پیشنهاداتی درخصوص نحوه راه‌اندازی اتاق‌های اسباب‌بازی در مدارس

درحالی که چندی پیش وزیر آموزش‌وپرورش در افتتاحیه جشنواره ملی اسباب‌بازی از راه‌اندازی اتاق‌های اسباب‌بازی در مدارس ۱۰ استان کشور خبر داد، دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن اسباب‌بازی ملی بیان کرد که به منظور هماهنگی و ارائه پیشنهادات کارشناسی خود جهت ارائه محصولات، نامه‌ای به وزیر آموزش‌وپرورش ارسال خواهد کرد.

کد خبر: ۱۶۱۶۶
۱۵:۴۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷
دیدارنیوز - محمدحسین نخچی دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن اسباب‌بازی ملی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بعد از پیشنهاد وزیر آموزش‌وپرورش هنوز پیشنهاد و مکاتبه‌ای از سوی این وزارت به انجمن ارائه نشده است افزود: برخی صحبتهای مقدماتی در این زمینه انجام شده و در همین راستا جهت هماهنگی و ارائه پیشنهادات خود به وزیر آموزش و پرورش نامه‌ای ارسال خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به هزینه‌ موردنیاز جهت تامین اسباب‌بازی برای هر مدرسه گفت: هزینه‌ها براساس نوع و کیفیت هر بازی در مدارس متغیر است اما باتوجه به اینکه تولیدکنندگان به صورت مستقیم با مدارس در ارتباط هستند می‌توانند با قیمت‌های بسیار کمی از این محصولات استفاده کنند، از طرفی دیگر باتوجه به اینکه انجمن اسباب‌بازی دارای کارشناسان قوی در حوزه بازیافت اسباب‌بازی است، مدارس می‌توانند در انتخاب مجموعه‌های بازی باتوجه به ویژگی‌های دانش‌آموزان خود از آنها مشورت بگیرند.

عضو هیئت مدیره انجمن اسباب‌بازی ملی معتقد است که هدف انجمن اسباب‌بازی صرفا به ایجاد اتاق اسباب‌بازی در مدارس خلاصه نمی‌شود بلکه استفاده از مدل‌های بازی محور از اهداف اصلی آنهاست به طوریکه معلمان بتوانند بسیاری از مباحث درسی را با استفاده از اسباب‌بازی‌ها به دانش‌آموزان آموزش دهند و از طرفی دیگر مدارس با دیدگاه خاص‌ خود به این موضوع ورود کنند که انجمن در این زمینه نیز گروه کارشناسی بسیاری قوی برای اجرای این مسئله دارد.

نخچی با بیان اینکه حدود ۴۰ شرکت در چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی محصولات "آموزشی بازی محور" ارائه کرده‌اند گفت: نحوه برقراری ارتباط‌های اجتماعی، مباحث دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و... با استفاده از این بازی‌ها به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود در همین راستا مدارس می‌توانند جهت خریداری این محصولات با انجمن اسباب‌بازی ارتباط داشته باشند.

دبیر انجمن اسباب‌بازی ملی در پاسخ به این سوال که آیا صرفا اسباب‌بازی‌های فکری و آموزشی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد؟ بیان کرد: انجمن اسباب‌بازی در این زمینه معتقد است که کودکان به انواع اسباب‌بازی‌ها نیاز دارند چراکه بازی‌ها در پرورش قوه تخیل، تفکر و برقراری ارتباطات کودکان اثرگذارند اما باید دید آموزش‌وپرورش تا چه میزان می‌تواند آموزش‌های رسمی و کلاسیک موردنظر خودش را با اسباب‌بازی‌های متنوع همسو کند البته انجمن اسباب‌بازی در جلسات کارشناسی خود در این زمینه پیشنهادات خاصی به وزارت ارائه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قرار است اسباب‌بازی‌ها در اختیار دانش‌آموزان هفت تا ۹ ساله قرار گیرد توضیح داد: اجرای برنامه‌های آموزشی نیازمند استانداردها، نظرات و پیشنهادات کارشناسی است در همین راستا یکی دیگر از پیشنهادات انجمن این است که اسباب‌بازی‌ها به تفکیک جنسیت و سنین مختلف و برای مدارس استثنایی نیز پکیج‌های مخصوصی متناسب با شرایط دانش‌آموزان در اختیار مدارس قرار گیرد.

نخچی معتقد است که در حال حاضر ایران بانک اطلاعاتی بسیار قوی در حوزه تولید اسباب‌بازی دارد و با استناد به این اطلاعات می‌تواند اسباب‌بازی‌هایی متناسب با سنین و ویژگی‌های مختلف کودکان تولید کند چراکه ظرفیت اسباب‌بازی‌های داخلی به قدری است که همه مهارت‌ها و استعدادهای کودکان را پرورش می‌دهد در همین راستا اگر مذاکرات انجمن اسباب‌بازی با وزارت به سرانجام برسد می‌خواهیم همه این کالاها تولید ایران باشد.

 عضو هیئت مدیره انجمن اسباب‌بازی ملی در ادامه یکی از چالش‌هایی که انجمن با آن مواجه است را کمبود کاراکتر دانست و افزود: عروسک‌های مرتبط با کارتون فیلشاه یکی از کاراکترهای داخلی است که تولیدکنندگان برای تولید محصولات خود از آن استفاده کرده‌اند اما باید اتحادی میان دست‌اندرکاران ایجاد شود تا بتوانیم انیمیشن‌های داخلی بیشتری تولید کنیم.

به گفته وی ۱۰۸ شرکت تولیدکننده اسباب‌بازی که به نوعی ارتباطی همسو با انجمن اسباب‌بازی دارند عضو آن هستند و قرار است شرکت‌های دیگری نیز به آن بپیوندند. همچنین تاکنون ۱۳۰۰ نوع اسباب‌بازی توسط تولیدکنندگان عضو انجمن تولید شده است که تعداد آنها در آینده افزایش خواهد داشت. 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: