جنگ خونین در خاورمیانه

فاجعه در غزه؛ ۸ هزار کشته و ۲۰ هزار زخمی/ چرا اینترنت قطع شد؟

در حالی که جنگ خونین حماس و اسرائیل در غزه ادامه دارد، به گفته منابع فلسطینی آمار قربانیان حملات هوایی و موشکی اسرائیل به غزه به بیش از ۸ هزار کشته و ۲۰ هزار زخمی رسیده است.

کد خبر: ۱۵۷۷۴۹
۱۱:۱۵ - ۰۷ آبان ۱۴۰۲

دیدارنیوز: در ادامه بمباران نوار غزه توسط اسرائیل، منابع ‍پزشکی فلسطینی روز یکشنبه ۷ آبان اعلام کردند که آمار قربانیان حملات هوایی و موشکی اسرائیل به غزه به بیش از ۸ هزار کشته و ۲۰ هزار زخمی افزایش یافت.

به نقل از العربیه، هم‌زمان، هزاران خانواده در این باریکه بی‌خانمان شده و اکثریت آنان به مدارس آنروا سازمان ملل متحد پناه داده شدند.

در آخرین تحولات میدانی منابع فلسطینی در نوار غزه از بازگشت تدریجی خدمات اینترنتی پس از قطع شدن کامل آن در روز جمعه و شنبه خبر دادند.

از سوی دیگر، خبرگزاری فلسطین اعلام کرد، اسرائیل سحرگاه امروز یکشنبه مناطق مختلف نوار غزه را به شدت بمباران کرد که طی آن ده‌ها تن کشته و صد‌ها تن دیگر زخمی و بسیاری از قربانیان زیادی هنوز زیر آوار هستند.

این در حالی است که جنگنده‌های اسرائیلی برای دومین شب متوالی به بمباران شدید مناطق مختلف نوار غزه ادامه می‌دهند.

منابع پزشکی فلسطینی با بیان اینکه نیمی از قربانیان از کودکان و زنان بودند، خاطرنشان کردند که بیش از ۱۵۰۰ نفر نیز در میان بمباران‌ها و آوار‌ها مفقود شده‌اند.

با وجود اینکه نوار غزه از زمان آغاز جنگ اسرائیل در هفتم اکتبر تا کنون تحت شدیدترین بمباران‌ها قرار گرفته است، اما قطع ارتباطات و اینترنت خشم گسترده‌ جهانی را بر انگیخته و سازمان‌های بین‌المللی را بر آن داشت تا درباره خطرات این اقدام هشدار دهند.

با این حال، خبرنگار العربیه امروز یکشنبه از بازگشت تدریجی ارتباطات تلفنی و خدمات اینترنتی به نوار غزه خبر داد و گفت از این پس مشترکان می‌توانند از طریق تلفن همراه تماس برقرار کنند و پیام دریافت کنند، هرچند به ضعیف بودن این سرویس نیز اشاره کرد.

رسانه‌های فلسطینی نیز بدون ارائه جزئیاتی درباره این موضوع، گزارش دادند که ارتباطات اینترنت و تلفن برقرار شده است.

دلیل قطعی اینترنت در غزه

در همین زمینه، ولید فارس، مشاور العربیه در امور آمریکا، در مصاحبه با تلویزیون العربیه گفت به اعتقاد او به دو دلیل اسرائیل اینترنت را قطع کرد. اول برای تامین امنیت ارتباطات خود جهت تهاجم زمینی به غزه و مختل کردن ارتباطات حماس، که پس از انجام عملیات اوضاع به حالت عادی خود باز می‌گردد و دوم اینکه گفته شده که حماس از یک شبکه اینترنت برای تامین و حمایت از عملیات خود دارد که هیچ کس از جزئیات آن اطلاعی ندارد و برای روشن شدن آنچه اتفاق افتاده به اطلاعات رسمی نیاز است.

بازگشت ارتباطات و اینترنت به غزه

بازگشت ارتباطات اینترنت و تلفن به غزه پس از آن رخ داد که مصر در پاسخ به درخواست فلسطینی‌ها برای اعطای خدمات اینترنتی به نوار غزه اعلام آمادگی کرد.

یک منبع رسمی در شرکت مخابراتی «WE» مصر گزارش داد که اتصالات مصر با تعدادی دکل و ایستگاه‌های سیار آماده ارائه خدمات ارتباطی به ساکنان نوار غزه در مرز مصر و فلسطین هستند.

این امر پس از آن صورت گرفت که یکی از مقامات شرکت «ودافون» مصر گفت که این شرکت همچنین آماده ارائه دکل‌های سیار برای ارسال به شهر رفح مصر است تا در صورت بهره برداری با حداکثر توان، تا ۱۰ کیلومتر در داخل نوار غزه پوشش دهد.

محکومیت‌های بین المللی

اسرائیل بیش از سه هفته است که نوار غزه با بیش از دو میلیون نفر را محاصره کرده و از روز جمعه با قطع کلیه ارتباطات تلاش کرد که ارتباط این منطقه با جهان را به طور کلی قطع کند. این اقدام کار بیمارستان‌ها، تیم‌های امدادرسانی و آمبولانس‌ها را با دشواری مواجه کرد.

اقدام اسرائیل انتقادات گسترده‌ای از سوی سازمان‌های امدادی و بشردوستانه و همچنین سازمان ملل و عفو بین‌الملل به همراه داشت به‌ویژه که این اقدام مانع از برقراری ارتباط بین تیم‌های پزشکی و آمبولانس‌ها برای انتقال مجروحان شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: