ادامه سیاست مقاومت در برابر فشار شورای حکام آژانس

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۴ خرداد به نقل از یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که ایران به سرعت سانتریفوژ‌های دیگری را در واکنش به قطعنامه شورای حکام، در تاسیسات فردو نصب کرده است.

کد خبر: ۱۶۷۱۱۰
۱۱:۵۶ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳

 

 

دیدارنیوزـ حسن بهشتی‌پور: خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۴ خرداد به نقل از یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که ایران به سرعت سانتریفوژ‌های دیگری را در واکنش به قطعنامه شورای حکام، در تاسیسات فردو نصب کرده است.

در گزارش آژانس که خبرگزاری رویترز آن را مشاهده کرده، آمده است: «ایران در روز‌های ۹ و ۱۰ ژوئن (۲۰ و ۲۱ خرداد) به آژانس اطلاع داد که هشت آبشار حاوی ۱۷۴ سانتریفوژ آی‌آر-۶ طی سه تا چهار هفته آینده در واحد ۱ تأسیسات غنی‌سازی فردو نصب خواهد شد».

هر سانتریفیوژ آی آر آی حدود ۵ سو توان غنی سازی اورانیوم دارد یعنی در واقع هر سانتریفوژ مدال آی آر ۶، حدود پنج برابر سانتریفوژ‌های مدل آی آر ۱ امکان غنی سازی اورانیوم دارد اگر بخواهیم دقیق‌تر محاسبه کنیم ایران هشت آبشار ۱۷۴ تایی سانتریفوژ، یعنی ۱۳۹۲ سانترفیوژ جدید به کار خواهد گرفت که معادل ۶۹۶۰ عدد از سانتریفوژ‌های مدل آی آر ۱ کارایی دارد ضمن آنکه این نوع هم طول عمر بیشتری دارند و هم برق کمتری مصرف می‌کنند.

بر اساس گزارش آژانس، ایران تا روز ۲۲ خرداد دو آبشار جدید از سانتریفوژ‌های آی‌آر-۶ را تکمیل کرده است و در فردو نصب می‌کند. وطی سه تا ۶ هفته آینده این تعداد را هشت آبشار می‌رساند. علاوه براین قرار است در سایت نطنز ۱۸ آبشار ۱۷۴ تایی نیز نصب شود.

شورای حکام آژانس ۱۶ خرداد امسال با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست که «بی‌درنگ» به پرسش‌های بازرسان درباره منشاء ذرات اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده خود پاسخ دهد.

پیشتر همین خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده بود که تهران در واکنش به این قطعنامه، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در دو سایت زیرزمینی خود را گسترش داده است. تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران براساس پادمان هسته‌ای در چارچوب پیمان ان پی تی زیر نظر آژانس بین المللی هسته‌ای، انجام می‌شود و تلیغات رسانه‌ای در مورد زیر سئوال بردن فعالیت‌های صلح آمیز ایران هیچ توجیهی ندارد. باید دید آیا این اقدام جدید ایران که ناظران سیاست مقاومت در برابر فشار از آن یاد می‌کند می‌تواند سرانجام طرف‌های غربی را به اجرای تعهدادتشان در چارچوب برجام ترغیب کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: