دیدارنیوز - علیرضا کاظمی در مراسم تجلیل از دانشآموزان کتابخوان برتر سراسر کشور دومین جشنواره دانایی توانایی که در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: «یکی از محوریترین برنامههای آموزش و پرورش در اداره کل فرهنگی هنری توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی است. اگر از منظر دین اسلام نگاه کنیم به اندازهای که در قرآن به علمآموزی و مطالعه توجه شده در هیچ جای دنیا به آن توجه نشده است. اولین آیهای که بر پیامبر اکرم نازل شد نیز مبتنی بر دانایی توانایی است و از منظر توسعه یکی از شاخصهای مهم میزان توجه به این حوزه است.»
او ادامه داد: «کتاب سرچشمه جوشان دانایی توانایی یک کشور است در کشور ما نیز این حوزه با چالشهایی مواجه است.»
کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان در ساعات کلاس درس ساعتی برای مطالعه آزاد در نظر گرفته شود؟ گفت: «اصل آموزش و پرورش کتاب و کتابخوانی است. اگر صرفا ساعتی در مدرسه به مطالعه اختصاص پیدا کند ظلم است باید دانشآموز در لحظه لحظه زندگی خود با کتاب پیوند بخورد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «ما به دنبال تجهیز کتابخانههای کلاسی در دورههای ابتدایی، متوسطه اول و دوم هستیم و همچنین دارالقرآنها و کانونهای ما نیز کتابهای خوبی دارند.»
کاظمی به انعقاد تفاهمنامههایی در حوزه پیوند دانشآموزان به کتاب اشاره کرد و گفت: «این موضوع پیشنهاد خوبی است که یک ساعت را در برنامه درسی ملی درنظر گرفته شود تا دانشآموزان به کتاب بپردازند اما مرجع تصویب آن شورای عالی آموزش و پرورش است. وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرده که هر هفته ۲ ساعت از وقت مدرسه آزاد است تا شورای مدرسه بتواند آن را به فعالیتهایی اختصاص دهد.»
او درباره تقویت برنامههای کتابخوانی هم گفت: «یکی از برنامههای محوری ما توسعه و ترویج کتابخوانی است و مهمترین برنامهها نیز این جشنواره است که ۵۰۰ هزار نفر با خواندن یک کتاب در این جشنواره شرکت کردند و ۳۰۰ نفر ۴ کتاب را در قالب کارگاهی مطالعه کردند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر توسعه و تقویت کتابخانههای کلاسی نیز تاکید کرد و گفت: «از ۳۰۰ هزار کلاس در ابتدایی ۲۲۰ هزار کتابخانه کلاسی دارند. در سال ۹۱ به ازای هر دانشآموز ۶ کتاب داشتیم اما در ۹۶ حدود ۹.۵ کتاب داریم یعنی ۵ میلیون کتاب به مدارس تزریق شده است. ۵۰ هزار نمایشگاه ۵۰ هزار کتاب را داریم تا هر مدرسه در هفته کتاب یک نمایشگاه داشته باشد. جشنواره تقدیر از مولف دانشآموز و معلم را نیز دستور کار داریم.»
کاظمی گفت: «کتابهای کتابخانههای مدارس بهروز نیست و این موضوع یک مشکل است، کتابهایی که مبتنی بر نیازهای دانشآموزان نیست نیاز به بازنگری دارند. فرصتهایی که معلمان در ساعات درسی در اختیار دانشآموزان قرار میدهند مفید است اما برای این موضوع که سرانه مطالعه پایین است موانعی وجود دارد.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «سهم فعالیتهای پرورشی و فرهنگی باید بالا برود چراکه توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی مهم است. مدارس ما امروزه با چالشهایی مواجه است. هیچ سرانهای برای توسعه و تجهیز کتابخانهها در مدارس وجود ندارد بنابراین در این باره نیاز به کمک داریم. طبق سند تحول بنیادین، مدرسه باید کانون فعالیتهای محله باشد و یکی از این مکانها کتابخانههای مدارس است.»