باید‌ها و نباید‌های دومین حضور امیر در نیمکت تیم ملی

قلعه نویی و چالش‌های آسیایی

حضور امیر قلعه نویی روی نیمکت تیم ملی بعد از چهارده سال با موافقین و مخالفت‌های زیادی همراه است

کد خبر: ۱۴۶۵۹۵
۱۸:۵۶ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱


 

 
دیدار نیوز ـ شقایق آسیایی: بعد از جام جهانی که اولین لیست کاندید‌های تیم ملی معرفی شد. در مورد سه اسم امیر قلعه نویی، جواد نکونام و فرهاد مجیدی بیشتر از همه صحبت شد. اما باز هم انتقاد‌ها به حضور مربی داخل زیاد بود پس نام‌هایی مثل سانچز اسپانیایی مربی قطر و رنار فرانسوی مربی عربستان هم به گوش رسید. در مقطعی حتی امیر قلعه نویی انصراف داد و دوباره به لیست یازگشت و در نهایت شب گذشته رسما به عنوان سرمربی، انتخاب شد.

در زیر علت‌های منتقدان و مخالفان حضور قلعه نویی را بررسی می‌کنیم.
۱. اولین دلیل منتقدان این هست که هر چند امیر قلعه نویی پر افتخار‌ترین مربی لیگ است در ۱۰، ۱۱ سال گذشته در گرفتن جام توفیقی نداشته است. امیر قلعه نویی ۱۱ فصل است (پس از قهرمانی استقلال در لیگ ۹۱-۹۲) نتوانسته در لیگ و حذفی موفق به کسب جام شود. کارنامه قلعه نویی در لیگ برتر:
فصل ۹۲-۹۳_ استقلال پنجم، فصل ۹۳-۹۴_ استقلال ششم
فصل ۹۴-۹۵ _ملوان تراکتور چهارم، فصل ۹۵-۹۶ _تراکتور سوم، فصل ۹۶-۹۷_ ذوب آهن دوم، فصل ۹۷-۹۸ _سپاهان دوم
فصل ۹۸-۹۹_ سپاهان پنجم، فصل ۹۹-۰۰، ۱۴_گل گهر پنجم
فصل ۰۰-۰۱، ۱۴_گل گهر چهارم، فصل ۰۱-۰۲، ۱۴_پنجم.
۲. برخلاف سال‌های نخست مربیگری قلعه نویی او در ۸ دیدار اخیر خودش نتوانسته استقلال را شکست دهد و به زعم بسیاری از کارشناسان او از لحاظ فنی دچار افت شده است.
۳. در اینکه امیر قلعه نویی بهترین گزینه داخلی برای تیم ملی هست شکی نیست، ولی اگر او با کارنامه‌ای که در سال‌های اخیر دارد. نتواند نتیجه بگیرد آن وقت به یک مهره سوخته تبدیل خواهد شد.
۴. مربیان داخلی بعداز آنکه کی روش دو جام ملت‌ها و سه جام جهانی فرصت داشت و نتیجه نگرفت. حالا بر سر انتخاب امیر قلعه نویی متفق القول هستند؛ که باید به مربی داخلی زمان داد استدلال آن‌ها هم این هست که همین بازیکنان داخلی را مربیان ایرانی تربیت می‌کنند و راهی باشگا‌های اروپایی می‌شوند. پس می‌توان در تیم ملی هم با آن‌ها نتیجه گرفت.
۵. با توجه به اینکه نقل و انتقال مربیان خارجی در چند سال اخیر با پرونده‌های سنگینی مثل ویلموتس و استراماچونی همراه بوده و کلی بدهی روی دست دولت گذاشته است. پس منطقی به نظر نمی‌رسد که با این نوسان ارز و دلار به دنبال یک مربی خارجی نباشیم.
۶. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند امیر قلعه نویی با توجه به مدیریت و کوچینگی که در لب خط دارد بهترین گزینه است. به شرط اینکه دستیار خارجی قدرتمندی در کنار او باشد. ظاهرا امیر قلعه‌نویی که قصد دارد جدا از یک دستیار خارجی، از روی تاوارس، مربی دروازه‌بان‌های سابق سپاهان هم در کادرفنی خود استفاده کند، پیش از این جلسه سعید الهویی از جمله مربیان در گل گهر نیز به تیم ملی معرفی شده است. این مربی در سال‌های اخیر در ذوب آهن، سپاهان و گل گهر در کنار قلعه‌نویی کار کرده است.
۷. با توجه به اتفاقاتی که در جام جهانی قطرافتاد و در تیم ملی
دو دستگی به وجود آمده، امیر قلعه نویی که آشنا به شرایط ایران و تیم ملی است می‌تواند به درستی شرایط به وجود آمده را مدیریت کند.
۸. ایران حدود ۵۰ سالی است که در جام ملت‌های آسیا توفیقی نداشته است. در آسیا تیم‌هایی مثل کره و ژاپن حریف ایران هستند که در جام جهانی گذشته به عنوان یک تیم آسیایی موفق شدند از گروه خودشان صعود کردند. ضمن اینکه تیم ملی عربستان هم هرچند نتوانست موفقیتی کسب کند، ولی توانست قهرمان جهان آرژانتین را شکست. عمان هم با برانکو و عراق هم مدعی هستند و فراموش نکنیم بخاطر حضور کی روش در قطر بازی مقابل این تیم حساسیت‌های خود را دارد به همین دلیل دومین حضورامیر قلعه نویی روی نیمکت تیم ملی با چالش‌های زیادی همراه خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: