واشینگتن ادعا کرد

دستیابی به توافق اسرائیل و حماس امکان‌پذیر است

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی ادعا کرد که غلبه بر موانعی که از دستیابی به توافق برقراری آتش‌بس در غزه جلوگیری می‌کند، امکان‌پذیر است.

کد خبر: ۱۶۲۳۱۵
۱۱:۳۱ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

دیدارنیوز: میلر، سه‌شنبه ۱۵ اسفند در یک نشست خبری افزود: «از دیدگاه واشینگتن امکان دستیابی به توافق بین اسرائیل و حماس وجود دارد.»

این سخنگو همچنین گفت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جلسه روز سه‌شنبه با بنی گانتز، یکی از اعضای کابیه جنگ دولت اسرائیل در مورد لزوم اقدام فوری برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه گفتگو کرد.

به نقل از العربیه، به گفته میلر، بلینکن و گانتز همچنین درباره تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی برای برقراری آتش‌بس شش هفته‌ای بین اسرائیل و حماس در غزه گفتگو کردند.

در حالی که کشور‌های میانجی‌گر در مذاکرات اسرائیل و حماس برای دستیابی به توافقی برای توقف جنگ پیش از آغاز ماه رمضان تلاش می‌کنند.

اسامه حمدان، رهبر حماس، روز سه‌شنبه گفت که این گروه اجازه نمی‌دهد روند گفتگو‌ها با اسرائیل برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه بدون چشم‌انداز باشد.

حمدان در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت گفت: «با ادامه تجاوزات و جنگ قحطی علیه مردم اجازه نخواهیم داد مسیر مذاکرات بدون چسم‌انداز باز باشد» و افزود: «آنچه که دشمن در میدان نبرد نتوانست به دست آورد، بر میز مذاکره نیز به آن دست خواهد یافت.»

برقراری آتش‌بس به حماس بستگی دارد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، سه‌شنبه ۱۵ اسفند اظهار داشت که تصمیم برای برقراری آتش‌بس توسط اسرائیل اکنون به پاسخ حماس بستگی دارد.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان این‌که باید بدون هیچ عذر و بهانه‌ای کمک‌های بشردوستانه بیشتری به نوار غزه وارد شود هشدار داد که عدم دست‌یابی به آتش‌بس در غزه تا حلول ماه رمضان بسیار خطرناک خواهد بود.

این اظهارات حمدان پس از مذاکرات متزلزلی که با میزبانی قاهره بین حماس و میانجی‌گران صورت گرفت، با هدف دستیابی به توافق بر سر آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا است.

یکی از رهبران حماس اوایل سه‌شنبه تایید کرد که مذاکره‌کنندگان این جنبش یک روز دیگر در قاهره خواهند ماند.

وی در ادامه گفت: «مذاکره‌کنندگان بنا به درخواست میانجی‌گران برای مذاکرات بیشتر می‌مانند تا مذاکرات آتش‌بس که پس از گذشت دو روز بدون پیشرفت باقی‌مانده است، ادامه یابد.»

کانال خبری قاهره نیز به نقل از یک منبع گزارش داد که «مشکلاتی پیش روی مذاکرات وجود دارد»، اما گفتگو‌ها هنوز ادامه دارد.

آخرین توافقنامه مبادله اسرا بین اسرائیل و حماس در اواخر نوامبر گذشته انجام شد.

در جریان این تبادل ۱۰۵ گروگان اسرائیلی که در ۷ اکتبر به غزه منتقل شده بودند در ازای آزادی حدود ۲۴۰ فلسطینی از زندانی‌های فلسطینی در اسرائیل، آزاد شدند.

در حالی که ۱۳۰ اسیر اسرائیلی همچنان در غزه باقی مانده‌اند، بر اساس برآورد‌های اسرائیل، ۳۰ نفر از این اسرا تاکنون در غزه جان باختند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: