دیدارنیوز آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی کرد:

نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم

بسیاری از تحلیلگران و منتقدان می‌گویند در نبود نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرای میانه‌رو، کار اصولگراها برای سهم‌خواهی در مجلس، به جنجال کشیده خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۴۹۳۰
۱۱:۴۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

 

دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: برای تشکیل مجلس دوازدهم باید تا هفتم خرداد ماه صبر کنیم، ولی جنجال اصولگرا‌ها برای انتخاب هیات رییسه دوازدهم و البته رییس بهارستان دوازدهم از هفته‌ها پیش آغاز شده است.   اگر چه در دور اول انتخابات مجلس در تهران چهره‌هایی که در لیست‌های شورای ائتلاف، شورای وحدت و ائتلاف امنا بودند توانستند به مجلس راه پیدا کنند، ولی هنوز ۴۵ کرسی از جمله کرسی‌های مهم تهران باقی مانده تا در ادامه مشاهده کنیم که دومین مجلس یکدست اصولگرا با چه نفراتی به انتخابات ۱۴۰۶ خواهند رسید. بسیاری از تحلیلگران و منتقدان معتقدند در نبود نیرو‌های دیگر طیف‌های سیاسی مانند اصلاح‌طلبان و اصولگرا‌های میانه‌رو (نزدیک به علی لاریجانی)، شاهد افزایش اختلافات در اردوگاه اصولگرایان خواهیم بود، پیش‌بینی که در حال تبدیل شدن به واقعیت است. باتوجه به این پیش‌بینی‌ها باید بگوییم که سهم‌خواهی‌ها برخی از طیف‌های اصولگرایی مانند شاخه‌های تندرو باعث شده تا شاهد نزاع دسته‌جمعی سیاسی اصولگراها، پیش از شروع به کار مجلس دوازدهم باشیم. در این دور از مجلس شورای اسلامی بسیاری بر این باورند که دست‌هایی در خارج از اتمسفر مجلس مهره‌های هیات رییسه را جابه‌جا خواهند کرد که این موضوع اصالت قوه مقننه را زیر سوال می‌برد. در این مورد به آخرین واکنش‌ها و تحولات اصولگرا‌ها برای چگونگی انتخاب رییس و هیات رییسه اشاره خواهیم کرد.

 

چالش انتخاب رییس جدید

حضور محمدباقر قالیباف، رییس مجلس یازدهم در رده چهارم انتخابات مجلس در تهران باعث سست شدن جای پای هیات ریسه مجلس یازدهم شد تا در ادامه شاهد رونمایی از نامزد‌های جدید برای صندلی رییس مجلس باشیم. اما با اتحاد تقریبا مستحکمی که بین «شورای ائتلاف (شانا)» و «جبهه پایداری» وجود دارد بر سر قالیباف به تفاهم خواهند رسید، ولی گره کار اینجا است و ائتلاف امنا که در خارج از این ائتلاف است جدی‌ترین رقیب قالیباف برای ریاست مجلس محسوب می‌شود. حجت‌الاسلام «محمود نبویان» نفر اول انتخابات مجلس در تهران در کنار حجت‌الاسلام «حمید رسایی»، حجت‌الاسلام «مرتضی آقاتهرانی»، «منوچهر متکی»، حجت‌الاسلام «مجتبی ذوالنوری» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» ازجمله افرادی هستند که نام آن‌ها در کنار نام قالیباف برای ریاست مجلس شنیده می‌شود. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که باتوجه به اینکه حدود ۱۵۰ منتخب مجلس دوازدهم (تا قبل از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس) از لیست شورای ائتلاف هستد به نظر می‌رسد گزینه اصلی برای ریاست مجلس همچنان قالیباف باشد.

 

چگونگی سهم‌خواهی دولتی‌ها

«جلال رشیدی کوچی»، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اختلافات اخیر اصولگرا‌ها گفت: «اینکه الان هم دولت با مجلس و به ویژه آقای قالیباف درخصوص مسائل مختلفی که مردم شاهد آن هستند اختلاف پیدا کرده دقیقا برای ریاست دوره بعد مجلس است. یعنی در مسائلی که دارد مطرح می‌شود نگاه من این است که به دنبال این هستند که بر ریاست مجلس دور بعد اثرگذار باشند و من فکر می‌کنم که ریاست آقای قالیباف برای دولت مطلوب نباشد. اینکه می‌گویم دولت، به معنای کل شاکله دولت نیست، برخی‌ها در دولت آقای رییسی آن‌هایی که باعث آسیب اول به خود آقای رییسی هستند و بعد به مملکت؛ دست‌های پشت پرده‌ای که از نزدیکان ایشان هستند، بعضی از اقوام نسبی و سببی آقای رییسی؛ این‌ها با تفکر خامی که دارند فکر می‌کنند این اقدامات به نفع آقای رییسی و یا کشور خواهد بود که قطعا اینطور نیست، به نظرم عقلا باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.»

 

دعوا بر سر صندلی را دوست ندارم

«روح‌الله متفکرآزاد»، نماینده مردم تبریز عضو هیات رییسه مجلس یازدهم در واکنش به درگیری‌های سیاسی برای سهم‌خواهی از هیات رییسه مجلس آینده گفت: «معتقدم مجلس جایی است که همه باید باشند و در آن حرف بزنند.  می‌توان در یک جامعه متکثر با دیدگا‌ه‌ها و سلیقه‌های مختلف بدون دعوا، جنگ، هتاکی، پرده‌دری با سلم و صفا و وحدت زندگی کرد و اهداف را پیش برد. اینکه هرکسی بتواند حرف خود را بزند به رشد و پیشرفت کشور کمک می‌کند لذا امیدوارم مجلس بعدی مجلسی باشد که هر دیدگاهی امکان بیان نظرش را داشته باشد و جمع‌بندی آن بشود تلخ نکردن ذائقه مردم و نشان دادن اینکه همه تلاش ما برای رفع مشکلات کشور است و دعواهایمان هم این باشد که چگونه می‌توان مشکلات کشور را حل کرد نه اینکه من کدام سمت بنشینم، چون من دعوا بر سر صندلی را خیلی دوست ندارم.»

 

نقش مستقل‌ها در سرنوشت هیات رییسه

«غلامرضا نوری قزلجه»، رییس فراکسیون مستقلین با اشاره به آرایش سیاسی مجلس دوازدهم و در واکنش به سهم‌خواهی‌ها، گفت: «در مجلس آینده حتماً فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون «مستقلین» خواهیم داشت؛ البته مستقلین نام پیش‌فرض و آن چیزی است که طی چند سال اخیر در ادبیات سیاسی ما مطرح شده، اما اعضا هر اسم دیگری را برای این فراکسیون انتخاب کنند، همان خواهد شد. رایزنی‌های اولیه بین منتخبان مجلس دوازدهم اعم از نمایندگان ادوار، نمایندگان فعلی و نمایندگان جدید انجام و قرار بر این شده است که افرادی با مشی اصلاح‌طلبی، میان‌رو و همچنین اصولگرایان معتدل و مستقل همگی در یک فراکسیون سیاسی تحت عنوان «مستقلین» یا هر نام دیگری که اعضا درباره آن به توافق برسند، باشیم. بدون احتساب افرادی که در دور دوم انتخابات به مجلس دوازدهم راه می‌یابند، فعلاً حدود ۸۰ نفر از افرادی که به مجلس دوازدهم راه یافته‌اند، مشی سیاسی مستقل یا میانه‌رو دارند. امیدوارم نتایج در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم به گونه‌ای باشد که تعداد نمایندگان مستقل مجلس دوازدهم به ۱۰۰ نفر برسد.»

 

نفوذ ۶ نفر بر کل مجلس؟

«محمود عباس‌زاده مشکینی»، عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نفوذ برخی از جریان‌ها در مجلس گفت: «در حال حاضر ۵،۶ نماینده در مجلس داریم که در فرآیند قانون‌گذاری بر روی بیش از ۵۰ درصد مجلس تآثیرگذار هستند. این چند نماینده طرح‌ها را می‌خوانند و ذیل تبصره‌ها، ماده‌ها و پیش‌نویس‌ها پیشنهادات مختلف می‌دهند، از سوی دیگر حدود ۱۰ الی ۲۰ نمایندگان در حوزه قانونگذاری که وظیفه اصلی مجلس است، فعال هستند و بقیه صرفاً رأی می‌دهند. بنده بعد از انتخابات مجلس دوازدهم در سایت شخصی در واکنش به راه پیدا نکردن یکی از نمایندگان اظهار تأسف کردم و گفتم حیف است که این نماینده به مجلس نیامد، چراکه بنده از نزدیک مشاهده می‌کردم که در مجلس چه اقداماتی انجام می‌داد، شب نمی‌خوابید، همه طرح‌ها و لوایح را می‌خواند و حضور فعال داشت، اما این نماینده رأی نیاورد در صورتی که بسیار فعال بود.»

 

نظر دولت در مورد انتخاب رییس جدید مجلس

«محمد حسینی»، معاون پارلمانی رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش که دولت نظری درباره ترکیب هیات رییسه و ریاست مجلس دوازدهم دارد؟ گفت: «نه، دولت به هیچ وجه به این مساله ورود نمی‌کند. خط مشی رئیس جمهور این بوده که در انتخابات فهرست نداشته باشد در حالیکه در دوره‌های قبل  دولت‌ها اینگونه نبوده اند. دولت، انتخاب را به خود مردم واگذار کرده و مردم در انتخاب حود نشان دادند، کسانی که همراهی بیشتری با دولت دارند، پایگاه مردمی بهتری دارند. امیدوارم با تعامل سازنده دولت و مجلس، کار‌های اساسی انجام شود. اولویت ما اقتصاد است و به این مساله بها داده شود و لوایح یک فوریتی و دو فوریتی دولت. زودتر در دستور کار مجلس قرار گیرد.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: