زیباکلام نوشت

انتخابات به زعم «باهنر»

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی درباره اظهارات اخیر محمدرضا باهنر، چهره جناح راست درخصوص انتخابات نوشت: «باهنر به جای تهدید اصلاح‌طلبان و دیگران که بیایند و در انتخابات شرکت کنند چرا یک بار هم شده از خود نمی‌پرسد که چگونه عمل کرده‌ایم که اکنون به این نقطه رسیده‌ایم که باهنر مجبور می‌شود با تهدید اصلاح‌طلبان تنور انتخابات را گرم کند.»

کد خبر: ۱۵۲۱۳۶
۱۰:۲۴ - ۱۳ تير ۱۴۰۲

دیدارنیوز: «از باهنر باید پرسید دعوت محمد خاتمی به عنوان رهبر اصلاح‌طلبان چه میزان در مشارکت مردم اثر داشت؟»

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در آرمان ملی نوشت: «عملکرد باهنر که از بزرگان جریان اصولگرا است را باید مصداق کم‌توجهی نسبت به مسائل واقعی کشور دانست. اینکه باهنر می‌گوید که اصلاح‌طلبان باید در انتخابات شرکت کنند وگرنه در ساختار نظام نخواهند بود، مستقل از اینکه حرف درستی هست یا نه! این پرسش را به وجود می‌آورد که ایشان چقدر در جریان واقعیت‌های جامعه هستند.

اولین پرسشی که دستورالعمل باهنر به وجود می‌آورد، این است که اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند آیا مردم به اعتبار شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت خواهند کرد؟ حتی افرادی که وارد به مسائل سیاسی نیستند هم پاسخشان به این پرسش روشن است که چه اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت بکنند و چه نکنند بخشی از جامعه در این انتخابات شرکت نمی‌کنند مگر اصلاح‌طلبان و بخشی از آن‌ها از جمله رهبری اصلاحات یعنی خاتمی مردم را در آخرین انتخابات خرداد ۱۴۰۰ به شرکت در انتخابات دعوت نکردند؟

از باهنر باید پرسید دعوت محمد خاتمی به عنوان رهبر اصلاح‌طلبان چه میزان در مشارکت مردم اثر داشت؟ آیا کسر قابل توجهی از مردم به واسطه آنکه رهبری اصلاحات از آن‌ها درخواست کرده بود که در انتخابات شرکت کنند، آیا در انتخابات شرکت کردند؟ از باهنر باید پرسید که چه شد که بیش از ۶۰ درصد واجدین شرایط در انتخابات اردیبهشت ۹۶ شرکت کردند و ۲۴ میلیون به حسن روحانی رای دادند و ۱۸ میلیون هم به رئیسی رای دادند چرا در اردیبهشت ۹۶ اصلاح‌طلبان را تهدید نکردید که باید در انتخابات شرکت کنند؟ باهنر به جای تهدید اصلاح‌طلبان و دیگران که بیایند و در انتخابات شرکت کنند چرا یک بار هم شده از خود نمی‌پرسد که چگونه عمل کرده‌ایم که اکنون به این نقطه رسیده‌ایم که باهنر مجبور می‌شود با تهدید اصلاح‌طلبان تنور انتخابات را گرم کند.

آقای باهنر چه اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند و چه شرکت نکنند و چه مردم را دعوت به شرکت بکنند و چه نکنند، چیزی عوض نخواهد شد. بنده اگر جای شما بودم به جای اینگونه رفتار‌های سیاسی به این مساله اساسی‌تر و بنیادی‌تر می‌پرداختم که ما به کجا می‌رویم و چرا هر روز که می‌گذرد و از هر انتخابات به انتخابات بعدی می‌رویم تنور انتخابات سرد می‌شود؟ این‌ها مسائل مهمی است که باهنر و همفکرانش نخواستند مقداری به آن بیندیشند. آقای باهنر اگر تلاش کنید و با برخی از چهره‌های سیاسی و حتی مردم صحبت کنید خواهید فهمید دلیل مشارکت پایین در ۲ انتخابات گذشته چه بوده است.»

مطلب مرتبط:

گافِ باهنر

پوست خربزه حجاریان؛ «ما اصولگرا‌ها سُر خورده‌ایم»

جرم‌انگاری از هرگونه فعالیت اصلاح‌طلبانه

رسولی: «باهنر» به‌جای اظهارنظر سطحی بگوید جایگاه مجلس کجاست؟

واکنش باهنر به تحلیل حجاریان؛ شما شرط نمی‌گذاری، شروط را می‌پذیری!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: