نعل وارونه

در پی اتفاقاتی که در خانه اندیشمندان علوم انسانی رخ داده، نعمت الله فاضلی در یادداشتی، این رفتار شهرداری را نقد کرده است.

کد خبر: ۱۵۲۲۸۶
۱۴:۴۶ - ۱۶ تير ۱۴۰۲

 

دیدارنیوز ـ نعمت‌الله فاضلی*: شهرداری تهران در تسخیر خانه اندیشمندان علوم انسانی ساز عجیبی کوک کرده، سازی که هیچ طوره برازنده شان نیست.

دو ادعای شگفت دارند. یکم، خانه اندیشمندان فضا و امکاناتش به خوبی استفاده نمی شود و بخش زیادی از امکاناتش معطل مانده است و شهرداری می خواهد فعالیت های خانه اندیشمندان گسترش یابد و چیزی معطل نماند.

واقعا؟ اگر معطل مانده علل و دلایلش را جست‌وجو و اعلام کنید. ببینید چه کسانی و چگونه مانع فعالیت‌های خانه شده و می شوند. مبادا تنگ‌نظری‌ها و اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی شهردار و همفکرانش نمی‌گذارد فضای خانه بیش از این فعالیت کند. تردید نکنید اگر سایه شوم و ابر سیاه نگاه‌های امنیتی و سیاسی و ایدیولوژیک را از سر خانه و مملکت بردارید تمام ظرفیت های بالقوه خانه و مملکت بالفعل می‌شود.

دوم، می‌گویند خواهانه تکثر و دموکراتیک تر شدن فضای خانه اندیشمندان هستند. می گویند می‌خواهیم همه سلیقه های فکری در خانه فعالیت کنند. یا للعجب! زاکانی و تکثر؟!

می‌گویند در سال های جنگ سرد میان آمریکا و شوروی، چند آمریکایی جلو کاخ سفید علیه رییس جمهور آمریکا شعار می‌دادند. یکی از شهروندان شوروی هم آنجا بود. با دیدن معترضان و آزادی‌شان در ابراز مخالفت علیه کاخ سفید، گفت: در شوروی هم آزادی هست، ما هم می توانیم در مسکو جلو کاخ کرملین جمع شویم و مثل شما علیه کاخ سفید شعار دهیم!

جناب زاکانی می خواهید سد راه آزادی و آزاداندیشی شوید، چرا نعل وارونه می زنید؟!

اگر مقصودتان تکثر و باز کردن فضاست، آزادی دگراندیشان را گسترش دهید. آزادی یعنی آزادی مخالف و دگراندیش نه آزادی حامیان و همفکران.

این که خانه اندیشمندان را برای گسترش حضور همفکران‌تان تسخیر عدوانی کنید، اسمش تکثر و آزاداندیشی نیست، اقتدارگرایی است.

نعل وارونه می زنید تا ردپای اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی تان را گم کنید. حنای‌تان مدت هاست رنگی ندارد. این اداهای لوس و نچسب را بسیاری از همفکران شما در دیگر مراکز دانشگاهی و فرهنگی هم در می‌آورند.

نکوشید مفاهیم تکثر و آزادی و دموکراسی را در خدمت هدف‌های اقتدارگرایانه و تمامیت‌خواهانه‌تان قرار دهید. این مفاهیم به هر گروه و هر مسلکی نمی چسبند. همان شعارهای ایدئولوژیک تان را بدهید، این طور صادق ترید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: