مقامات ارشد مالاوی در سانحه هوایی کشته شدند

سائولوس کلاوس چیلیما، معاون رئیس‌جمهوری مالاوی، به همراه نه نفر دیگر، شامل بانوی اول سابق شنیل جیمبیری، در اثر سقوط هواپیمای نظامی کشته شدند.

کد خبر: ۱۶۶۹۶۶
۱۰:۲۲ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: لازاروس چاکوِرا، رئیس‌جمهوری مالاوی روز سه‌شنبه اعلام کرد سائولوس کلاوس چیلیما، معاون رئیس‌جمهوری این کشور، به همراه نه نفر دیگر، شامل بانوی اول سابق شنیل جیمبیری، در اثر سقوط هواپیمای نظامی کشته شدند.

به گزارش «رویترز»، هواپیمای حامل چیلیما که به عنوان نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دیده می‌شد، روز دوشنبه ناپدید شد. این هواپیما صبح روز دوشنبه لیلونگوه پایتخت مالاوی را ترک کرد، اما به دلیل دید ضعیف نتوانست در فرودگاه اِم‌زوزو فرود بیاید، پس به سوی لیلونگوه بازگشت، اما رادارش خاموش شد و مقامات دیگر نتوانستند با آن تماس بگیرند.

چاکورا گفت که تمام مسافران هواپیما در اثر سانحه کشته شدند، و ارتش در حال بازگرداندن بقایای آن‌ها به پایتخت است. به گفته وی، علی‌رغم سوابق هواپیما و تجربه خدمه، در پرواز بازگشت به لیلونگوه اتفاق وحشتناکی رخ داد که منجر به سقوط آن شد و همه را در شوک و حیرت فرو برد.

به نقل از العربیه، چیلیمای ۵۱ ساله روز یکشنبه پس از شرکت در اجلاس سران کره و آفریقا از کره جنوبی بازگشت، و صبح روز دوشنبه به همراه سایر مسافران برای شرکت در مراسم تشییع جنازه وزیر دادگستری سابق مالاوی در شمال این کشور در سفر بود.

چیلیما مدیر سابق «ایرتل مالاوی» و رهبر حزب «جنبش متحد تحول» بود. او با چاکورا اتحاد «تونسه» را تشکیل داد و پس از پیروزی آن‌ها در سال ۲۰۲۰ معاون رئیس‌جمهوری شد. با این حال، روابط دو طرف در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۵ که انتظار می‌رفت طی آن معاون رئیس‌جمهوری، رئیس‌جمهوری را به چالش بکشد، متشنج شده بود.

به گفته رویترز، چیلیما در سال ۲۰۲۲ به اتهام اختلاس دستگیر شد. با این حال، دادگاه ماه پیش پس از آنکه دادسرا برای توقف این پرونده اخطاریه صادر کرد، از رسیدگی به اتهامات وی منصرف شد. چیلیما تخلفات منتسب به خود را انکار کرده بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: