مدیر عامل سازمان بهسازی و نوسازی: پلاک سنگی های اهواز " نسل نخست تابلوهای معرفی خیابان‌ها " آسیب شناسی و مرمت می شوند

مدیر عامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز گفت: یکی از نمادهای منحصر به فرد بافت تاریخی شهر اهواز وجود پلاک‌ها در دهه های پیشین و با طراحی زیبا و هنرمندانه است که سازمان بهسازی و نوسازی نسبت به آسیب شناسی و مرمت آنها کارگروهی تشکیل داده است.

کد خبر: ۱۵۹۶۶۸
۱۳:۵۶ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲

به گزارش اداره ارتباطات سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز ، سید نورالله موسوی مدیر عامل سازمان گفت: پلاک‌های سنگی اهواز که متعلق به دوره شکل‌گیری اهواز نوین هستند، از سوی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اهواز آسیب‌شناسی و مرمت می‌شوند.

سید نورالله موسوی با اشاره به شناسایی ده پلاک سنگی در اهواز که نسل نخست تابلوهای معرفی خیابان‌ها محسوب می‌شوند یادآور شد: یکی از نمادهای منحصر به فرد بافت تاریخی شهر اهواز وجود پلاک‌های سنگی است. این پلاک‌ها در دهه‌های پیشین و با طراحی زیبا و هنرمندانه برای معرفی خیابان‌های اهواز توسط بلدیه یا شهرداری وقت به کار گرفته شده و روایتگر دیرینگی تاریخ و هنر در این سرزمین است.

وی افزود: متاسفانه طی سالیان گذشته تعدادی از این پلاک‌ها به دلیل ساخت و سازهای انجام شده از بین رفته و از این رو ثبت ملی و فراهم آوردن زمینه حفاظت شایسته از معدود پلاک‌های سنگی باقیمانده در اهواز، بسیار ضروری و مهم است.

موسوی با اشاره به ضرورت حفاظت از پلاک‌های سنگی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع کارگروهی در خصوص حفظ و مرمت بناهای تاریخی در سازمان بهسازی تشکیل شده است که پس از بحث و ارایه نظرات کارشناسان و فعالین مختلف در زمینه های تخصصی عضو این کارگروه برای گام اول؛ پژوهش و پیشنهاد اولیه برای ساماندهی و حفاظت از پلاک‌های سنگی بافت تاریخی اهواز توسط آقای مجتبی گهستونی کارشناس حوزه میراث فرهنگی انجام شده و سر‌کار خانم نعیمه سمیری و آقای دانیال مقصودی که هر دو از کارشناس مرمت بنا و آثار تاریخی هستند و در ادامه، مطالعات آسیب‌شناسی و مرمت پلاک‌های سنگی شناسی را بر عهده دارند.

وی تاکید کرد: مطالعات آسیب‌شناسی و مرمت پلاک‌های سنگی به منظور حفظ و نگهداری ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و معماری این منطقه است. این رویکرد شامل اقداماتی مانند آسیب‌شناسی، مرمت، حفاظت، در زمینه‌های مرتبط با تاریخ و... می‌شود. به این ترتیب، پلاک سنگی بافت تاریخی اهواز به عنوان آثار باارزش و برجسته در بین مناطق تاریخی ایران، حفظ و مرمت خواهند شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اهواز با اشاره به ارزش‌های نهفته در پلاک‌های سنگی گفت: به موازات رونق روزافزون شهر، بلدیه وقت اهواز به عنوان یک مدیر شهری اقداماتی را جهت رفع نیازمندی‌ها و عمران شهری انجام داد که یکی از جالب‌ترین آنها که امروزه در حال فراموشی بوده و ریشه عمیق در فرهنگ و تاریخ خوزستان دارد حک کردن اسامی خیابان‌ها روی سنگ و نصب آن در نبش گذرگاه‌های موردنظر بود که امروزه به عنوان پلاک سنگی از آن نام برده می‌شود. این پلاک‌ها یکی از زیباترین و هنرمندانه‌ترین کارهایی است که بلدیه وقت برای نامگذاری کوچه‌ها و خیابان‌های اهواز انجام داده است.

وی اظهار کرد : پلاک‌های سنگی آخرین حلقه تاریخ سنگ‌نگاری و کنده‌کاری روی سنگ در خوزستان هستند و به همین دلیل لزوم شناسایی، حفاظت، معرفی، فرهنگ‌سازی عمومی و همکاری دولتی جهت حفاظت از آخرین بازمانده‌های تاریخ سنگ‌نگاری در خوزستان باید مورد توجه قرار گیرد. حفاظت از اين يادگارهاي بي‌همتا كه تعداد اندكي از آن هم‌اكنون در شهر اهواز وجود دارد باید با حساسيت بیشتری در اولويت قرار گيرد تا این تعداد محدود باقی‌مانده هم تخریب نشود.

این مقام مسئول عنوان کرد : معماری پلاک‌های سنگی در اهواز معمولاً ساده و زیبا است. این پلاک‌ها اغلب از سنگ‌های مرمر، سنگ‌های طبیعی یا فلزاتی ساخته می‌شوند. طراحی آنها معمولاً شامل مربع است که بر روی آن اطلاعات مربوط به مکان قرار دارد. این اطلاعات شامل نام مکان، تاریخ ساخت، نام صاحب یا بنیانگذار، نقش و کاربری ساختمان و سایر جزئیات مربوط به آن است. همچنین، برخی پلاک‌ها با الگوها و زیورآلات معماری محلی تزئین شده اند تا به جذابیت و زیبایی آنها افزوده شود. در کل، معماری پلاک‌های سنگی در اهواز تلاش دارد تا با هماهنگی با محیط اطراف، ارزش تاریخی و فرهنگی منطقه را منعکس کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: