جنگ اوکراین ادامه دارد

تحریم‌های جدید‌ آمریکا علیه روسیه

آمریکا اعلام کرد تحریم‌های جدیدی را علیه بیش از ۳۰۰ نهاد و فرد اعمال کرده تا توانایی نظامی روسیه را در جنگ اوکراین محدود کند.

کد خبر: ۱۶۷۰۶۸
۱۸:۰۰ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های جدیدی را علیه بیش از ۳۰۰ نهاد و فرد اعمال کرده تا توانایی نظامی روسیه را در جنگ اوکراین محدود کند.

این تحریم‌ها شامل شرکت‌های مختلفی، به ویژه ده‌ها تامین‌کننده محصولات الکترونیک چینی و همچنین نهاد‌هایی در خاورمیانه، آفریقا، اروپا و منطقه کارائیب می‌شود.

تحریم‌های جدید

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در مقاله‌ای که پنج‌شنبه ۲۴ خرداد در روزنامه «نیویورک‌تایمز» منتشر شد، اعلام کرد واشینگتن پیشنهاد اعطای وام به اوکراین از محل درآمد دارایی‌های مسدودشده روسیه را مطرح کرده است. یلن گفت احتمال اقدام‌های مشابه علیه دارایی‌های مسدودشده روسیه در آینده منتفی نیست.

یادداشت یلن پیش از آغاز نشست «گروه هفت» در ایتالیا منتشر شد. انتظار می‌رود در این نشست، از طرحی برای استفاده از دارایی‌های مسدودشده روسیه در غرب، به نفع اوکراین، رونمایی شود.

یلن تاکید کرد که «ایالات متحده و ائتلاف جهانی همراه با ما»، از جمله گروه هفت، اروپا و کشور‌های دیگر، در «نبرد اراده‌ها» با روسیه درگیرند. وزیر خزانه‌داری آمریکا از موافقت اتحادیه اروپا برای استفاده از درآمد ناشی از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین استقبال کرد، اما در ادامه خاطرنشان کرد این اقدام برای تحقق «نیاز‌های فوری و آینده اوکراین» کافی نیست.

یلن پیشنهاد داد وامی به اوکراین اعطا شود که به تدریج از درآمد دارایی‌های مسدود شده روسیه بازپرداخت شود. او در این زمینه گفت: «پیشنهاد ما پیام روشنی به پوتین ارسال می‌کند که ما، در دراز مدت، در مسیر خود باقی خواهیم ماند. او (پوتین) نمی‌تواند بیشتر از اوکراین و ائتلاف ما مقاومت کند. این اقدام با قوانین داخلی و بین‌المللی سازگار است و از اقدامات بیشتر ما و شرکایمان علیه این دارایی‌ها در آینده جلوگیری نمی‌کند.»

محدودیت‌های صادراتی

این تحریم‌های گسترده با محدودیت‌های جدید وزارت بازرگانی آمریکا علیه روسیه هم‌زمان شد. وزارت بازرگانی برای جلوگیری از دستیابی روسیه به نیمه‌هادی‌های پیشرفته، تجهیزات نوری و نرم‌افزارها، محدودیت‌های جدیدی برای صادرات محصولات فناوری، به‌ویژه نیمه‌هادی‌ها، اعمال کرده است. از این تجهیزات در تولید سیستم‌های پیشرفته تسلیحاتی استفاده می‌شود.

تحریم بانک‌های روسی

وزارت خزانه‌داری آمریکا، همچنین، دامنه تحریم‌های بانکی پیشین علیه مسکو را گسترش داد و بانک‌های روسی «وی‌تی‌بی» (VTB)، «اسبربانک» (Sberbank) و شعب و شرکت‌های وابسته به این بانک‌ها را در چین، هند، هنگ‌کنگ و قرقیزستان هدف قرار داد.

یلن در این زمینه تصریح کرد: «ما خطراتی که موسسات مالی در تعامل با اقتصاد جنگی روسیه با آن مواجه‌اند را افزایش می‌دهیم، مسیر‌های فرار از تحریم‌ها را مسدود می‌کنیم و توانایی روسیه را برای دسترسی به فناوری خارجی، تجهیزات و خدمات فناوری اطلاعات محدود می‌کنیم.»

یک مقام ارشد در وزارت خزانه‌داری آمریکا خاطرنشان کرد بسیاری از بانک‌های بزرگ فعالیت خود را در روسیه کاهش داده‌اند، اما بانک‌های کوچکتر همچنان به فعالیت در این کشور ادامه می‌دهند. فعالیتی که به گفته واشینگتن، روند تولید محصولات نظامی در روسیه را حمایت می‌کند. این مقام ارشد آمریکایی از تلاش برای شناسایی این بانک‌ها و جلب همکاری موسسات مالی بزرگ غرب برای جلوگیری از این فعالیت‌ها خبر داد.

هدف‌گیری درآمد‌های روسیه از صنعت انرژی

وزارت خزانه‌داری آمریکا درآمد حاصل از صنعت انرژی روسیه را نیز هدف قرار داد و تحریم‌هایی علیه نهاد‌های شرکت‌کننده در سه طرح بزرگ گاز طبیعی مایع اعمال کرد.

این طرح‌ها شامل طرح گاز طبیعی مایع اوبسکی (Obsky LNG)، گاز طبیعی مایع قطب شمال ۱ (Arctic LNG ۱) و گاز طبیعی مایع قطب شمال ۳ می‌شود.

این تحریم‌ها شرکت گازپروم (Gazprom)، شرکت‌های ساختمان‌سازی، تامین‌کنندگان تجهیزات و شرکت‌های کشتی‌رانی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تلاش بریتانیا برای هدف قرار دادن انبار تسلیحاتی روسیه

بریتانیا نیز روز گذشته تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعلام کرد. بریتانیا در ابتدای سال جاری بسته جدید تحریمی علیه روسیه اعلام کرد و گفت هدف از این تحریم‌ها کاهش تسلیحات روسیه و منابع مالی مورد نیاز برای جنگ در اوکراین است. این اقدام دو سال پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین صورت گرفت.

این بسته تحریمی بیش از ۵۰ فرد و نهاد را شامل می‌شود و بریتانیا آن را چند روز پیش از سالگرد آغاز حمله روسیه به اوکراین معرفی کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: