جنگ در خاورمیانه

بایدن از تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل گفت/ بلینکن: حمله به رفح باعث آشوب می‌شود

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پیام خود به اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ رژیم اسرائیل به او اطمینان داد که تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل همچنان پایدار است. در این میان بلینکن، وزیرخارجه آمریکا گفته که حمله گسترده اسرائیل به شهر رفح حماس را از بین نمی‌برد بلکه باعث ایجاد «آشوب» خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۵۴۰۹
۱۷:۲۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

دیدارنیوز: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه با ارسال پیامی به اسحاق هرتزوگ رئیس‌ رژیم اسرائیل به او اطمینان داد که تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل همچنان پایدار است.

به گزارش روزنامه «تایمز اسرائیل»، بایدن در پیام خود به رئیس‌ اسرائیل خاطرنشان کرد که ایالات متحده به روابط پایدار خود با اسرائیل افتخار می‌کند.

به نقل از العربیه، بایدن همچنین با اشاره به حمله ۷ اکتبر گذشته حماس به پایگاه‌ها و شهرک‌های نظامی اسرائیل در اطراف نوار غزه، گفت: «سال گذشته بسیار دردناک بود، زیرا اسرائیل در ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ در معرض بدترین حمله در تاریخ خود قرار گرفت».

بایدن در پیام خود بار دیگر بر پایداری تعهد واشینگتن به حفظ امنیت اسرائیل تاکید کرد.

حمله باعث آشوب می‌شود

از سویی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه هشدار داد که حمله گسترده اسرائیل به شهر رفح حماس را از بین نمی‌برد بلکه باعث ایجاد «آشوب» خواهد شد.

بلینکن در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» آمریکا گفت که طرح فعلی اسرائیل در رفح ممکن است بدون حل مشکل به غیرنظامیان آسیب زیادی وارد کند.

او همچنین با بیان اینکه هزاران عضو مسلح حماس حتی در صورت حمله به رفح باقی خواهند ماند، گفت: «حمله اسرائیل به رفح ممکن است منجر به هرج و مرج و احتمال بازگشت مجدد این جنبش شود».

بلینکن گفت که ممنوعیت تحویل سلاح به اسرائیل از سوی جو بایدن تنها به بمب‌هایی با ظرفیت انفجاری بالا محدود می‌شود، است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین با بیان اینکه ایالات متحده همچنان به مقم‌های اسرائیلی فشار می‌آورد تا به محض پایان جنگ، طرحی برای غزه ارائه کنند، افزود: «ما با آن‌ها درباره راه بسیار بهتری برای رسیدن به نتیجه پایدار بحث کردیم».

هشدار علنی به اسرائیل

ایالات متحده علنا هشدار داده بود که در صورت حمله گسترده اسرائیل به شهر رفح مملو از آوارگان فلسطینی، ممکن است تحویل برخی از انواع تسلیحات به ویژه گلوله‌های توپخانه به این کشور را متوقف کند.

بایدن گفت که اگر اسرائیل به شهر رفح حمله کند، ایالات متحده ارسال تسلیحات به تل‌آویو را متوقف خواهد کرد.

او چهارشنبه گذشته در مصاحبه‌ای با «سی‌ان‌ان» اظهار داشت: «اگر آن‌ها (اسرائیل) وارد رفح شوند، سلاح‌هایی را که قبلاً علیه شهر‌ها استفاده می‌شد در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهم».

در همین حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در پاسخ به رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که کشورش «حتی اگر تنها بماند پیروز خواهد شد».

وی همچنین افزود: «هیچ کشوری نمی‌تواند اسرائیل را از محافظت از خود باز دارد».

نتانیاهو افزود: «اسرائیل حتی اگر تنها بماند، خواهد ایستاد».

به گفته آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «آنروا»، از زمان صدور دستور تخلیه اسرائیل در ۶ ماه مه، حدود ۴۵۰ هزار نفر به اجبار از رفح آواره شده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: