رمز جاودانى شاهنامه

به مناسبت ۲۵ اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسى و گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسى از سوى معاونت میراث فرهنگى در سراسر کشور بیش از صد‌ها برنامه، نشست علمى، نقالى و شاهنامه خوانى و… برگزار شد.

کد خبر: ۱۶۵۴۷۷
۱۵:۵۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

دیدارنیوز: به مناسبت ۲۵ اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسى و گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسى از سوى معاونت میراث فرهنگى در سراسر کشور بیش از صد‌ها برنامه، نشست علمى، نقالى و شاهنامه خوانى و… برگزار شد.یکى از این برنامه‌ها مراسم ویژه در موزه ملى بود.

 چندتن از استادان دانشگاه، پژوهشگران و محققان مقالاتى ارایه و ایراد سخنرانى داشتند و جمعى از نوجوانان به اجراى شاهنامه خوانى پرداختند و نمایشگاه کتاب و هنرهاى مختلف در حوزه نمایشگاه با حضور علی دارابی ، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح شد.

او در این مراسم چند موضوع مهم را مورد توجه قرار داد.

 شاهنامه فردوسى براى همه زمان ها، عصر‌ها و نسل‌ها است. تابلو راهنمایی است براى همه مخاطبان ایرانى و فارسى زبان که بودیم؟ از کجا آمده ایم؟ به کجامى رویم؟ 

خرد و خردمندى گوهر شاهنامه است. واژه خرد بیش از ۵۰۰ بار و خردمند بیش از ۳۰۰ بار و خردمندى ٢٠ بار در شاهنامه آمده است.شاهنامه سند عقلانیت و خرد ورزى ما ایرانیان است. اندیشه فردوسى یک اندیشه شیعى است.

اگر چه فردوسى متاثر از اندیشه هاى ایرانى، یونانى و اسماعیلى هم هست، اما در روزگارى که اندیشیدن جرم بوده است. فردوسى در مدح پیامبر اکرم (ص) و حضرت على (ع) چه زیبا سروده است.

که من شهرعلمم علیم در است 
درست این سخن گفت پیغمبراست
اگر چشم دارى به دیگر سراى
بنزد نبى و على گیر جاى

شاهنامه "شناسنامه"، "سندثبت احوال"، "ترازوى زبان فارسى" است. 

خدمت ماندگار فردوسى به ایران، اسلام، زبان فارسى، وحدت ملى و هویت ملى تا ابد ماندگار است.
عشق و ایمان او به ایران به حدى فزون است که بیش از ۸۰۰ بار از واژه " *ایران* " در سراسر شاهنامه استفاده کرده است.

به قول سعدى شیرین سخن
چه خوش گفت فردوسى پاک زاد
که رحمت بر آن تربت پاک باد
میازار مورى که دانه کش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: