جنگ خونین در خاورمیانه

ادعای بایدن درباره طرح ۳ مرحله‌ای اسرائیل برای پایان جنگ و خروج از غزه

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت: توافق فی‌مابین اسرائیل و حماس شامل آتش‌بس شش هفته‌ای و خروج نیرو‌ها از تمامی مناطق نوار غزه است. پیشنهاد جدید اسرائیل شامل سه مرحله است که مرحله اول شش هفته به طول خواهد انجامید که شامل آتش‌بس همه جانبه و خروج نیرو‌های اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه است.

کد خبر: ۱۶۶۳۶۲
۰۹:۲۰ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز جمعه یازدهم خرداد از حماس خواست تا پیشنهاد جدید اسرائیل برای آزادی گروگان‌ها در ازای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه را بپذیرد و گفت که این بهترین راه برای پایان دادن به این درگیری مرگبار است.

به نقل از العربیه، بایدن در ادامه اظهارات خود افزود: «کمک‌های بشردوستانه با دستیابی به توافق آتش‌بس، می‌توانند به طور ایمن و مؤثر بین همه نیازمندان توزیع شوند.»

وی ادامه داد: «به عنوان فردی که تعهد طولانی به اسرائیل داشته و به عنوان تنها رئیس جمهوری آمریکا که در زمان جنگ از اسرائیل بازدید کرده است و به عنوان کسی که نیرو‌های آمریکایی را برای دفاع مستقیم از اسرائیل در هنگام حمله ایران به اسرائیل فرستاده است. از شما می‌خواهم به این فکر کنید که اگر این فرصت از دست برود چه اتفاقی می‌افتد. ما نمی‌توانیم این لحظه را هدر دهیم.»

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه اسرائیل پیشنهاد جامع جدیدی ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: «اسرائیل پیشنهاد می‌کند تمام نیرو‌های خود را برای مدت شش هفته از غزه خارج کند.»

او با بیان اینکه پیشنهاد اسرائیل به قطر و حماس ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: «توافق فی‌مابین اسرائیل و حماس شامل آتش‌بس شش هفته‌ای و خروج نیرو‌ها از تمامی مناطق نوار غزه است.»

بایدن در ادامه توضیح داد: «پیشنهاد جدید اسرائیل شامل سه مرحله است که مرحله اول شش هفته به طول خواهد انجامید که شامل آتش‌بس همه جانبه و خروج نیرو‌های اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه است.»

رئیس جمهوری ایالات متحده با اشاره به اینکه «مرحله دوم شاهد مبادله تمامی گروگان‌های زنده باقی‌مانده در بند حماس و خروج نیرو‌های اسرائیلی است»، گفت: «در مرحله سوم، طرح بازسازی گسترده‌ای برای غزه انجام خواهد شد.»

وی در این‌باره ادامه داد: «در طول شش هفته مرحله اول، اسرائیل با حماس برای رسیدن به مرحله دوم مذاکره خواهد کرد که شاهد پایان دائمی خصومت‌ها خواهد بود.»

بایدن مدعی شد که حماس دیگر قادر به انجام حمله دیگری مانند حمله ۷ اکتبر نیست و فلسطینی‌ها به منازل خود باز خواهند گشت.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین گفت: «می‌دانم که برخی در اسرائیل از جمله اعضای دولت این کشور با این طرح موافقت نخواهند کرد، و من از رهبری اسرائیل می‌خواهم که به‌رغم هرگونه فشار از این توافق حمایت کند».

بایدن از «مقامات اسرائیلی خواست تندروی نکنند و به این فکر کنند که اگر این فرصت را از دست بدهیم چه اتفاقی می‌افتد.»

یک مقام بلندپایه در دولت بایدن با بیان این که پیشنهاد جدید درباره غزه روز گذشته به حماس ارائه شده است، اعلام کرد که این طرح پیشنهادی جدید تقریبا مطابق با پیشنهادی است که چند هفته قبل از سوی حماس ارائه شده بود و هر مرحله از آن برای ۶ هفته ادامه خواهد یافت.

واکنش‌ها در اسرائیل

این در حالی است که یک مقام اسرائیلی به «شبکه ۱۲» این کشور گفته سخنرانی بایدن نشانگر ضعف بود و اظهارات او پیروزی برای حماس تلقی می‌شود. او در ادامه گفت: «بایدن واقعیتی که ما با آن سروکار داریم را نمی‌فهمد».

دفتر نخست‌وزیری نتانیاهو، اما ادعا کرد که پیشنهاد آتش‌بس که از مرحله‌ای به مرحله دیگر مشروط شده است به اسرائیل امکان می‌دهد تا اهداف خود را حفظ کند مبنی بر این‌که جنگ جز تا بازگرداندن گروگان‌ها و نابودی حماس، پایان نخواهد پذیرفت.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با اشاره به این‌که دولت برای بازگرداندن گروگان‌ها در نزدیک‌ترین زمان متحد است، آمده است که نتانیاهو مصمم است که جنگ تا زمانی که کل اهداف آن محقق نشود، پایان نخواهد یافت و در این راستا هیئت مذاکره‌کننده را مامور کرده است تا همه اقدامات لازم را برای بازگرداندن گروگان‌ها اتخاذ کنند.

اعلام آمادگی حماس

از سویی جنبش «حماس» اعلام کرد به فراخوانی که در سخنرانی بایدن برای برقرای آتش‌بس دائمی داده شد با دید مثبت می‌نگرد و برای تعامل مثبت با هر پیشنهادی بر اساس آتش‌بس دائمی و خروج اسرائیل از غزه آمادگی دارد.

حماس همچنین اعلام کرد که برای تعامل مثبت با پیشنهاد آتش‌بس اگر اسرائیل به آن پایبند شود، آماده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: