طوفان مرگبار «آیدالیا» در انتظار فلوریدا

پیش‌بینی می‌شود طوفان مرگبار «آیدالیا» با حرکت به سوی مناطق جنوب شرق آمریکا، ایالت فلوریدا، جایی که مقامات محلی به ساکنان دستور تخلیه داده‌اند، را درنوردد.

کد خبر: ۱۵۵۰۰۴
۲۰:۰۲ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲

دیدارنیوز: شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نوشت: پیش‌بینی‌های آب و هوایی سه‌شنبه ۷ شهریور افزایش این احتمال که آیدالیا باعث تعطیل شدن مدارس و یک فرودگاه بزرگ شود را نشان می‌دهد.

«مرکز ملی طوفان» آمریکا روز سه‌شنبه، شدت باد‌های پیش رو را «رده ۳» ارزیابی و اعلام کرد که میلیون‌ها نفر تحت هشدار طوفان هستند.

به نقل از العریبه، گارد ملی آمریکا نیز به حالت آماده‌باش درآمده و عملیات تخلیه در جریان است، زیرا طوفان می‌تواند ضربه‌ای ویرانگر به بخش‌هایی از ساحل خلیج فلوریدا وارد کند.

بر پایه همین گزارش، اگرچه احتمال می‌رود این طوفان به شمال تامپا، در منطقه «بیگ بند» فلوریدا برسد، اما یک تغییر کوچک در مسیر آن ممکن است مرکز جمعیت آسیب‌پذیر را بیشتر در معرض خطر قرار دهد.

آیدالیا قادر است تا چند گردباد را در امتداد سواحل مرکزی غرب فلوریدا و تا سه‌شنبه شب، به سمت شمال در بیگ بند، ایجاد کند.

تخمین زده می‌شود که موج‌های آب ناشی از این طوفان تا ارتفاع ۱۲ فوتی در بخش‌هایی از شمال فلوریدا بالا برود.

همچنین بارندگی شدید می‌تواند باعث جاری شدن ناگهانی سیل از سه‌شنبه تا چهارشنبه در بخش‌هایی از ساحل غربی فلوریدا و پان هندل و جنوب جورجیا شود و از چهارشنبه تا پنجشنبه در بخش‌هایی از کارولینای شرقی گسترش یابد.

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که «این یک طوفان بزرگ خواهد بود.»

گزارش‌ها حاکی از این است که در حالی که طوفان راهی فلوریدا می‌شود، حالت آماده‌باش در سراسر این ایالت اعلام و تدابیر آن قابل مشاهده است؛ مدارس، دانشگاه‌ها و فرودگاه‌ها تعطیل شده و ۱۰ شهر کوچک تاکنون تخلیه کامل شده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود طوفان با عبور از خلیج مکزیک به سرعت تقویت شود و پیش از ورود به فلوریدا به برخی از گرم‌ترین آب‌های کره زمین برسد.

اگر چنین شود، به فهرست رو به رشدی از طوفان‌های ویرانگر مانند طوفان هیولایی ایان که سواحل فلوریدا را با خاک یکسان کرد و بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذاشت، خواهد پیوست.

امواج «مرگبار» طوفان

موج مرگبار طوفان تا ارتفاع ۱۲ فوتی در بیگ بند فلوریدا محتمل است، خطری که تنها توسط امواج ناشی از باد‌های طوفانی با سرعت بیش از ۱۰۰ مایل در ساعت تشدید می‌شود.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا می‌گوید که موج طوفان تقریباً نیمی از تلفات ناشی از طوفان را تشکیل می‌دهد و به دلیل تبعات پیش‌بینی شده این طوفان، دستور تخلیه در امتداد ساحل فلوریدا صادر شده است.

اما کارشناسان می‌گویند این فقط نواحی ساحلی نیستند که می‌توانند گرفتار سیلاب شوند.

به گفته کارشناسان، تکرار طوفان‌های سهمگین، ارتباط مستقیم با تغییرات آب و هوایی دارد و با گرم‌تر شدن بخش‌های بیشتری از کره زمین، خطر وقوع چنین طوفان‌هایی در آینده نیز تشدید خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: