لاوروف: طرح صلح زلنسکی «ارزش» ندارد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه طرح پیشنهادی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در زمینه صلح در این اجلاس سران را «فاقد ارزش» خواند.

کد خبر: ۱۶۶۹۵۸
۰۹:۰۸ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه طی اظهارنظری درباره کنفرانس «راهیابی برای صلح در اوکراین» که طی روز‌های شنبه و یکشنبه به میزبانی سوئیس و با حضور ده‌ها تن از رهبران جهان و در غیاب مسکو و پکن برگزار خواهد شد، طرح پیشنهادی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در زمینه صلح در این اجلاس سران را «فاقد ارزش» خواند.

لاوروف سه‌شنبه ۲۲ خرداد به «العربیه» گفت که در این کنفرانس درباره طرح پیشنهاد صلح ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که «بی‌ارزش» است، بحث خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه همچنین واشینگتن و لندن را متهم کرد که از تکمیل گفتگو‌های صلح میان مسکو و کی‌یف ممانعت می‌کنند.

از سوی دیگر او توضیح داد که «مسکو با پکن و پیونگ یانگ اتحاد هسته‌ای تشکیل نمی‌دهد.»

لاوروف در این‌باره افزود که «مسکو از اصل تحریکات هسته‌ای حمایت نمی‌کند.»

وی در عین حال خاطرنشان کرد که «واشینگتن مسکو، پکن و پیونگ یانگ را اهداف سیاست خصمانه خود می‌داند.»

«گام نخست»

به نقل از العربیه، شایان ذکر است که ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس روز گذشته هنگام ارائه برنامه کنفرانس به رسانه‌ها گفت: «ما جرأت داریم در مورد صلح صحبت کنیم».

وی همچنین افزود: «کنفرانس اولین گام است، اما بدون روسیه روند صلح وجود نخواهد داشت. سوال این نیست که آیا مسکو در آن شرکت خواهد کرد یا نه، بلکه این است که چه زمانی شرکت می‌کند.»

پایان سیاست بی‌طرفی سوئیس

سوئیس پس از آن از دعوت کردن روسیه برای شرکت در این کنفرانس خودداری کرد که مسکو دلیل عدم علاقه خود برای شرکت در این اجلاس را تغییر سیاست بی‌طرفی سوئیس و حمایت آن از تحریم‌های اروپایی اعمال شده علیه روسیه عنوان کرد.

این در حالی است که مقامات کرملین بار‌ها تاکید کرده‌اند که چنانچه کییف الحاق حدود ۲۰ درصد از خاک اوکراین را که در حال حاضر تحت کنترل روسیه است، نپذیرد، در هیچ مذاکراتی شرکت نخواهند کرد.

نشست گروه هفت

قرار است کنفرانس «راهیابی به صلح در اوکراین» پس از اجلاس سران کشور‌های صنعتی جهان موسوم به گروه «جی ۷» برگزار شود.

اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز در آن شرکت خواهد کرد از پنج‌شنبه تا شنبه در جنوب ایتالیا برگزار خواهد شد.

رهبران گروه هفت امیدوارند در مورد چگونگی بهره‌برداری از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین که از فوریه ۲۰۲۲ هدف تهاجم نظامی روسیه قرار گرفته است، به توافق برسند.

پس از نشست گروه هفت، زلنسکی به نمایندگان بیش از ۹۰ کشور و سازمان از جمله امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، اولاف شولز، صدراعظم آلمان و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در سوئیس خواهد پیوست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: