اردوغان: غلات روسیه را به آفریقا می‌فرستیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، اعلام کرد که کشورش قصد دارد غلات روسیه را که از طریق دریای سیاه به کشورش ارسال می‌شود، به آرد تبدیل کند تا بعدا به کشور‌های آفریقایی منتقل شود.

کد خبر: ۱۵۳۷۳۳
۰۸:۵۸ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲

دیدارنیوز: اردوغان گفت: «ما دیدگاه واحدی با روسیه داریم و غلاتی را که روسیه از طریق کریدور در دریای سیاه منتقل می‌کند، پردازش می‌کنیم و سپس این آرد به کشور‌های فقیر آفریقا و کشور‌های در حال توسعه ارسال می‌شود.»

رئیس جمهوری ترکیه مشخص نکرد که در مورد کدام کریدور در دریای سیاه صحبت می‌کند.

به گزارش «دیلی صباح»، روزنامه انگلیسی‌زبان چاپ استانبول، اردوغان همچنین از سفر قریب‌الوقوع پوتین به ترکیه خبر داده و گفته است که وزرای خارجه و رئیس سازمان اطلاعات این کشور در حال برنامه‌ریزی هستند تا این سفر به زودی و در ماه اوت صورت پذیرد.

بعد از خروج پوتین از توافق غلات دریای سیاه و افزایش حملات ارتش این کشور به بنادر اوکراین و نابودی هزاران تن از غلات آماده ارسال به کشور‌های مختلف جهان، اردوغان تلاش کرده که نقش میانجی‌گری ترکیه را در این زمینه حفظ کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های ترکیه، چهارشنبه، ۱۱ مرداد طی تماسی تلفنی اردوغان با پوتین، روسای جمهوری دو کشور توافق کردند تا برای دیدار احتمالی آماده شوند و در مورد آن گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه نیز، توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین مسکو و آنکارا و اجرای پروژه‌های انرژی و همکاری در زمینه گردشگری از جمله مواردی بوده که دو رئیس جمهوری درباره آن گفتگو کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین نیز بر عزم روسیه برای همکاری با ترکیه و سایر کشور‌های ذی‌نفع در زمینه توسعه گزینه‌های تامین غلات به کشور‌های نیازمند تاکید کرده است.

اردوغان نیز به نوبه خود تأیید کرده که ترکیه به تلاش‌های فعال خود و استفاده از دیپلماسی در خصوص تمدید ابتکار غلات در دریای سیاه ادامه خواهد داد.

پوتین پیش‌تر در سخنرانی خود در نشست عمومی مجمع روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ گفت که کشورش در «معامله غلات» با تکیه بر شرایط و تعهدات خود برای رفع موانع غیرقانونی صادرات غلات و کود از روسیه به جهان شرکت کرده است.

به نقل از العربیه، ناظران می‌گویند که با این‌که صادرات غلات روسیه تحت تحریم‌های غرب نیست و این کشور می‌تواند آزادانه محصولات کشاورزی خود را به جهان بفروشد، از این ابزار برای «یارکشی» و جلب توجه برخی دولت‌ها در دوگانه قدیمی بین غرب و شرق در جامعه بین‌المللی بهره می‌گیرد.

روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، از همه کشور‌ها در سازمان ملل خواست که پس از خروج مسکو از توافقی که به اوکراین اجازه می‌داد غلات خود را به طور ایمن به بازار‌های جهانی ارسال کند، به روسیه بگویند که استفاده از دریای سیاه را به عنوان «باج‌خواهی» متوقف کند.

بلینکن با به عهده گرفتن ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد قحطی و ناامنی غذایی ناشی از درگیری، به شدت در مورد آن چه استفاده ابزاری روسیه از غذا به عنوان سلاح در جنگ، خواند، از مسکو انتقاد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: