ویژه‌برنامه‌های صداوسیما در نیمه خرداد

شبکه‌های مختلف معاونت سیما، صدا و برون مرزی به‌منظور فرا رسیدن سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و نیز ۱۵خرداد، سالروز بزرگداشت قیام مردمی ویژه‌برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند.

کد خبر: ۱۶۶۴۳۷
۱۲:۲۶ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: شبکه‌های مختلف معاونت سیما، صدا و برون مرزی به‌منظور فرا رسیدن سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و نیز ۱۵خرداد، سالروز بزرگداشت قیام مردمی علیه ستم و بیداد و آغاز حرکتی بزرگ علیه استبداد که به فروپاشی رژیم مستبد پهلوی در ایران سرافراز اسلامی انجامید، ویژه‌برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند.

به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در ادامه به اختصار ویژه‌برنامه‌های تلویزیون معرفی می‌شوند.

سوگواره‌های رادیو در ایام ارتحال رهبر کبیر انقلاب:

رادیو ایران: «خردادنامه»، «خیزش خونین» و «طلیعه یک نهضت» به مناسبت قیام خونین ۱۵ خرداد از رادیو ایران پخش خواهد شد.

رادیو جوان: ویژه‌برنامه «من به تو نزدیکم» با نگاهی متفاوت به زندگی و شیوه حکومت امام خمینی (ره) روی آنتن خواهد رفت. از دیگر برنامه‌های این شبکه می‌توان به مستند «روز خمینی (ره)»، «قیام ماندگار»، «کافه رادیو»، «به سبک روح‌الله»، «عطر یار»، «صدای دل‌ها» و «به قول تاریخ» اشاره کرد.

رادیو فرهنگ: مستند «روح‌الله» و برنامه «کوچ دل‌ها» از رادیو فرهنگ تقدیم مخاطبان می‌شود. پوشش مراسم مرقد امام خمینی (ره)، مستند «کشف الأسرار» و روایتی ماندگار از زندگی و زمانه امام خمینی (ره) هم از این رادیو پخش می‌شود. برنامه «بهار بیداری» نگاهی به قیام خونین ۱۵خرداد دارد. «تیغ‌ها و ستیغ‌ها» نیز مستندی از شکل‌گیری قیام ۱۵خرداد است.

رادیو تهران: انعکاس مراسم حرم امام خمینی (ره) و پخش زنده سخنرانی مقام معظم رهبری همراه با گزارشگر مستقر در حرم و ارتباط با مرکز خمین از مراسم ویژه در بیت تاریخی امام از ویژه‌برنامه‌های رادیو تهران است. برنامه گفت‌وگومحور «امامین انقلاب»، و برنامه «باغ فیض» با موضوع امامین انقلاب هم از این شبکه رادیویی پخش می‌شود. مستند‌ها و ویژه‌برنامه‌های متنوعی نیز از رادیو تهران تدارک دیده شده که «کتاب شب» هم از جمله آنهاست.

رادیو صبا: ویژه‌برنامه «ساده و صمیمی» در سه قسمت، ویژه‌برنامه موسیقی محور «نواهنگ»، ویژه‌برنامه «هر طرف صدای تو» به‌صورت زنده با رویکرد گرامیداشت این ایام در بخش‌های متنوع تقدیم مخاطبان می‌شود. همچنین مستند گزارشی «روایت رهبری» با موضوع رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تقدیم مخاطبان می‌شود. نمایش رادیویی «تهیه یک گزارش» راهی آنتن صبا خواهد شد.

رادیو ورزش: ویژه‌برنامه رحلت امام خمینی (ره)، حماسه خورشید ویژه قیام ۱۵خرداد، «گود فتوت» و «سرو قامتان» ویژه شهدای ورزشکار از این شبکه پخش می‌شود.

رادیو معارف: برنامه «نیمه‌خرداد» به تبیین نقش امام در بنیانگذاری انقلاب اسلامی می‌پردازد. «روایت رهبری» هم از تبیین جایگاه رهبری و تبیین نقش مجلس خبرگان رهبری در انتخاب و به رهبری رسیدن آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید.

رادیو سلامت: برنامه «مرثیه آفتاب» با محور تأثیر سیره و رهنمود‌های امام در هم‌گرایی و پویایی اجتماعی از رادیو سلامت روی آنتن می‌رود.

رادیو اقتصاد: «شاخص» عنوان ویژه‌برنامه رادیو اقتصاد است که به بررسی ابعاد مختلف اقتصادی وصیتنامه امام خمینی (ره) درقالب یک میزگرد تخصصی می‌پردازد. برنامه «نقطه عطف» ۱۴ خرداد به‌موضوع سبک زندگی امام (ره) با رویکرد اخلاقی و اجتماعی اختصاص دارد. مستند «حبیب خدا» دیگر برنامه رادیو اقتصاد است. «از ۱۵ تا ۱۵» عنوان ویژه‌برنامه‌ای به مناسبت قیام خونین ۱۵ خرداد است که سیر وقایع تاریخی انقلاب اسلامی ایران را از ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ تا ۱۵ خرداد سال ۱۴۰۳ روایت می‌کند.

رادیو پیام: رادیو پیام در برنامه «افق روشن» با محوریت امام راحل و قیام ۱۵ خرداد روی آنتن می‌رود.

رادیو قرآن: رادیو قرآن ۱۴ خرداد پخش زنده سخنرانی مقام معظم رهبری را خواهد داشت و ویژه‌برنامه «طعم آفتاب» تقدیم مخاطبان می‌شود.

رادیو نمایش: ویژه‌برنامه «عروج» به مناسبت ۱۴خرداد و ویژه‌برنامه «طلیعه» در ۱۵ خرداد به صورت زنده از رادیو نمایش پخش می‌شود.

ویژه‌برنامه‌های رادیوتلویزیون‌های معاونت برون‌مرزی در نیمه خرداد

شبکه سحاب: رویکرد اصلی و محوری برنامه‌های شبکه سحاب آشنایی با تفکر امام خمینی (ره)، تفسیر و تحلیل مبانی فکری، عقیدتی و سیاسی امام راحل، تحولات و تغییرات سیاسی تفکرات امام خمینی در ایران، منطقه و جهان است. قالب این برنامه‌ها عبارتند از: ویژه‌برنامه «ارتحال امام»، پخش و بارگذاری متن و صوت سخنرانی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله عالی)، مصاحبه و گفتگو با استادان و صاحب‌نظران دانشگاه، برنامه ما و شنوندگان، ویژه‌برنامه رویداد‌های هفته، مصاحبه و گفتگو با مخاطبان درخصوص ارتحال امام (ره)، تولید ویژه‌برنامه ۱۵ خرداد و ...

شبکه الکوثر: برنامه «رحیل‌الشمس»، «قضیه ساخنه»، «فلسطین الصمود»، «عراق الغد»، «فی قلب الامة»، «شرارة الثورة»، «پا به پای آفتاب» یا «روح‌الله» از ویژه‌برنامه‌های این شبکه برای این ایام اند.

شبکه خبری العالم: این شبکه با ساخت چندین وله ویژه رحلت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد با مخاطبان همراه است. همچنین ویژه‌برنامه‌های سالگرد رحلت امام (ره) و ۱۵ خرداد با برنامه «صباح جدید» و دو مستند مناسبتی در روز‌های منتهی به این ایام، به موضوعات مذکور از زوایای مختلف می‌پردازد.

شبکه جهانی سحر: یکی از برنامه‌های همیشگی و مشخص کانال‌های شبکه سحر گفتگو با عالمان دینی، شخصیت‌های سیاسی و عوامل تأثیرگذار در میان مردم و افکار عمومی در این ایام است. پوشش زنده مراسم، پخش برنامه زنده و اجتماعی «ایستگاه»، اختصاص موضوع برنامه زنده و تحلیلی «گفت‌وگوی ویژه» به شروع نهضت و صدور انقلاب اسلامی، نمایش گزارش‌های ارسالی از منطقه اقلیم کردستان عراق با محوریت تأثیر پیام و نگاه امام راحل (ره) در مناطق کردنشین از کانال سحر کردی، «از زاویه دیگر» از کانال بالکان سحر، «کمپاس» از کانال آذری، «شهرآرا» و «چراغ سرخ» از کانال سحر افغانستان، «نوفل لوشاتو»، چندین مستند و ۱۰ کلیپ مناسبتی از کانال اردوی سحر نیز برای پخش در این ایام درنظر گرفته شده‌اند.

شبکه هیسپان تی‌وی: ویژه‌برنامه‌هایی با حضور کارشناسان مطرح به‌صورت زنده در این شبکه پخش خواهد شد و پوشش مراسمی‌که در خارج از کشور برگزار خواهد شد در برنامه کاری هیسپان تی‌وی قرار دارد. برنامه‌های آل پورکه، دتراس، آل فراسکو، ایران امروز، روزشمار هفته، برچسب، چندرسانه‌ای، ویکی هیسپان، اسلام، به‌طور خلاصه، پرونده فلسطین، مستند روزگار خمینی با موضوع شخصیت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد پخش خواهند شد.

شبکه پرس تی‌وی: برنامه‌هایی با عناوین «نگاهی به اسلام»، «فلسطین محرمانه‌زدایی»، «ایران امروز» و «به‌طور خلاصه» به همین مناسبت به‌طور ویژه‌برنامه دارند. تولید و پخش تمام این برنامه‌ها برای آشنایی مخاطبان با اندیشه‌های امام خمینی (ره) است و از جمله محور‌هایی مهم که در این برنامه‌ها مورد واکاوی قرار می‌گیرند، عبارت است از: ابعاد مختلف زندگی سیاسی و فردی امام (ره)، تبیین جایگاه علمی و حوزوی و سوابق مبارزاتی ایشان، رهبری‌شان در پیروزی انقلاب اسلامی، نقش ایشان در اداره کشور و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان و منافقان، نگاه و نقطه نظراتشان در مورد فلسطین و محبوبیت بی‌بدیلشان در قلوب مردم ایران.

شبکه آی‌فیلم: آی‌فیلم با پخش نماهنگ و وله‌های مناسبتی و سریال و فیلم به استقبال سالگرد ارتحال امام (ره) خواهد رفت.

ایران پرس: ایران پرس با پوشش زنده ماهواره‌ای و اینترنتی برنامه‌های مناسبتی و سخنرانی‌ها در روز‌های چهاردهم و پانزدهم خرداد از مرقد مطهر امام (ره) به‌صورت ۲۴ ساعته با مخاطبان همراه است. همچنین تهیه و پخش گزارش‌های خبری با اعزام خبرنگار و گروه پرتابل به مرقد امام (ره) و پوشش خبری برنامه‌های این دو روز به‌صورت همزمان با پخش خبرگزاری در تحریریه خبر و سایت‌های خبرگزاری به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و فرانسه از دیگر برنامه‌های ایران پرس خواهد بود.

وقایع تاریخی نیمه خرداد به‌روایت صداوسیمای قم

صداوسیمای مرکز قم به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی (ره) و شصت‌ویکمین سالروز قیام خونین مردم قم در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، ویژه‌برنامه‌های گسترده‌ای را تدارک دیده که تقدیم مخاطبان شبکه‌های مختلف می‌شود. با تلاش‌های معاونت فنی صداوسیمای مرکز قم از ۱۲ تا ۱۶ خرداد با استقرار واحد سیار تلویزیونی با چهار دوربین و آماده‌سازی یک اتاق فرمان پرتابل در بیت تاریخی امام خمینی (ره) در محله قدیمی یخچال قاضی قم، علاوه‌بر پخش زنده هفت ویژه‌برنامه «جلوه خورشید» آماده ارتباط مستقیم به‌صورت زنده با شبکه‌های سراسری و مراکز صداوسیماست.

براین‌اساس معاونت سیمای قم با هفت قسمت ویژه‌برنامه «جلوه خورشید» از بیت تاریخی امام خمینی (ره) در قم میزبان مخاطبان شبکه نور است. مستند معرفی مکان‌های تاریخی شروع حرکت انقلابی امام خمینی در قم همچون مسجد سلماسی، مدرسه علمیه فیض و مدرسه فیضیه، گفتگو و مرور خاطرات یاران انقلابی حضرت امام و شاهدان عینی قیام ۱۵ خرداد، معرفی کتاب و آثار مکتوب در مورد شخصیت حضرت امام و قیام ۱۵ خرداد و وقایع انقلاب اسلامی، حضور شاعران و اجرای سرود توسط گروه‌های سرود منتخب استان قم از بخش‌های متنوع این برنامه است.

همچنین سیمای نور در ۱۴ خرداد با اعزام یک گروه گزارشی به‌صورت پرتابل به مرقد مطهر امام خمینی (ره)، به‌صورت ویژه حضور خیل زائران قمی‌برای تجدید بیعت دوباره مردم با بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران را پوشش می‌دهد. در ۱۵ خرداد نیز راهپیمایی مردم قم از بیت امام خمینی (ره) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها را به‌صورت زنده منعکس خواهد کرد.

رادیو قم نیز ۱۴ خرداد با ویژه‌برنامه زنده «در سوگ آفتاب» با دعوت از یاران انقلابی امام خمینی (ره) و کارشناسانی از استادان حوزه و دانشگاه به تبیین ویژگی‌های شخصیتی، علمی و سیاسی حضرت امام خمینی می‌پردازد. رادیو قم همچنین در ۱۵ خرداد به‌مناسبت سالروز قیام تاریخی مردم قم با ویژه‌برنامه زنده «حماسه ماندگار» به‌صورت میدانی از بیت تاریخی حضرت امام در قم به تبیین چگونگی شکل‌گیری این قیام می‌پردازد. «حماسه ماندگار» هم روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد به‌صورت هم‌زمان تقدیم شنوندگان رادیو قم و مخاطبان همه رادیو‌های مراکز استانی خواهد شد.

معاونت فضای مجازی صداوسیمای قم نیز در ۱۴ و ۱۵ خرداد آثاری در قالب‌های پوستر و استوری‌موشن برای بازنمایی شجاعت و استکبارستیزی امام خمینی (ره) به‌عنوان چراغ راه جبهه مقاومت در برخورد با رژیم صهیونیستی و همچنین تولید آثاری در قالب‌های نماهنگ و پوستر برای نشان دادن جایگاه مقام معظم رهبری در بیان اندیشمندان جوان به‌عنوان یک رهبر مقتدر، اندیشمند و آینده‌نگر تولید و در فضای مجازی منتشر می‌کند. در ضمن نماهنگ «قیام قم» با شعر شایا تجلی، آهنگسازی متین ذاقلی و اجرای گروه هنری بیان از تولیدات شعر و موسیقی صداوسیمای قم است که در روز ۱۵ خرداد از شبکه نور و شبکه‌های استانی و سراسری پخش خواهد شد.

سیمای رسانه ملی در نیمه خرداد

شبکه یک: ویژه‌برنامه «ایران عزیز» در قالب برنامه زنده، برنامه گفت‌وگومحور و تحلیلی «جریان»، ویژه‌برنامه «جماران»، برنامه «طرحی برای فردا»، مستند «۱۳خرداد»، مستند‌های «عاشق خمینی»، «عیسی امام» و «از مردستان تا خمینی»، برنامه «صبح‌به‌خیر ایران» و برنامه «پلاک یک» ویژه این ایام روی آنتن شبکه یک سیما خواهند رفت.

شبکه دو: «ایام»، برنامه‌های «سیدخندان» و «پاورقی»، مستند‌های «مسجد کاج» و «نقدعلی» ویژه این دو روز از شبکه دو پخش می‌شوند.

شبکه سه: برنامه‌های «سلام صبح‌به‌خیر»، «سیاست خارجی» و «به‌اضافه یک» به‌طور ویژه پخش خواهند شد.

شبکه چهار: برنامه «ماجرا» به مناسبت فرارسیدن ۱۴و۱۵ خرداد پخش می‌شود. همچنین گلچینی از برنامه‌های پخش شده مجموعه «برسد به دست فردا»، مستند‌های «روایت رهبری»، «تشییع بزرگ» و «تاصبح» نیز در جدول پخش شبکه چهار قرار گرفته‌اند.

شبکه نسیم: برنامه «نسیمی‌شو» و «نسیم آوا» ویژه این ایام به روی آنتن شبکه نسیم خواهند رفت. همچنین دیگر برنامه‌های این شبکه منعطف با این سوگ از شبکه نسیم پخش خواهند شد.

شبکه آموزش: پخش مستند‌های «بانوقدس ایران»، «تشییع بزرگ» و «خاطرات روز‌های داغ» از شبکه آموزش در این ایام پخش می‌شوند.

شبکه قرآن و معارف سیما: برنامه «یاد خدا» در ایام رحلت امام (ره) و قیام ۱۵ خرداد به بررسی اندیشه‌های قرآنی حضرت امام خمینی (ره) و پاسخ به شبهات ولایت فقیه می‌پردازد. برنامه «آرمان» نیز با بررسی شخصیت امام (ره) از منظر مقام معظم رهبری روی آنتن می‌رود. پخش مراسم سالگرد حضرت امام (ره) از مرقد مطهر ایشان و پخش مستند‌ها و میان برنامه‌های مرتبط با این ایام نیز در جدول پخش این شبکه جانمایی شده است.

شبکه تهران: مستند ترکیبی «سیدآقا» برای این ایام درنظر گرفته شده است. همچنین دوربین گزارشی «در شهر» و «در استان» با حضور در سطح شهر و استان، مراسم معنوی و ملی که در این دو روز تاریخی برگزار می‌شود را گزارش می‌کند و گروه برنامه‌ساز «در استان» با حضور در شهرستان ورامین راه‌پیمایی مردم انقلابی و غیور این شهر را به مناسبت سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد پوشش تصویری می‌دهد.

شبکه افق: برنامه‌های «جهان آرا»، «شهید جمهور»، «به افق فلسطین» و «خونه خودتونه» و مستند‌های «عاشق خمینی»، «فرمانده جنگ»، «پدر امت»، «ضیاء الدین» و «سر آغاز نهضت» در جدول پخش شبکه افق جانمایی شده‌اند.

شبکه سلامت: برنامه «روایت وداع» دوشنبه ۱۴ خرداد ساعت ۸ به مناسبت ارتحال امام خمینی (ره) پخش می‌شود. همچنین برنامه‌های «مادر کودک» و «ضربان» نیز منعطف با این ایام روی آنتن می‌روند.

شبکه مستند: مجموعه مستند «روزگار خمینی»، مستند «سرآغاز نهضت»، مستند چهار قسمتی «راز‌های جماران»، مستند ۴۵ دقیقه‌ای «تشییع بزرگ»، مستند ۲۶ دقیقه‌ای «روایتی از ملاقات در مدار بسته»، دو قسمت از مجموعه مستند «همت» با نام‌های «رویای رویان» و «رزمنامه» از این شبکه پخش می‌شوند.

شبکه امید و کودک: فیلم‌های سینمایی «ژنرال» و «در امتداد خطوط»، پویانمایی‌های سینمایی «پابه‌پای آفتاب» و «مهر خاوران»، مستند‌های «روزگار خمینی»، «انقلاب خمینی»، «میراث پاییز»، «آن روز» و «قاب رفاقت»، کمیک موشن «ابرپهلوانان»، میان‌برنامه «امام امت»، همچنین میان‌برنامه‌های «به‌رسم امام» داستانک‌هایی از زندگی امام خمینی و «امام روح‌الله» بیانات امام خمینی در قالب گرافیکی، پویانمایی‌های سینمایی «فرزندان روح‌الله» و «پا به پای آفتاب» از شبکه کودک پخش می‌شوند.

شبکه ورزش: برنامه «دوربین ورزش» که یک گزارش مستند از حضور جامعه ورزش و وزیر ورزش در مرقد امام خمینی (ره) و ادای احترام به بنیانگذار جمهوری اسلامی است، از شبکه ورزش پخش می‌شود.

شبکه جهانی جام‌جم: مستند «روایت رهبری»، برنامه «آن سوی داستان»، تله فیلم «مثل یک پدر»، فیلم سینمایی «ستاره‌باران»، مستند «احیاگر قرن»، ویژه‌برنامه «رواق»، مستند «مدرسه فیضیه»، مستند «هدایت‌الله» در جدول پخش این شبکه قرار دارند. ارتباط مستقیم با حرم مطهر امام راحل و پخش سخنرانی و مصاحبه‌های مردمی در ایام ۱۴ و ۱۵ خرداد از مهمترین برنامه‌هایی است که برای بینندگان جام جم پخش می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: