از چشم جهان (۱۴۹)

گزارش جنگ غزه، بایدن را منزوی‌تر کرده است

روزنامه واشنگتن پست می‌نویسید انتشار گزارش وزارت خارجه آمریکا در خصوص غزه، انتقاد هر دو طیف سیاسی آمریکا را برانگیخته است.

کد خبر: ۱۶۵۲۷۸
۱۰:۴۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

 

دیدارنیوز: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: واشنگتن پست
نویسندگان: تولوز اولونوریپا، جکولین ایلمینی
مترجم: حمید رضا بابایی

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا درباره جنگ غزه، جو بایدن رئیس جمهور را بیش از پیش در این خصوص منزوی و پیروزی مجدد وی را در انتخابات ریاست جمهوری پیچیده کرده است. در این گزارش آمده است اسرائیل در جنگ غزه – که به بهای ریاست جمهوری بایدن تمام شده – احتمالا قوانین بین‌المللی را نقض کرده، اما همچنان مشمول دریافت کمک‌های نظامی آمریکا است.

مانند رویکرد تردید آمیز بایدن در قبال جنگ غزه، این گزارش که روز جمعه به کنگره ارائه شد نیز انتقاد طیف‌های سیاسی را برانگیخت. ترقی‌خواهان معقتدند این گزارش فاقد شفافیت اخلاقی درباره فاجعه انسانی جنگ است، در حالی که گروه‌های طرفدار اسرائیل از آن به عنوان تلاش جدید رئیس جمهور در تضعیف موقعیت یک متحد مهم آمریکا، آن هم در بحبوحه جنگ یاد می‌کنند.

ستایش جمهوری خواهان و دمکرات‌ها از واکنش بایدن به حملات هفتم اکتبر علیه اسرائیل، اکنون جای خود را به نفرت داده و چیزی نمانده که کاملا به فراموشی سپرده شود. سال انتخاباتی تا همین جا هم با اعتراضات ضد جنگ و مخالفان آن همراه بوده، و در این شرایط بایدن با این خطر مواجه است که رای دهندگان – ناراضی از رویکرد وی در قبال جنگ غزه – مسیر ورود دوباره وی را به کاخ سفید، مختل کنند.

راسل ریلی، مورخ امور ریاست جمهوری در مرکز میلر، واقع در دانشگاه ویرجینیا، می‌گوید، "در خصوص اعتراضات داخلی (به جنگ غزه)، اکنون دو گروه بزرگ از رای دهندگان در آمریکا وجود دارند: مردمی که از رئیس جمهور می‌خواهند به این خشم پایان دهد، و مردمی که از رئیس جمهور می‌خواهند مشکلاتی را که به بروز این خشم منجر شده است، حل و فصل کند. مشکل اساسی رئیس جمهور آن است که او واقعا قدرت چندانی برای هیچ کدام این از کار‌ها ندارد."

گزارش منتشر شده در روز جمعه، حاوی ارزیابی نادری از این مساله است که آیا اسرائیل در استفاده از تسلیحات آمریکایی در جنگ غزه، قوانین بین‌المللی را رعایت کرده است یا خیر. این سند به موجب فرمان رئیس جمهور منتشر شده است که بایدن در فوریه آن را امضا کرده بود.

در این گزارش قید شده است "منطقی به نظر می‌رسد" که بگوییم نیرو‌های ارتش اسرائیل در برخی موارد قوانین بین‌المللی را نقض کرده باشند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل برای کاهش صدمات وارد شده به غیرنظامیان، "اقداماتی" انجام داده است، و این که اسرائیل برای این منظور از "دانش" و "ابزار" لازم برخوردار است. اما "تبعات استفاده از این تسلیحات در میدان جنگ، از جمله تعداد بسیار زیاد تلفات غیرنظامی، این سوال جدی را در ذهن برمی‌انگیزد که آیا نیرو‌های نظامی اسرائیل در تمام موارد، از این ابزار‌ها به صورت موثر استفاده می‌کنند."

نتیجه نهایی گزارش، از جمله این که اسرائیل همچنان مشمول دریافت تسلیحات آمریکایی می‌شود، مشکل چندانی را در خصوص تنش‌های مرتبط با جنگ حل نمی‌کند. به ویژه در میان جوانان آمریکایی و سایر گروه‌هایی که در ائتلاف سیاسی بایدن نقشی اساسی دارند.

یک قانون گذار از حزب دمکرات که خواست نامش فاش نشود، در ارزیابی این گزارش می‌گوید، "گزارش مملو از حس بزدلی است، تهیه کنندگان آن تمایل دارند آشکارا از بیان بدیهیات طفره بروند. " وی گفت درمواضع دولت بایدن "ظاهرا حقایق نادیده گرفته می‌شود."

کریس وان هولن سناتور دمکرات از مریلند، می‌گوید کنگره خواستار آن است تا یافته‌های گزارش را "بیشتر بررسی" کند. در این گزارش آمده است اطلاعات کافی وجود ندارد تا بر اساس آن به این نتیجه قطعی رسید که اسرائیل در موارد مشخص، قوانین بین‌الملل یا سیاست‌های آمریکا را نقض کرده است.

به گفته وان هولن، سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند اسرائیل مانع از ارسال کمک به غیرنظامیان شده و این مواردی آشکار از اقدام اسرائیل در نقض قوانین بین‌المللی است.

وی افزود، "این واقعیتی انکار ناپذیر است که دولت نتانیاهو از هفتم اکتبر تاکنون، در بیشتر موارد، جریان کمک‌های بین‌المللی را محدود کرده است."یک دستیار کنگره آمریکا در امور خارجی معتقد است، گزارش وزارت امور خارجه، حکایت دولتی است که "نخست به نتیجه رسیده، و پس از ارتکاب جنایت، آن را توجیه کرده است. "

جمهوری خواهان بر حملات خود علیه بایدن افزوده‌اند، زیرا وی علنا بیش از گذشته، از عملیات نظامی اسرائیل در غزه انتقاد می‌کند.تام کاتن، سناتور جمهوری خواه از آرکانزاس روز جمعه در شبکه X نوشت "در شرایط بالفعل، حماس پیروز است. "

دستیاران کاخ سفید این ادعا را که بایدن در تصمیم گیری‌هایش ملاحظات سیاسی می‌کند، رد کرده‌اند.اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، "مردم آمریکا از روسای جمهور خود انتظار دارند جرات داشته، در عرصه امنیت ملی تصمیمات سخت بگیرند. از آن‌ها توقع دارند امنیت، منافع، اصول و حیات ائتلافات را بر سیاست ترجیح دهند."

"این دقیقا همان چیزی است که جو بایدن انجام می‌دهد. وی در کنار اسرائیل قرار گرفته و با حماس که حملات هفتم اکتبر را انجام دادند، می‌‍جنگند. بایدن آشکارا بیان کرده نحوه دفاع اسرائیل از خود برای آمریکا مهم است، زیرا ما نمی‌خواهیم غیرنظامیان بیشتری کشته شوند."

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است، از آغاز جنگ تاکنون، تقریبا ۳۵ هزار فلسطینی در غزه کشته شده‌اند و بیشتر قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. اقدام اسرائیل در محاصره غزه نیز شرایط بحرانی انسانی را برای آن‌ها رقم زده است، زیرا سیستم بهداشتی و توزیع غذا در غزه نابوده شده است.

به گفته مقامات دولت آمریکا و نهاد‌های حقوق بشر، تهاجم اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه، که بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی به آنجا گریخته‌اند، خطر افزایش شدید تلفات و تشدید بحران انسانی را درپی دارد.سخنان چند روز اخیر بایدن در خصوص حمله به رفح، موجی از انتقادات را درپی داشته است. بایدن گفته بود اگر اسرائیل به رفح تهاجم زمینی بکند، ارسال تسلیحات تهاجمی آمریکایی را به اسرائیل متوقف خواهد کرد.

بایدن روز چهارشنبه به سی ان ان گفت، "اگر آن‌ها وارد رفح بشوند، ارسال تسلیحاتی را که همواره از آن استفاده کرده‌اند، متوقف خواهم کرد... تا به مشکل شهر‌ها (اعتراضات در آمریکا) رسیدگی کنم. "

بایدن گفت اسرائیل تا همین جا هم از سلاح‌های آمریکایی برای کشتار غیرنظامیان درمراکز پرجمعیت استفاده کرده است.

"این کار قطعا اشتباه است. ما قرار نیست سلاح‌ها و گلوله‌های توپ را که از آن‌ها استفاده کرده‌اند، در اختیارشان قرار دهیم."

این نخستین تهدید آشکار برای توقف ارسال سلاح به اسرائیل بوده است. فعالان طرفدار فلسطین، از این تغییر موضع استقبال کرده‌اند؛ گرچه آن‌ها معتقدند این تصمیمی بسیار دیرهنگام بوده و هنوز هم مشخص نیست که آیا واقعا بایدن به حرف خود عمل خواهد کرد یا خیر. اما مخالفت چهره‌های طرفدار اسرائیل بسیار شدید بوده است، به گونه‌ای که منتقدین بایدن، وی را به هم‌دستی با حماس علیه اسرائیل متهم می‌کنند. در حملات حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر تقریبا هزار و ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ تن نیز به اسارت گرفته شدند.

گرچه بخش زیادی از انتقادات علیه بایدن، از جانب راست‌گرایان بوده است، تعدادی از حامیان مالی دمکرات‌ها و همچنین نمایندگان دمکرات مجلس آمریکا نیز ناخرسندی خود را از اقدام بایدن اعلام کرده‌اند. جان فترمن، سناتور دمکرات از پنسیلوانیا در واکنش به تهدید بایدن به تعویق ارسال سلاح به اسرائیل، در پیامی در شبکه X نوشت، "به شدت مخالفم، و عمیقا مایوس کننده است. "

جرد گلدن نماینده دمکرات از حوزه انتخابیه دوم مین، نیز در پیامی در X نوشت، "اقدامات رئیس جمهور، برای حماس، متحدان، دشمنان داخلی و خارجی ما، پیام ضعف می‌فرستد."با این وجود، طرفداران رئیس جمهور می‌گویند وی به صورت حرفه‌ای در حال مقابله با بحرانی بسیار پیچیده است. برخی از آن‌ها معتقدند انتقادات هر دو طیف سیاسی از رئیس جمهور، بیانگر رویکردی مسئولانه و حساب شده است.

خانم مارا رودمن نماینده آمریکا در امور خاورمیانه در دولت باراک اوباما، می‌گوید بایدن در حال ایجاد توازن میان منافع فراوان رقیب است، و از طرفی به دنبال زمان مناسب برای انتقال مواضع خود به اسرائیل است، چه علنی و چه در خفا.

وی می‌گوید، "رئیس جمهور بایدن آشکارا و بی‌وقفه، منافع آمریکا را دنبال می‌کند، از جمله تضمین این که اسرائیل از حق و توانایی لازم برای دفاع از خود برخوردار است، این که امنیت فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌های بی‌گناه باید به میزان حداکثری تامین شود، و این که آمریکا از تمام مسیر‌های در دسترس برای تحکیم امنیت و ثبات در منطقه استفاده می‌کند. "

متحدان بایدن در عین حال از این مساله اطلاع دارند که رویکرد وی در قبال جنگ غزه، دست‌کم در میان برخی رای دهندگان، نوعی آسیب پذیری سیاسی است.گرچه بایدن در محافل خصوصی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را برای تغییر رویه تحت فشار قرار داده، کاخ سفید تلاش‌هایش را بر رسیدن به توافق آتش‌بس متمرکز کرده است. در این صورت جنگ تا چندین هفته متوقف خواهد شد تا باقی مانده گروگان‌های اسرائیلی که در اختیار حماس هستند، آزاد شوند. به گفته ریلی، اما امید برای رسیدن به چنین توافقی در روز‌های اخیر کاهش یافته و نتانیاهو نیز به شدت مایل است خواسته‌های بایدن را نادیده بگیرد. در این شرایط، گزینه‌های رئیس جمهور آمریکا برای تغییر نظر عامه مردم نسبت به خود، محدود است.

وی معتقد است، "از اکنون تا زمان انتخابات، نمادگرایی و گزافه گویی تقریبا تنها ابزار‌هایی هستند که او در اختیار دارد؛ و این ابزار‌ها نیز به سختی از عهده چالش فراروی کاخ سفید برمی‌آیند. "

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: