گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک اقتصاددان:

حسین راغفر: مردم از فرصت‌های رشد محروم ماندند/ گفته بودم جامعه به سمت سائوپولو شدن می‌رود/شکاف در فقر و نابرابری چشمگیر است

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود مهمان دکتر حسین راغفر، استاد دانشگاه و اقتصاددان بود؛ او معتقد است با بی‌سابقه‌ترین شکاف در فقر و نابرابری روبرو هستیم.

کد خبر: ۱۶۶۴۴۸
۱۷:۴۱ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: دکتر حسین راغفر، استاد دانشگاه و اقتصاددان جزء نخستین مهمان‌های برنامه جامعه پلاس بود و این گفت‌وگو چند روز پس از حمله ایران به اسرائیل ضبط شد، اما به دلیل تراکم برنامه‌ها و بعد هم حادث شدن اتفاقی که برای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور رخ داد، انتشار این گفت و گو را عقب انداخت.

ویدیوی این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببیند.

او در بخشی از این گفت‌ و گو به این اشاره می‌کند که به معنای واقعی کلمه در دهه ۶۰ جنگ به ما تحمیل شد و ۸ سال ماندن در آن شرایط و مبارزه کردن این را به رهبران کشور یاد داد که معیار حاکم بر روابط بین الملل "زور" است و این را به ما دیکته کردند.

اما یک اتفاقی افتاد و آن هم این بود که ما یاد گرفتیم باید ظرفیت‌های دفاعی خود را تقویت کنیم از این رو ساختار تصمیم گرفت همه ظرفیت خود را در بخش توسعه صنایع نظامی خرج کند که البته این دستاورد در ۳۵ سال گذشته، بی سابقه است.

راغفر به ماجرای حمله موشکی ایران به اسراییل هم اشاره می‌کند و می‌گوید: آن اتفاق سبب شد که کشور‌های قدرتمندی که به فکر تجاوز به ایران بودند، بایستند و دوبار فکر کنند و موقعیت و توانایی ایران در عرصه نظامی را دقیق ارزیابی کنند؛ هر چند که آن‌ها نتوانستند به ایران پاسخ دهند، اما شاید در روز‌های آینده اتفاقی بیفتد، قدرت‌های جهانی حساب دیگری برای ما باز کردند.

این استاد دانشگاه با توصیف شرایط مطلوب نظامی به سراغ آنچه در بدنه جامعه رخ داده است می‌رود و می‌گوید: همانطور که اشاره شد در بخش نظامی ما با دستاورد‌های موفقیت آمیزی روبرو بودیم، اما در کنار آن کاستی‌هایی هم داشتیم که نمود عینی آن در جامعه بود، به طوری که ما شاهد بی سابقه‌ترین شکاف نسلی، فقر، نابرابری و فساد بودیم.

او دلیل این نابرابری را توزیع فرصت‌ها و منابع ملی در درون ساختار و حاکمیت می‌داند و می‌گوید: در این میان هر کس اعلام وفاداری بیشتری کند، سهم بیشتری هم دارد و از مواهب بیشتری بهره مند می‌شود.

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: از آن طرف چه اتفاقی می‌افتد وقتی مردم می‌بیند که منابع مالی توسط قدرت‌های بزرگتر بلعیده می‌شود و آن‌ها هیچ سهمی از آن ندارند و عملا محروم ماندند، سرخورده می‌شوند و اعتراض می‌کنند، ما در طول سال‌های گذشته فقط ۹۰ اعتراض شورشی برای موضوع نان داشتیم، این یعنی منابع به درستی توزیع نمی‌شود و عملا مردم نادیده گرفته می‌شوند.

یکی دیگر از موضوعاتی که در این گفت‌وگو به آن اشاره شد بحث گسست فرهنگی و بین نسلی بود که، راغفر معتقد است: شکاف‌های نسلی پدیده عجیب و غریبی هستند که در ذیل نابرابری‌ها به وجود می‌آیند و محصول تصمیم گیری‌های حاکمیتی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: