جنگ در خاورمیانه

شورای امنیت قطعنامه حمایت از طرح آتش‌بس در غزه را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل با ۱۴ رای مثبت و بدون رأی مخالف قطعنامه حمایت از پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس در غزه را تصویب کرد.

کد خبر: ۱۶۶۸۹۹
۰۹:۱۲ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته (دوشنبه) با ۱۴ رای مثبت و بدون رأی مخالف قطعنامه حمایت از پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس در غزه را تصویب کرد. وزیر خارجه آمریکا در قاهره خطاب به رهبران منطقه ادعا کرد: برای رسیدن به آتش‌بس باید به حماس فشار بیاورید.

به نقل از دویچه‌وله، شورای امنیت سازمان ملل متحد بعدازظهر دوشنبه، ۱۰ ژوئن، (به وقت محلی) در نیویورک به قطعنامه حمایت از پیشنهاد برای آتش بس در غزه رای مثبت داد. ۱۴ عضو شورای امنیت به این قطعنامه رأی مثبت دادند. روسیه به آن رأی ممتنع داد.

پیش‌تر چین و روسیه با این استدلال که پیشنهاد آمریکا قطع کامل جنگ را تحقق نمی‌بخشد در مورد حمایت از قطعنامه موضعی تردید‌آمیز داشتند.

این پیشنهاد آتش‌بس از حماس می‌خواهد که طرح سه مرحله‌ای را بپذیرد و از اسرائیل و حماس خواسته است "به طور کامل شرایط این طرح را بدون تأخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند".

در قطعنامه تصویب‌شده آمده است که طرح پیشنهادی آمریکا بر اهداف و اصول منشور ملل متحد و نیز بر قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه، از جمله مسئله فلسطین مبتنی است و با حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا دستیابی به یک توافق آتش‌بس سه مرحله‌ای را دنبال می‌کند.

قطعنامه از پیشنهاد آتش‌بس اعلام شده در ۳۱ مه که "اسرائیل آن را پذیرفت استقبال می‌کند و از حماس نیز می‌خواهد که آن را بپذیرد، و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند".

مراحل سه‌گانه طرح پیشنهادی آمریکا

این قطعنامه مرحله اول پیشنهاد آمریکا را ناظر بر آتش بس فوری و کامل با آزادی گروگان‌ها از جمله زنان، سالمندان و مجروحان، بازگرداندن اجساد برخی از گروگان‌های کشته شده، تبادل اسرای فلسطینی، عقب‌نشینی اسرائیلی‌ها از مناطق پرجمعیت غزه می‌داند. بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به خانه‌ها و محله‌های خود در تمام مناطق غزه، از جمله در شمال، و همچنین توزیع ایمن و مؤثر کمک‌های بشردوستانه در مقیاس بزرگ در سراسر نوار غزه هم بخشی از این مرحله است.

بر اساس مرحله دوم طرح پیشنهادی آمریکا، با توافق طرفین، "پایان دائمی خصومت‌ها، در ازای آزادی همه گروگان‌هایی که هنوز در غزه هستند، و خروج کامل نیرو‌های اسرائیلی از غزه" رقم می‌خورد؛ و مرحله سوم طرح شامل شروع یک طرح بازسازی چند ساله بزرگ برای غزه و بازگرداندن اجساد همه گروگان‌های کشته‌شده که هنوز در غزه هستند به خانواده‌هایشان می‌شود.

این قطعنامه هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه، از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو غزه را کاهش دهد، رد می‌کند و بر تعهد استوار خود به چشم انداز راه‌حل دو کشوری که در آن دو کشور دموکراتیک، اسرائیل و فلسطین، در کنار هم در صلح در مرز‌های امن و شناخته شده، مطابق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل زندگی می‌کنند، تاکید می‌کند. در همین چارچوب اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین مورد اشاره قرار گرفته است.

قطعنامه تصویب شده از همه کشور‌های عضو و سازمان ملل می‌خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.

این در حالی است که دو سازمان حماس و جهاد اسلامی همچنان بر شرایط قبلی خود برای آتش‌بس تأکید دارند. آن‌ها می‌گویند که هر توافقی باید شامل پایان جنگ و خروج کامل و فوری نیرو‌های اسرائیلی از نوار غزه باشد.

بلینکن در منطقه: صلح می‌خواهید، حماس را تحت فشار قرار دهید

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) اندکی پس از نجات چهار گروگان اسرائیلی در غزه و بروز اختلاف و آشوب در دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سفر جدیدی به منطقه را آغاز کرد.

بلینکن ابتدا با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در قاهره دیدار کرد و ساعاتی بعد به اسرائیل رفت. او قرار است به اردن و قطر نیز سفر کند.

بلینکن، در آغاز سفر خود به خاورمیانه، در قاهره از رهبران منطقه خواست تا حماس را برای موافقت با پیشنهاد آتش‌بس تحت فشار قرار دهند.

به نقل از دفتر ریاست‌جمهوری، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، بر اهمیت تلاش‌های بین‌المللی برای رفع موانع بر سر راه ارسال کمک به نوار غزه تاکید کرد. هم‌زمان السیسی موافقت خود را برای تشدید تلاش‌های مشترک برای دستیابی به آتش‌بس در غزه و تبادل گروگان‌ها و زندانیان اعلام کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: