گفت‌و‌گوی اختصاصی دیدار با یک دین‌پژوه/ قسمت پایانی

حائری شیرازی: به حسن خمینی گفتم قدرت دست شما بود چه می‌کردید/ رضا شاه بیشتر از ما اهل مشورت بود/ آیا این مجلس خبرگان بر رهبری نظارت می‌کند؟

حائری شیرازی در دومین و آخرین قسمت گفت‌وگو با دیدارنیوز نقد جدی به حاکمیت درباره تسخیر سفارت آمریکا داشت و توضیح کاملی درباره فرهنگ قانون و فرمان داد.

کد خبر: ۱۵۲۵۰۵
۱۴:۲۱ - ۲۰ تير ۱۴۰۲

دیدارنیوزـ اسفندیارعبداللهی ـ نسرین نیکنام: حائری شیرازی در قسمت اول این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه رفتار‌های اشتباه، باعث نفرت مردم از دین و روحانیت شده است، گفت: مردم رابطه‌شان با لباس روحانیت خراب شد و دلیل این اتفاق هم رفتار حاکمیت و تزریق دین جدید به مردم بود. مغز ما مانند دستگاه پردازش عمل می‌کند و هر داده‌ای وارد آن شود تحلیل و خروجی خاص آن فرد را دارد. مثلا یک روایت واحد را آیت‌الله سیستانی یک نوع بیان می‌کند، آقای خامنه‌ای به یک شکل دیگر و حتی آیت الله خمینی هم برداشت خودش را داشت، اما موضوع زمانی مهم می‌شود که این تحلیل توسط چه کسی بیان می‌شود، کسانی که در راس قدرت و تصمیم گیری هستند آن روایت را طوری بیان می‌کنند به نفع قدرت خودشان باشد.

این دین پژوه این را هم اضافه می‌کند که اگر کسی که در نقش آمر تشخیص دهد که تذکر به رعایت حجاب به فردی با استقبال او روبرو می‌شود بهتر است که این کار را انجام دهد، اما اگر متوجه شود که این تذکر ممکن است باعث دین‌زدگی فرد شود نه تنها واجب نیست، بلکه حرام است.

او در قسمت دوم این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه نقد جدی به عملکرد حاکمیت دارد به دلایل جنگ ایران و عراق و موضوع تسخیر سفارت آمریکا و ... پرداخت.

 

ویدیو قسمت دوم این گفت‌و‌گو را اینجا ببینید

 

حائری شیرازی گفت: در زمان جنگ ایران و عراق و پس از آن، مسئولان مدام اعلام کردند که در جنگ ما یک طرف بودیم و کل دنیا طرف دیگر، اگر اینطور بود چرا بعد از آن با عربستان ارتباط برقرار کردید، مگر این کشور‌ها جبهه مقابل شما نبودند. از طرف دیگر چرا مدام مخالفت با اسرائیل را در بوق و کرنا می‌کنیم و می‌خواهیم به همه دنیا بفهمانیم که ما به دنبال دشمنی هستیم، دشمنی با آمریکا یا همان آمریکا‌ستیزی کشور را نابود کرده است.

عکس‌ها: آرش راهبر

او این را هم اضافه می‌کند که از زمان شاه، حزب بعث عراق قصد داشت با ایران وارد جنگ شود حتی این موضوع در خاطرات امیرعباس انتظام هست که وقتی حتی عراقی‌ها در زمان نبود شاه در کشور اقدام‌هایی کرده بودند و به گوش شاه رسیده بود، شاه گفته بود نیازی نیست من به کشور برگردم، زیرا حزب بعث عراق جرات این کار را ندارد، چون ایران از حمایت کشور‌های دیگر برخوردار بود با کوچکترین حرکت می‌توانست صدام را نابود کند.

این دین پژوه می‌گوید: چرا هر جای دنیا هر مشکلی به وجود می‌آید ما آنجاییم و مدام خودمان را می‌اندازیم وسط، ممکن بود زمانی که ایرانی‌ها پهپاد فرستادند تا اسرائیل را بزنند، کشور‌های دیگر برای حمایت از اسرائیل با ما وارد جنگ شوند.

حائری شیرازی در ادامه صحبت‌هایش به سراغ ماجرا‌های سال ۱۳۲۴، ۱۳۳۲ و بعد آبان ۵۸ می‌رود و می‌گوید: در جنگ جهانی دوم شوروی استان آذربایجان و قسمتی از کردستان را بلعید، اما بعد از جنگ و طبق تفاهم‌نامه قرار شد که این استان‌ها را خالی کند، اما این کار را نکرد، اما موضع جمهوری اسلامی در برابر این چه بود، هیچ.

"دوباره در سال ۶۲ مشخص شد روسیه با تشکیل یک حزب توده در ایران جاسوسی می‌کرده و زمانی که کارمندان سفارت این کشور به سفارت انگلستان پناهنده شدند به این موضوع اشاره کردند، اما ایران در مقابل این رفتار نه تنها از دیوار سفارت روسیه بالا نرفت بلکه سکوت هم کرد."

 

این دین پژوه با نقد جدی به ماجرای آبان ۵۸ و تسخیر سفارت آمریکا، می‌گوید: در آن زمان همه با این اقدام مخالف بودند از بهشتی تا هاشمی، اما چون امام خمینی با این اقدام موافق بود کسی جرات مخالفت با این اتفاق را نداشت و از همان زمان فرهنگ فرمان شکل گرفت و حالا هم کسی جرات نقد به رهبری را ندارد و اگر کسی این کار را انجام دهد سریع به آن برچسب می‌زنند. اما اگر همین الان آقای خامنه‌ای اعلام کند که در مورد یک موضوع نظرش عوض شده اطرافیانش به سرعت از نظر خود برمی گردند و نظریه جدید را می‌پذیرند. این نوع برخورد‌ها مصداق بارز فرهنگ فرمان است همان فرهنگی که در زمان شاه هم وجود داشت، زیرا در آن زمان هم کسی جرات نقد به رفتار و عملکرد شاه را نداشت.

حائری شیرازی به نقل یک خاطره در این خصوص می‌پردازد، می‌گوید: چندی پیش من نامه‌ای خطاب به آقای خامنه‌ای نوشتم و در ابتدای نامه هم نوشتم "آقای خامنه‌ای" و همین موضوع سبب شد هجمه‌ای به من وارد کنند و بگویند تو اهانت کردی؛ آیا نوشتن کلمه "آقای خامنه‌ای" بی‌احترامی و اهانت است؛ این اصولگرایان هر کسی که حرفی مخالف حرف رهبری بزند را مصداق بی‌احترامی می‌دانند. حتی این گروه به مهدی نصیری هم رحم نمی‌کنند و با کوچکترین نقد به او حمله می‌کنند و این را هم بدانید که احترام باید دو طرفه باشد.

او در ادامه این گفت‌وگو دوباره به موضوع حجاب اشاره می‌کند و می‌افزاید: حاکمیت حق ندارد به خاطر حجاب مردم را تحقیر کند. در اصل برای اذیت مردم از حجاب استفاده ابزاری می‌کنند؛ در حالیکه برای رفع مشکلات اقتصادی مردم هیچ کاری نمی‌کنند.

این دین پژوه تنها راه‌حل برون‌رفت از این شرایط را این می‌داند که حاکمیت بپذیرد حجاب یک امر اختیاری است، اما مسئولان نمی‌خواهند این را بپذیرند و حتی اعلام می‌کنند اگر سختگیری نشود مردم با وضعیت بدتری به خیابان می‌آیند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: