محسن رهامی می‌گوید پزشکیان با تسلط بر ادبیات دینی و نهج‌البلاغه رقبا را خلع سلاح می‌کند

پزشکیان در دور دوم با نسبت ۵۵ به ۴۵ برابر قالیباف پیروز می‌شود

حجت‌الاسلام محسن رهامی، نماینده سابق مجلس درباره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فکر می‌کنم حتی اگر در دور اول انتخابات به نتیجه نرسید، پزشکیان با قالیباف به دور دوم رفته و با نسبت ۵۵ به ۴۵ پیروز انتخابات شود.

کد خبر: ۱۶۶۹۷۸
۱۲:۰۶ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مسعود پزشکیان در بسیاری از دیدگاه‌ها و حرف‌هایی که می‌خواهد بیان کند به صورت طبیعی به نهج‌البلاغه و بیاناتی از حضرت امیرالمؤمنین (س) استناد می‌کند. ایشان خیلی به آیات قرآن تسلط دارد و به موقع از آن استفاده می‌کند و این تسلط به ادبیات دینی باعث تسلط بر رقبا و خلع سلاح آن‌ها می‌شود.

حجت‌الاسلام محسن رهامی در گفتگو با ایلنا، در خصوص ارزیابی خود از حضور پزشکیان در انتخابات پیش رو گفت: ایشان سال‌ها در مجلس بود و الان وارد دوره پنجم نمایندگی شد. قبل از آن یک دوره در زمان خاتمی وزیر بهداشت و درمان بود و قبل از آن هم رئیس دانشگاه بود و انسان با تجربه‌ای در حوزه کاری و قانون‌گذاری در مجلس است و ایشان را در کارش موفق می‌دانم. ارتباطات خوبی با نیرو‌های اجرایی و سیاسی کشور دارد و در حال‌حاضر هم به دلیل آنکه تنها نامزد تأیید شده جریان اصلاحات است، در بین نیرو‌های اصلاح‌طلب، نیرو‌های وفادار نظام و به ویژه همشهری‌های خودش در آذربایجان و غرب کشور از جمله کردستان حمایت لازم را دارد. پزشکیان اعتماد مردم را جلب کرده، یعنی از دوره مسئولیت در وزارت بهداشت و درمان، دوره ریاست دانشگاه پزشکی تبریز به لحاظ مالی، اخلاقی و مسائل مربوط به خودش و خانواده‌‌اش کسی نقطه‌ضعفی از ایشان ندارد و توانست خودش را یکی از مسئولین پاکدست نظام معرفی کند؛ بنابراین خیلی امیدوارم که بتواند تا پایان کار، بقیه آرای خاکستری و کسانی که در این مدت تمایلی به رأی دادن نداشتند را به صحنه بیاورد.

پزشکیان می‌تواند به مردمی که از صندوق‌های رأی مأیوس شدند، امید ایجاد تحول بدهد

وی در پاسخ به این سوال که پزشکیان و جبهه اصلاحات باید چه راهکاری در پیش بگیرند تا سرمایه اجتماعی از دست رفته را بازیابی کنند، گفت: پزشکیان یک فرد حزبی نیست که وابسته به احزاب اصلاح‌طلب وارد میدان شده باشد. اما چیزی که روشن است اینکه ایشان مردمی است. در همین دوره انتخابات مجلس که مشارکت خیلی پایین بود توانست رأی بیاورد و در این دوره رأی اول را کسب کرد؛ بنابراین از این جهت عقبه نیرو‌های مردمی و رأی‌های خاکستری را دارد. احزاب اصلاح‌طلب چه آن جریان‌هایی که در جبهه اصلاحات هستند و چه جریان‌هایی که خارج از جبهه اصلاحات و احزاب معتدل جریان اصلاحات هستند، از ایشان حمایت کردند. امیدوارم این احزاب بتوانند به مردم به ویژه مردمی که از صندوق‌های رأی مأیوس شدند، امید ایجاد تحول و سروسامان دادن به اوضاع اقتصادی را بدهند.

این فعال سیاسی افزود: پزشکیان باید افرادی که قرار است برای ایشان کار کنند را به تدریج معرفی کرده و برنامه بدهند تا مشخص شود ایشان با چه تیپ افرادی قرار است کار کند. دولتی که دارد چه تفاوتی با دولت رئیسی یا دولت‌هایی که قبلا آمدند دارد. چه برنامه‌های مدون و مشخصی برای حل مشکل اشتغال، تورم و بیکاری جوان‌ها، در این اوضاع نگران‌کننده‌ای که در ادارات حاکم است، دارد. با توجه به کم‌کاری در ادارات و مأیوس شدن از تغییرات، ایشان با استفاده از اختیارات رئیس‌جمهوری چه تحولاتی می‌تواند ایجاد کند تا از این فضایی که دور ایران تنیده شده خارج شویم. ما امروز مسأله تحریم را داریم که باعث می‌شود کشور‌های همسایه مثل ترکیه، عراق، عربستان سعودی، امارات، کویت، قطر و... با ما کار نکنند، درآمد و ارزش پول‌مان هر روز کمتر می‌شود. باید با استفاده از متخصصان ایرانی و برنامه‌های مدونی که دارند کمک کنند تا در این فرصت کوتاه راه‌حل‌های مقرون به صرفه و عامه‌پسندی ارائه کرده و مردم با امیدواری بیشتر پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

احتمال حضور پزشکیان و قالیباف در دور دوم انتخابات

رهامی در پاسخ به این سوال که رقابت اصلی میان کدام کاندیدا‌ها خواهد بود، گفت: من فکر می‌کنم با فضایی که ایجاد شد، رقابت عمده بین پزشکیان و قالیباف خواهد بود. حدس می‌زنم دو، سه نفر از کاندیدا‌های اصولگرا به نفع قالیباف کنار بروند. جلیلی هم چندان از اقبال بالایی برخوردار نخواهد بود؛ بنابراین در دور آخر حتی اگر به مرحله دوم هم برسد، رقابت بین پزشکیان و قالیباف خواهد بود.

پزشکیان در دوم با نسبت ۵۵ به ۴۵ در برابر قالیباف پیروز می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از میزان مشارکت و میزان رای آوری پزشکیان به چه صورت است، گفت: از زمانی که پزشکیان به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد و با توجه به اینکه با افرادی که همراه ایشان بودند در ستادشان جلسه داشتیم، استقبال خیلی خوبی شد. کسانی که در صحنه انتخابات آمده بودند مثل اسحاق جهانگیری به ستاد اعلام همکاری و پشتیبانی کردند. فکر می‌کنم در این فرصتی که برای نامزد‌ها در مناظره‌ها و مصاحبه‌های تلویزیونی ایجاد شده به خوبی جلو بروند و اینگونه میزان مشارکت هم بالا می‌رود. یعنی مثل انتخابات قبل که تقریبا به ۲۷-۲۸ میلیون رای رسید، شاید میزان مشارکت در این انتخابات بیشتر از انتخابات مجلس باشد. فکر می‌کنم حتی اگر در دور اول انتخابات به نتیجه نرسید، آقای پزشکیان با آقای قالیباف به دور دوم رفته و با نسبت ۵۵ به ۴۵ پیروز انتخابات شود.

پزشکیان در مناظره آدم ماهری است

رهامی در پاسخ به این سوال که نحوه مقابله پزشکیان در مناظرات با چهره‌هایی مانند جلیلی و زاکانی چه طور پیش‌بینی می‌کنید، گفت: ایشان در مناظره آدم ماهری است، برعکس دوره قبل که مهرعلیزاده یا همتی آنطور که باید و شاید نتوانستند برنامه خودشان را بیان کنند و بیشتر به نقاط ضعف طرف مقابل پرداختند، ما توصیه‌مان به ایشان این است و خود ایشان هم این اعتقاد را دارد که به جای پرداختن و گفتن نقاط ضعف طرف مقابل، دیدگاه‌های خودش را بیان کند. یعنی خیلی خود را درگیر پاسخگویی به نقاط ضعفی که ممکن است مطرح شود، نکند.

پزشکیان با تسلط بر ادبیات دینی و نهج‌البلاغه رقبا را خلع سلاح می‌کند

وی افزود: ایشان با صحبت‌هایی که تاکنون داشت نشان داد که فرد مسلطی به ادبیات مذهبی و نهج‌البلاغه هستنداین تسلط باعث می‌شود که رقیب نتواند با این تهمت که طرفدار انقلاب و ارزش‌ها هستند و پزشکیان با ارزش‌ها میانه‌ای ندارد، وارد شده و از این حربه استفاده کند. ایشان در بسیاری از دیدگاه‌ها و حرف‌هایی که می‌خواهد بیان کند به صورت طبیعی به نهج‌البلاغه و بیاناتی از حضرت امیرالمؤمنین (س) استناد می‌کند. ایشان خیلی به آیات قرآن تسلط دارد و به موقع از آن استفاده می‌کند و این تسلط به ادبیات دینی باعث تسلط بر رقبا و خلع سلاح آن‌ها می‌شود.

رهامی تاکید کرد: جامعه ما یک جامعه مذهبی است، نگران اصل انقلاب و استقلال است و از این جهت ایشان توانسته اعتماد توده مردم را که با همه انتقاداتی که به جمهوری اسلامی دارد، اما به اساس دین معتقد هستند، را جلب کند. فرصت‌هایی که برای او ایجاد می‌شود این اعتماد را بیشتر جلب خواهد کرد. یعنی به عنوان یک نیروی تحول‌خواه، در عین آنکه پایبند به آموزه‌های دینی و ارزش‌ها است، عموم جامعه به آن ارزش‌ها هم پایبند است. این موضوعات در تأیید صلاحیت ایشان بی‌تأثیر نبوده است. در دوره قبل شورای نگهبان صلاحیت‌ش را رد کرد، اما رهبر معظم انقلاب در سخنرانی که داشتند از ایشان نام بردند. یعنی اعتمادی نسبت به ایشان در مقامات بالای کشور وجود دارد که لازم نیست نگرانی وجود داشته باشد که با حضور پزشکیان اوضاع به هم ریخته و مشکلات جدی برای نظام به وجود بیاید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: