قالیباف راهی سنت‌پترزبورگ شد/ «بریکس» فرصتی خوب برای توسعه روابط

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در نشست روسای مجالس بریکس، تهران را به مقصد سنت‌پترزبورگ ترک کرد.

کد خبر: ۱۶۸۵۰۱
۱۷:۴۳ - ۲۰ تير ۱۴۰۳

دیدارنیوز: محمد باقر قالیباف به منظور حضور در نشست روسای مجالس بریکس با موضوع «نقش پارلمان‌ها در تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت جهانی عادلانه»، تهران را به مقصد سنت‌پترزبورگ ترک کرد.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز چهارشنبه در رأس هیأتی پارلمانی با بدرقه حمیدرضا حاجی‌بابایی نائب رئیس مجلس، محمود حسینی‌پور معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، احمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات کشور، رییس حوزه ریاست و معاونان مجلس شورای اسلامی به منظور شرکت در نشست روسای مجالس بریکس، تهران را به مقصد سنت‌پترزبورگ روسیه ترک کرد.

قالیباف در این سفر علاوه بر شرکت در مجمع عمومی پارلمانی بریکس، دیدار‌های دوجانبه‌ای نیز با روسای مجالس حاضر در این مجمع خواهد داشت.

در این سفر سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، سید روح‌الله موسوی نماینده مردم لردگان و خانمیرزا، شهین جهانگیری نماینده مردم ارومیه و مهدی صفری دیپلمات ایرانی و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، رئیس مجلس شورای اسلامی را همراهی خواهند کرد.

براساس این گزارش این اولین حضور یک مقام عالی رتبه ایران در مجامع عمومی بریکس پس از عضویت قطعی کشورمان در این سازمان مهم است. پیگیری استفاده از ظرفیت‌های بریکس برای مراودات مالی و تجاری از جمله مهم‌ترین اهداف سفر هیئت عالی پارلمانی ایران به سنت‌پترزبورگ است.

سازمان بریکس یک گروه بین‌المللی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور شامل چین، هند، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی است که به واسطه دارا بودن حدود نیمی از جمعیت جهان و حدود ۴۰ درصد ظرفیت اقتصاد جهانی، منابع انسانی و طبیعی غنی ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری بر اقتصاد جهانی دارند.

در اجلاس سران سازمان بریکس در ژوهانسبورگ، در ابتدای شهریور ۱۴۰۲ عضویت ۵ کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی پذیرفته شد و این کشور‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی ۱۴۰۲) عضو رسمی این سازمان شدند.

قالیباف: بریکس فرصت خوبی برای توسعه روابط است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بریکس فرصت بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه روابط خود با کشور‌های عضو بریکس است.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس عصر امروز چهارشنبه در رأس هیأتی پارلمانی با بدرقه حمیدرضا حاجی‌بابایی نائب رئیس مجلس، محمود حسینی‌پور معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، احمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات کشور، رییس حوزه ریاست و معاونان مجلس شورای اسلامی به منظور شرکت در نشست روسای مجالس بریکس، تهران را به مقصد سنت‌پترزبورگ روسیه ترک کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این سفر علاوه بر شرکت در مجمع عمومی پارلمانی بریکس، دیدار‌های دوجانبه‌ای نیز با روسای مجالس حاضر در این مجمع خواهد داشت.

قالیباف در فرودگاه مهرآباد و پیش از سفر به روسیه برای شرکت در مجمع مجالس کشور‌های عضو بریکس گفت: در بریکس بیش از ۲۵۰ نشست کارشناسی در حوزه‌های مالی، پولی، اقتصادی و مسائل فرهنگی، اجتماعی برقرار می‌شود و این فرصت بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران است که روابط خود با کشور‌های بریکس را توسعه بدهد.

وی افزود: یکی از موضوعات مهمی که در بریکس هست آنجا سیستم‌های پولی مالی مستقلی جدا از بقیه سیستم‌های بین‌المللی دارد سیستمی به نام پی دارد که می‌توانند کشور‌ها با هم تبادلات مالی پولی و تجاری خودشان را انجام بدهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: