۱۰ نکته از بازی حساس روز جمعه

استقلال، ناکام در حفظ قهرمانی لیگ!

پس از تساوی مقابل صنعت نفت آبادان در تهران، استقلال عملا از دور مدعیان قهرمانی لیگ برتر خارج شد و امکان حفظ قهرمانی فصل قبل به صفر نزدیک شد.

کد خبر: ۱۴۹۱۳۶
۱۳:۱۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

 

دیدارنیوزـ شقایق آسیایی: در فاصله سه هفته مانده به پایان لیگ، استقلال نتوانست در خانه از سد صنعت نفت آبادان بگذرد تا آخرین شانس‌ها برای قهرمانی نیز از این تیم گرفته شود.

در ادامه نکاتی از بازی استقلال و نفت را بررسی می کنیم.

۱. استقلال در خط دفاع و درون دروازه بر خلاف سپاهان و پرسپولیس، عملکرد ضعیفی دارد و آنچه باعث می‌شد تا حالا این مسئله به اندازه بازی‌های اخیر به چشم نیاید شکل بازی هجومی این تیم است و این که استقلال با ۴۳ گل زده عنوان بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد. بنابراین باز هم می رسیم به این نکته طلایی که قهرمان لیگ در ده ساله گذشته همواره تیمی بوده در لیگ برتر فوتبال ایران که خط دفاع بهتری داشته استد. همین هم هست که می‌بينيم پرسپولیس با ۱۳ گل خورده و سپاهان با ۱۶ گل خورده شانس بیشتری نسبت به استقلال دارند.

۲. اگر بخواهیم استقلال را به صورت نفر به نفر با سپاهان و پرسپولیس مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که آبی‌ها بازیکنان تاثیر گذاری مثل نورافکن و رضائیان (سپاهان) یا اسماعیلی‌فر و صادقی (پرسپولیس) در اختیار ندارند و حتی امثال مهری و سلمانی قابل قیاس با بازیکنان ذکر شده نیستند. زمانی که بازی در استقلال گره می خورد همه چشم به حرکات پا به توپ قایدی دارند تا تیم را به جلو هدایت کند و اگر قایدی در بازی مهار شود، استقلال در عمل برنامه‌ای برای حمله ندارد مثل دربی!

۳. هر چند که در بازی با صنعت نفت به زعم برخی کارشناسان داوری، یک پنالتی برای استقلال گرفته نشد و گل نفتی‌ها هم آفساید بود ولی آنچه مسلم است تا زمانی که VAR به ایران نیاید، همین شرایط‌ کم و بیش برای تیم‌ها وجود دارد حتی اگر سرنوشت قهرمانی را تغییر دهد.

۴. بعد از جدایی فتح‌الله زاده و حضور موقت حجت کریمی روی صندلی مدیریت باشگاه، هر چند به نظر اتفاق خاصی در استقلال نیفتاد ولی این روزها می بینیم که ترکش مشکلات مالی و عدم ثبات در تیم نمایان است و یک نوع شلختگی و بهم ریختگی فکری در بین بازیکنان در هنگام بازی، وجود دارد. در این شرایط شاید بیش از ساپینتو، استقلال به یک کمک مربی کاربلد داخلی نیاز دارد، کسی که بتواند تیم را از شوک باخت در دربی بیرون بیاورد و به نوعی نقش کریم باقری در پرسپولیس را روی نیمکت استقلال ایفا کند. البته سال‌هاست استقلال از وجود چنین شخصی بی‌بهره است و می بینیم که بازیکنی مثل محبی بعد از باخت در دربی و از دست دادن پنالتی در جام حذفی نتوانسته خودش را پیدا کند و در تیم موثر باشد.

۵. رفتار احساسی ساپینتو لب خط هر از چند گاهی باعث تهییج بازیکنان استقلال می‌شود ولی گاهی هم از کنترل خارج شده و حالت تهاجمی به خود می‌گیرد! می‌بينيم که خیلی راحت از افراد تیم حریف بدون آنکه متوجه معنای کلام ساپینتو شوند، او را متهم و محکوم به فحاشی می‌کنند. عبدالله ویسی شب گدشته در یک برنامه زنده تلویزیونی با محکوم کردن رفتار ساپینتو، گفت: من از کارنامه مربیگری ساپینتو خبر ندارم ولی اگر ساپینتو را بیرون می‌دیدم، فکر می‌کردم او دیوانه است!

۶. هر چند که نمی توان از ساپینتو توقع داشت با تیمی که خودش نبسته قهرمان بدون چون و چرای لیگ باشد ولی نباید فراموش کنیم که استقلال در تمام نبردهایی که با تیم‌های بالای جدولی داشت، امتیاز از دست داده است. استقلال مقابل سپاهان در  هر دو بازی رفت و برگشت ۶ امتیاز به حریف داد. در دربی رفت به تساوی رسید و در بازی برگشت در حالی که صدرنشین بود، سه امتیاز به پرسپولیس تقدیم کرد. در بازی دور رفت در هفته پانزدهم در تبریز، دو بر صفر از تراکتور شکست خورد. پس در عمل استقلال از ۵ بازی که با ۳ تیم مدعی داشته فقط توانسته یک امتیاز به دست آورد و اگر منطقی نگاه کنیم هر چند این تیم بازی چشم‌نوازی دارد، ولی برای قهرمانی فاکتورهای دیگری هم نیاز است.

۷. از حق نباید گذشت صنعت نفت بعد از حضور ویسی متحول شده. این تیم هفته گذشته ۴ گل به نساجی زد و این هفته نیز با تساوی برابر استقلال که یکی از سخت ترین بازی‌هایش به حساب می آمد، حالا با مس کرمان به لحاظ امتیازی برابر است و این شانس را دارد که در هفته‌های آینده، مقابل ذوب آهن و گل‌گهر امتیاز بگیرد و در لیگ بماند.

۸. استقلال با این تساوی تقریبا قهرمانی لیگ را از دست داد. هر چند آنها هنوز روی کاغذ هنوز شانس قهرمانی دارند ولی با توجه به مدعیان سرسختی مثل پرسپولیس و سپاهان، بعید به نظر می‌رسد بار دیگر شانسی به استقلال داده شود. اما هنوز استقلال یک شانس دیگر دارد آن هم بازی‌های حذفی است. باید دید آیا این تیم می تواند به لحاظ ذهنی دوباره به شرایط خوب خود برگردد و به کسب جام در بازی‌های حذفی فکر کند یا خیر؟

۹. استقلال در روزهای گذشته درگیر مکاتبه و اعلامیه نوشتن علیه این نهاد و آن ارگان بود. هیچ کس منکر حرکت غیر حرفه‌ای و شائبه برانگیز سازمان لیگ در تغییر مکان بازی پرسپولیس و سپاهان نیست ولی سوال اینجاست که چرا سپاهان که تنها یک امتیاز با صدر فاصله دارد، اینچنین آتشین بیانیه نداد؟ چون آنها به خوبی می دانستند که تمرکز روی لیگ بیشتر جواب می‌دهد و پس از پیروزی مقابل نفت مسجد‌سلیمان، تازه صدای مورایس در کنفرانس مطبوعاتی در آمد که پرسپولیس گل سرسبد لیگ است!

۱۰. ساپینتو بر خلاف بازی‌های گذشته لیگ، در دو بازی اخیر مقابل پرسپولیس و صنعت نفت، نتوانست آن تعویض‌های طلایی را داشته باشد و می‌توان با یک نگاه به عملکرد ضعیف بازیکنان جانشین به این موضوع پی برد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: