دیدار به بهانه کشته شدن یک شاعر در مراسم عروسی در خورستان بررسی کرد

تلاقی رسوم و فرهنگ؛ ضرورت توقف سنت تیراندازی در عزا و عروسی

خبر کشته شدن یک مداح در بندر ماهشهر در مراسم تشییع جنازه بر اثر تیراندازی خبرساز شد؛ دیدار درباره این اتفاق با رئیس جمعیت سران عشایر و معتمدین اصلاح ذات‌البین شهرستان بندرماهشهر گفت‌وگو کرد که می خوانید.

کد خبر: ۱۵۵۶۴۱
۱۸:۰۴ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲

 

دیدارنیوزـ فاطمه کاظمی: "سنت غیرقانونی تیراندازی باید متوقف شود" این جمله را عبدالرضاصباحی مقدم، رییس جمعیت سران عشایر و معتمدین اصلاح ذات‌البین شهرستان بندر ماهشهر در گفت‌و‌گو با دیدار اظهار کرد: برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار در مراسم‌های تجلیلی، باید فرهنگ عدم تیراندازی ترویج شود.

وی درباره حادثه تیراندازی در یک مراسم تشییع جنازه که منجر به کشته شدن یک شاعر شد، توضیح داد: شاعران به طور معمول روی سکویی که برای آن‌ها تعبیه شده، شعر می‌خوانند و تیراندازی در حین اجرای مراسم، منجر به کشته شدن دو نفر از جمله شاعر و زخمی شدن دو نفر دیگر شد.

صباحی مقدم با اشاره به اینکه مشکلی بین شاعر و تیرانداز قبل از این حادثه وجود نداشت، تاکید می کند که هر چند این اتفاق به طور ناگهانی رخ داده اما این تیراندازی ناخواسته و سهوی نباید تکرار شود.

رییس جمعیت سران عشایر و معتمدین اصلاح ذات‌البین شهرستان بندر ماهشهر ادامه داد: این حادثه تیراندازی باعث شد تا جمعیت حاضر در مراسم شوکه شده و فوت دو نفر بی‌گناه و زخمی شدن دو نفر دیگر، این حادثه را به واقعیت تلخی تبدیل کرد.

وی گفت: تیراندازی در مراسم‌ها را باید سادات، شیوخ، بزرگان و حتی دولت و امام جماعت‌های استان ناپسند اعلام کنند.

صباحی مقدم بیان کرد: این حادثه تیراندازی در مراسم تشییع جنازه، عمیقاً مردم را غمگین کرده است و امیدوارم مسئولان قانونی و امنیتی به سرعت اقدامات لازم را برای بررسی و رسیدگی به این موضوع انجام دهند تا صلح و آرامش در جامعه برقرار شود.

تأکید بر عدم تیراندازی در مراسم فاتحه خوانی و عروسی

صباحی مقدم خاطرنشان کرد: به خصوص رسانه‌ها، باید لاش کنند در این راستا اثر گذار باشند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که این امر ناخواسته تقریباً غیرقابل پیش‌بینی است و هیچ فردی نمی‌تواند به طور قطعی بداند که چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد.

مقدم در ادامه اظهار کرد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تمامی افراد آن را به عنوان نمادی از جهل تلقی می‌کنند و معتقدند که این اتفاق نباید می افتاد، با این حال، وقتی که خودشان در چنین موقعیتی قرار می گیرند، شروع به تیراندازی می‌کنند.

به نظر مقدم، مردم باید به این نکته توجه کنند که جهل و نادانی باید به طور کلی از بین برود و این مسئله باید به عنوان یک موضوع جدی مورد توجه قرار گیرد. در مراسم‌های تیراندازی، بسیاری از شیوخ و افراد بزرگ وقتی در همچنین مراسمی شرکت می‌کنند موقع تیراندازی سعی کنند که مراسم ترک کنند. زیرا ترک کردن مراسم نشان دهند عدم تایید تیراندازی است.

او با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ عدم تیراندازی در مراسم‌ها، ابراز امیدواری کرد تا این سنت غلط و خطرناک به زودی در جامعه منسوخ شود و تمامی افراد به وظیفه خود در حفظ امنیت و سلامتی همدیگر پایبند باشند.

این فعال اجتماعی درباره واکنش خانواده حیدری به قتل پسرشان هم گفت: تیراندازی چه عمدی باشد، چه سهوی، خانواده حیدری این اتفاق را از جانب شخص تعمدی نمی‌بینند. در واقع، این را به عنوان یک تصادف می‌بینند. مردم نیز سعی می‌کنند همواره به آرامش دعوت شوند و ما شاهد هیچ واکنشی از سوی خانواده حیدری نبودیم.

مقدم افزود: این اتفاق کوچک نبود؛ دو نفر بی‌گناه کشته شدند و اکنون قوانین دیگر برای اینگونه موارد تشدید شده‌اند. قانون به هر شکلی که لازم باشد، بیشتر تحقیقات خود را انجام می‌دهد.

رییس جمعیت سران عشایر و معتمدین اصلاح ذات‌البین شهرستان ماهشهر، گفت: مردم باید درک کنند که تیراندازی در مراسم اشتباه است؛ و از این سنت اشتباه کناره گیری کنند.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: