گروه‌های حقوق بشری از سیاست‌مدار آمریکایی انتقاد کردند

پیام جنجالی «نیکی هیلی» روی گلوله توپ!

نیکی هیلی، سیاست‌مدار آمریکایی و رقیب دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان این کشور، با امضای جنجالی روی گلوله توپ ارتش اسرائیل، خبرساز شده و مورد انتقاد قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۶۶۳۳۹
۲۲:۱۱ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: نیکی هیلی، رقیب ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان طی سفر اخیر خود به اسرائیل در بحبوحه حمله مداوم به غزه، روی یکی از گلوله‌های ارتش این کشور نوشت «تمامشان کن». این اقدام او با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد.

دنی دانون، سیاستمدار اسرائیلی و سفیر سابق در سازمان ملل که هیلی را در این سفر همراهی کرده، تصویری از او که در حال نوشتن این جمله روی یکی از گلوله‌های ارتش اسرائیل بود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

او تصویر دیگری نیز از پیام امضا شده او به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد هیلی نوشته «تمامشان کن، اسرائیل همیشه در قلب آمریکاست».

هیلی به دلیل نوشتن این پیام به سرعت از سوی گروه‌های حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفت.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای در واکنش به اقدام هیلی گفت: «درگیری جایی برای شیرین کاری نیست. جنگ قوانینی دارد و غیرنظامیان باید محافظت شوند».

هیلی در حالی این اقدام را انجام داده است که حمله هوایی یک‌شنبه شب ارتش اسرائیل به اردوگاه آورگان فلسطینی در رفح که به گفته مقام‌های بهداشتی غزه به کشته‌شدن ۴۵ فلسطینی و زنده‌زنده سوختن برخی از آن‌ها منجر شد، با انتقاد‌های گسترده جامعه جهانی مواجه شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه ۲۴ مه (۴ خرداد) در یک حکم اضطراری به اسرائیل دستور داد تا حمله نظامی خود به شهر رفح در جنوب غزه را متوقف کند. حدود دو هفته پیش آفریقای جنوبی در پرونده متهم کردن اسرائیل به «نسل‌کشی» از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته بود مانع از حمله نظامی اسرائیل به رفح شود. اسرائیل اتهامات نسل کشی را رد می‌کند.

کنت راث، مدیر اجرایی سابق دیده بان حقوق بشر، درباره این اقدام هیلی در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «چرا فقط امضا نکنیم که من طرفدار جنایات جنگی اسرائیل هستم».

یک روز پس از این انتقادات، هیلی در شبکه ایکس به آن واکنش نشان داد و گفت: «اسرائیل باید هر کاری که لازم است برای محافظت از مردمش در برابر شرارت انجام دهد» او همچنین افزود که اسرائیل در حال مبارزه با «دشمنان» ایالات متحده است.

وزارت بهداشت حماس می‌گوید از آغاز جنگ حماس و اسرائیل در ۷ اکتبر تا به امروز، بیش از ۳۶ هزار فلسطینی در حملات ارتش اسرائیل کشته و بیش از ۸۱ هزار نفر زخمی شده‌اند.

در عین حال سازمان جهانی بهداشت شرایط در نوار غزه را به شدت فاجعه‌بار توصیف کرد و خواستار بازگشایی گذرگاه رفح برای ورود کمک‌های بشردوستانه به ویژه کمک‌های پزشکی به این منطقه شد.

طبق آمار اسرائیل، حدود ۱ هزار و ۱۷۰ نفر نیز در حمله حماس کشته شده‌اند، ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شده‌اند و ۱۳۲ نفر همچنان مفقود هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: