بحران در شورای جنگ اسرائیل

هشدار گانتز به نتانیاهو؛ استعفا می‌دهم/ «بی‌بی» پاسخ داد

بنی گانتز، یکی از سه عضو شورای جنگ اسرائیل، بنیامین نتانیاهو را تهدید کرد که اگر تل‌آویو طرح راهبردی جدیدی برای جنگ غزه تدوین نکند، از این شورا استعفا می‌دهد.

کد خبر: ۱۶۵۶۴۰
۰۹:۰۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

دیدارنیوز: بنی گانتز، یکی از سه عضو شورای جنگ اسرائیل، تهدید کرد که اگر دولت بنیامین نتانیاهو طرح راهبردی جدیدی برای جنگ غزه تدوین نکند، از عضویت در شورای جنگ اسرائیل استعفا خواهد داد.

به نقل از العربیه، این اظهارات گانتز، تشدید شکاف درون رهبری اسرائیل را پس از بیش از هفت ماه ادامه جنگ در غزه نشان می‌دهد، جنگی که اسرائیل به‌رغم ادامه محاصره و خشونت‌های شدید و کشتار در نوار غزه تاکنون نتوانسته اهداف اعلام شده آن شامل نابودی حماس و بازگرداندن گروگان‌ها را محقق کند.

در همین راستا خبرنگار «العربیه» گزارش کرد که بنی گانتز برای نخست‌وزیر اسرائیل ضرب‌الاجلی تعیین کرده تا راهبرد واضحی را برای جنگ غزه تدوین کند و هشدار داده که اگر چنین استراتژی مشخصی ارائه نشود او از کابینه جنگ کناره‌گیری خواهد کرد.

این عضو شورای جنگ اسرائیل یک طرح شش ماده‌ای ارائه کرد که شامل بازگرداندن ده‌ها گروگان، پایان دادن به حکومت حماس، غیرنظامی کردن نوار غزه و ایجاد یک اداره بین‌المللی برای امور مدنی است.

ائتلاف بدون حماس یا عباس

این عضو شورای جنگ نیز خواستار تشکیل ائتلافی اروپایی عربی بدون حماس یا عباس برای مدیریت نوار غزه پس از جنگ شد.

بنی گانتز طی سخنانی با بیان این‌که پیروزی در غزه تاکنون محقق نشده است، گفت برای پیروز شدن در جنگ غزه به راهبرد جدید مشخصی نیاز داریم.

در این راستا او به نتانیاهو تا روز ۸ ژوئن مهلت داد که استراتژی مشخصی را برای جنگ در غزه تدوین کند و از کابینه جنگ کشورش خواست که تا ۸ ژوئن با طرح ۶ ماده‌ای برای جنگ موافقت کند.

چشم‌انداز پس از جنگ غزه

وی تاکید کرد که طرحی که ارائه می‌شود باید چشم‌اندازی درباره دوره پس از جنگ غزه و سربازگیری عادلانه در اسرائیل ارائه کند.

گانتز با اظهار این که اقلیتی در اسرائیل کنترل امور را به‌دست گرفته است گفت انگیزه‌ها و منافع شخصی بر رهبری اسرائیل سایه افکنده است. وی گفت که این اقلیت در قدرت کشتی اداره کشور را به سوی صخره‌ها و سرنوشتی نامعلوم می‌برد.

او افزود که برخی سیاسیون تنها به آینده سیاسی خود فکر می‌کنند و در این راستا کشورش به تغییر فوری نیاز دارد.

پاسخ نتانیاهو

نتانیاهو «بی‌بی» در پاسخ به این ضرب‌الاجل و اظهارات گانتز، از او خواست تا برای حماس مهلت تعیین کند چرا که این شرط گذاشتن‌های او شکست اسرائیل تعبیر خواهد شد.

واکنش بن‌گویر

ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل در واکنش به این اظهارات گانتز او را متهم کرد که از همان ابتدای پیوستن به کابینه جنگ در تلاش‌هایی که برای انحلال دولت صورت می‌گرفت ایفای نقش می‌کرد.

گانتز، سیاستمدار میانه‌رو و رقیب سیاسی دیرینه نتانیاهو، در روز‌های اولیه جنگ علیه حماس به شورا و کابینه جنگ اسرائیل پیوست.

خروج گانتز از دولت، نتانیاهو را بیشتر به متحدان راست‌افراطی خود متکی‌تر می‌کند که در مذاکرات بر سر توافق دستیابی به آتش‌بس و آزادی گروگان موضع سختی اتخاذ می‌کنند و معتقدند اسرائیل باید نوار غزه را مجددا تحت اشغال گرفته و احداث شهرک‌های یهودی‌نشین در آن را ازسرگیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: