیه و مقام معظم رهبری، گفت: نمایندگان باید برای رضای خدا کار بکنند و جناحی فکر نکنند و این را در رأی اعتماد دادن به وزرا، استیضاح آن‌ها همچنین طرح و لوایح مورد بررسی لحاظ کنند که برای حل مشکلات مردم رأی دهند، معتقدم مشکلات اقتصادی که امروز مردم با آن مواجهه‌اند با تکیه بر تخصص و کار کارشناسی قابل رفع است.

وی در همین رابطه ادامه داد: کارشناسان دولت و مجلس می‌توانند مسائل را بررسی کنند و راه حل آن‌ها را پیدا کنند. این‌طور بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود. آن‌ها می‌توانند با تدبیر جلوی رشد شتابان تورم را بگیرند و من خودم در مجلس بودم و این تجربه را داشتم که با تدبیر، بسیاری از مشکلات سخت برطرف می‌شد. مهم این است که دو طرف اصل را بر حل مشکلات مردم بگذارند. خداوند هم کمک می‌کند تا مشکلات حل شود. این‌طور مردم امیدوار می‌شوند.

دبیرکل حزب جمهوریت گفت: به قول حضرت امام رحمت الله علیه، مردم صاحب کشور هستند و مسئولان خدمتگزار آن‌ها هستند و مردم باید در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند و اگر در نارضایتی باقی بمانند، ما در هر صحنه و عرصه‌ای دچار مشکل خواهیم شد، پزشکیان هم باید وزرای قدرتمند، مدیر و مدبر و با تجربه برای کابینه خود انتخاب کند که در سایه تعامل بتواند مشکلات کشور را به حداقل برسانند.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: