سفر«غیرمنتظره» نخست وزیر مجارستان به چین

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان روز دوشنبه ۸ ژوئیه (۱۸ تیر ۱۴۰۲) پس از سفر به اوکراین و روسیه برای گفتگو در مورد چشم انداز برقراری صلح در اوکراین به چین سفر کرد.

کد خبر: ۱۶۸۳۵۷
۱۲:۵۵ - ۱۸ تير ۱۴۰۳

دیدارنیوز: ویکتور اوربان که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، در شرح تصویر منتشره خود در اوایل روز دوشنبه در صفحه ایکس که او را پس از پیاده شدن از هواپیما در پکن نشان می‌دهد، نوشت: «ماموریت صلح ۳.۰»

هوا، چون یینگ معاون وزیر امور خارجه و دیگر مقامات چین از وی استقبال کردند. بر اساس گزارش تلویزیون دولتی چین، اوربان در ادامه با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین هم دیدار کرد.

اوربان در پستی در فیس بوک که نشان می‌دهد با شی دست می‌دهد، نوشت: پایان جنگ علاوه بر روسیه و اوکراین، «به تصمیم سه قدرت جهانی، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین بستگی دارد.»

نخست وزیر مجارستان تنها دو ماه پیش میزبان شی‌جین پینگ در مجارستان بود. در این دیدار رئیس‌جمهوری چین به عنوان بخشی از تور اروپایی خود پس از فرانسه و صربستان در خصوص جنگ اوکراین و پروژه‌های زیرساختی با اوربان دیدار کرد.

مجارستان در زمان اوربان روابط سیاسی و اقتصادی قابل توجهی با چین ایجاد کرده است و میزبان تعدادی از تاسیسات باتری خودرو‌های برقی چینی است و قرار است چین در ماه دسامبر اولین کارخانه تولید خودرو‌های برقی اروپایی خود را در جنوب این کشور افتتاح کند.

روابط نزدیک اوربان با پوتین

سفر قبلی غیرمنتظره وی هفته گذشته به کی‌یف و مسکو انجام شد و اوربان پیشنهاد کرد اوکراین با آتش بس فوری با روسیه موافقت کند. این درحالی است که سفر او به مسکو با انتقاد کی‌یف و رهبران اروپایی مواجه شد.

اوربان گفت: «تعداد کشور‌هایی که می‌توانند با هر دو طرف متخاصم گفتگو کنند در حال کاهش است. مجارستان کم کم به تنها کشوری در اروپا تبدیل می‌شود که می‌تواند با همه گفتگو کند.»

مجارستان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را از آغاز ماه ژوئیه برعهده گرفته است. در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد کرد که اوربان به عنوان نماینده ارشد شورای اروپا به مسکو سفر کند، اما چندین مقام ارشد اروپایی این پیشنهاد را رد کردند و گفتند که اوربان هیچ مأموریتی جز گفتگو در مورد روابط دوجانبه نمی‌تواند داشته باشد.

نخست‌وزیر مجارستان در میان سایر رهبران اروپایی گرم‌ترین روابط را با پوتین دارد و به طور معمول مانع تلاش‌های اتحادیه اروپا برای کمک به کی‌یف و اعمال تحریم‌ها علیه مسکو شده و این تلاش‌ها را یا مسدود کرده و یا به تأخیر انداخته و کم‌رنگ کرده است. او مدت‌هاست که در مورد توقف درگیری در اوکراین بدون اشاره به تمامیت ارضی یا امنیت آینده این کشور بحث کرده است.

این موضع، متحدان مجارستان در اتحادیه اروپا و ناتو را ناامید کرده است، چرا که این کشور‌ها اقدامات روسیه را ناقض قوانین بین المللی و تهدیدی برای امنیت کشور‌های اروپای شرقی می‌دانند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: