امارات کجا می‌رود و ..

رویاهای دبی؛ کاشت جنگل مانگرو و پروژه احیای ساحلی جهان

دبی پس از افتخار میزبانی از بلندترین آسمان‌خراش جهان، می‌خواهد با کاشت جنگل مانگرو، بزرگ‌ترین پروژه احیای ساحلی جهان را اجرا کند.

کد خبر: ۱۶۵۲۸۳
۱۱:۱۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

دیدارنیوز: کاشت تعداد انبوهی از درختان مانگرو در امتداد سواحل دبی، می‌تواند فواید متنوعی از جلوگیری از فرسایش تا کمک به جذب کربن داشته باشد.

دبی افتخار میزبانی بلندترین آسمان‌خراش جهان را دارد و مرتفع‌ترین برج مسکونی جهان نیز در این کشور حال ساخت است. در گام بعدی شرکتی بومی به نام Urb می‌خواهد سواحل این شهر را با بزرگ‌ترین پروژه‌ی احیای ساحلی جهان متحول کند.

پروژه‌ی بلندپروازانه شامل کاش بیش از ۱۰۰ میلیون درخت مانگرو است که از فرسایش شهر دبی و بالا رفتن سطح آب دریا‌ها جلوگیری می‌کند. پروژه‌ی احیای ساحلی اورب، ۷۲ کیلومتر را پوشش می‌دهد و هدف اصلی آن محافظت از نواحی ساحلی در برابر فرسایش و کمک به جذب کربن‌دی‌اکسید است.

به نقل از شرکت اورب: در قلب این نوآوری، درخت‌های مانگرو قرار دارند که به خاطر توانایی منحصر‌به فردشان در جذب کربن، محافظت از بخش‌های ساحلی در برابر فرسایش، پشتیبانی از حیات دریایی و امنیت غذایی شناخته می‌شوند. هر درخت دارای ظرفیت جذب تقریبی ۱۲٫۳ کیلوگرم کربن‌دی‌اکسید در سال است و به‌این‌ترتیب کل پروژه می‌تواند ۱٫۲۳ میلیون تن کربن‌دی اکسید را در هر سال جذب کند که معادل حذف کربن‌دی‌اکسید منتشر شده از ۲۶۰ هزار وسیله‌ی نقلیه‌ی مسافربری با سوخت بنزین از جاده‌ها در هر سال است.

کاشت انبوه مانگرو علاوه بر جذب کربن‌دی‌اکسید و کمک به سد دفاعی طبیعی ساحلی، می‌توانند پرورشگاه حیات دریایی باشند و همچنین به بهبود ذخایر ماهی و تصفیه‌ی آب از طریق ریشه‌هایشان کمک کنند. کاشت چنین تعداد درختی البته مسئولیت بزرگی است و می‌تواند چند سال زمان ببرد. شرکت اورب برای سرعت بخشیدن به کارها، استفاده از پهپاد‌های مجهز به هوش مصنوعی و تصویربرداری ماهواره‌ای را برای نظارت و بهبود رشد و سلامت درخت‌های مانگرو پیشنهاد داده است.

گرچه درخت‌ها تمرکز اصلی پروژه‌ی اورب هستند، پروژه‌ی دبی مانگرو همچنین دربردارنده‌ی پارک‌های ساحلی کوچک و فضا و مسیر‌های اجتماعی خواهد بود. همچنین کانونی برای آموزش و مشارکت بازدیدکنندگان درباره‌ی اهمیت مانگرو‌ها و چالش‌های محیطی گسترده‌تری که سیاره زمین با آن‌ها روبه‌رو است، درنظر گرفته شده است. از دیگر بخش‌های این پروژه می‌توان به موزه‌ی گیاه‌شناسی و مرکز طبیعی آموزش، پژوهش و ارتقای نظارت محیطی اشاره کرد.

در حین نوشتن این مقاله، پروژه‌ی دبی مانگرو هنوز در مرحله‌ی طراحی به سر می‌برد و شرکت اورب شش پژوهش آزمایشی را انتخاب کرده است که برای نمایش امکان‌پذیری پروژه اجرا می‌شوند. به دنبال سیل ویرانگر دبی، مسئله‌ی تغییرات اقلیمی در این شهر اهمیت زیادی پیدا کرده است و می‌توان شاهد تغییرات خوشایندی در پروژه‌های ساخت و ساز انبوه بود.

منبع: زومیت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: