چند نکته درباره دربی ۹۹

یحیی و ۹ بازی بدون باخت مقابل استقلال

دربی ۹۹ یک چیز بزرگ کم داشت و آن هوادار‌های سرخابی بودند که به استادیوم نرفتند و ظاهرا علاقه چندانی هم به دنبال کردن نتیجه این بازی حساس نشان ندادند.

کد خبر: ۱۴۲۳۲۸
۱۶:۰۸ - ۳۰ آذر ۱۴۰۱



دیدارنیوز ـ شقایق آسیایی: با وجود بازی زیبایی که از استقلال و پرسپولیس در دربی ۹۹ شاهد بودیم، اما نهایتا زور هیچکدام از تیم‌های پرطرفدار تهرانی به دیگری نرسید. در نیمه اول در دقایقی پرسپولیس از حریف جلو افتاد و در نیمه هم استقلالی‌ها از حریف پیش افتادند، ولی در پایان دو تیم به نتیجه ۲ بر ۲ رضایت دادند. نکاتی از دربی را با هم مرور می‌کنیم:

۱ ـ تقابل دو دروازه‌بان تیم ملی در جام جهانی در قفس توری قرمز و آبی در دربی ۹۹ بسیار جذاب بود. حضور بیرانوند با نقاب در دروازه پرسپولیس و سید حسین حسینی همتای او در دروازه استقلال، یک کری زیر پوستی بین دو دروازه‌بان بود که برنده‌ای نداشت. هر چند که هیچکدام از این دو نفر نتوانستند در این دیدار کلین شیت کنند، ولی به زعم برخی کارشناسان، حسینی در هر دو گل استقلال مقصر بود و این مسئله نشان می‌دهد که همچون سال‌های گذشته حسینی برای حضور موثر در دروازه استقلال، نیاز به یک رقیب آماده دارد.

۲ـ با جدایی برق‌آسای لوکادیا که معلوم نشد به خاطر مشکلات خانوادگی است یا اصرار دولت هلند برای خروج اتباع از ایران، هرچه بود حسابی دست پرسپولیس را در حنا گذاشت، اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم فکر نمی‌کرد که ولسیانی بتواند در اولین حضورش در دربی دبل کند و حتی موفق شود که بازی باخته را در در دقیقه ۸۹ به تساوی بکشاند.

۳ـ ارسلان مطهری که ماه‌ها نیمکت‌نشین بود بعد از تک گلی که در مقابل نساجی در سوپر جام به ثمر رساند و منجر به قهرمانی آبی‌ها در سوپر جام شد، دوباره به ترکیب استقلال برگشت. او در نیمه نخست فرصتی نصیبش شد که می‌توانست به یاد گل دربی ۹۸، همانند رودی ژستند شیرجه‌ای با یک ضربه سر شیرجه‌ای به گل برسد که البته موفق به این مهم نشد، ولی معلوم بود که عطش زیادی برای گلزنی به پرسپولیس دارد. او در نیمه دوم موفق شد چهارمین گلش را در دربی به ثمر برساند و حالا به رکورد فرهاد مجیدی و مجتبی جباری رسید و ثابت کرد که این حرف درست است که بعضی از بازیکنان دربی باز هستند.

او این بار بعد از گلزنی به جای گیتار زدن، گریه کرد و نام خودش را در تاریخ دربی ماندگار کرد. نکته جالب اینکه سه گل از ۴ گل ارسلان به پرسپولیس، در زمان حضور بیرانوند در دروازه این تیم به ثمر رسیده و به نظر می‌رسد که مهاجم استقلال راه گل زدن به بیرانوند را به خوبی می‌داند و فوتبال دوستان را به یاد گل‌های هاشمی نسب  در دربی می‌اندازد. مدافع پرسپولیس که ۴ بار موفق شده بود دروازه استقلال با پرویز برومند را باز کند. شاید اگر باز هم در پرسپولیس می‌ماند می‌توانست گل‌های بیشتری را به ثمر برساند.



۴ـ  با توجه به صدرنشینی یک شبه گل‌گهری‌ها، بدترین نتیجه برای استقلال کسب نتیجه تساوی بود. دربی، بهترین فرصت برای مدافع عنوان قهرمانی بود تا با جبران فاصله امتیازی با پرسپولیس و صدر، امیدوارتر لیگ را دنبال کنند، ولی با فرصت طلبی ولسیانی، آبی‌ها در دقیقه پایانی برد را با تساوی، عوض کردند. با این تساوی و کسب یک امتیاز پرسپولیس ۲۵ امتیازی شد و بار دیگر به صدر جدول بازگشت. گل‌گهر با همان ۲۴ امتیاز به رده دوم رسید و استقلال با ۲۳ سه امتیاز در رده سوم ماند.

۵ـ محمدحسین زاهدی‌فر که به همراه سعید قاسمی و محمد جواد مداح، قضاوت این بازی را بر عهده داشت. بعد از رقابت‌های جام جهانی و استفاده مکرر و موثر داور‌ها از VAR، شاید سخت‌ترین شرایط برای داور می‌توانست اعلام پنالتی باشد. در دقیقه ۷ بازی برخورد توپ به دانیال اسماعیلی‌فر صحنه مشکوک به پنالتی بود و گل تساوی استقلال که توسط روزبه چشمی  در دقیه ۳۰ به ثمر رسید هم  مشکوک به آفساید بود که زاهدی از آن‌ها گذشت. به غیر از این دو صحنه و اشتباهات کوچک در جریان بازی خطای دیگری رخ نداد که باعث بروز مشکل برای زاهدی فر و کمک‌هایش شود.

۶ـ با توجه به گل زود هنگام پرسپولیسی‌ها شرایط برای استقلال پیچیده شد و این روزبه چشمی بود که با یک پرواز بلند، بالای سر تمام مدافعان قرمز و حتی آبی توپ را با ضربه سر به گل تساوی تبدیل کرد. روزبه چشمی در جام جهانی نیز در زمانی که حملات پرتعداد ایران روی دروازه ولز جواب نمی‌داد با یک شوت سر ضرب از پشت محوطه جریمه دروازه حریف را باز کرد و حالا در یک دیدار حساس دیگر در دربی موفق شد برای آبی‌ها گل بزند.

۷ـ با توجه به خط خوردن مهدی قائدی و محمد محبی از جام جهانی این انتظار می‌رفت که این دو بازیکن برای دیده شدن و دعوت دوباره به تیم ملی، در دربی گل بزنند. اما این اتفاق نیفتاد. محبی در نیمه اول یک موقعیت صد در صد را هدر داد و از قائدی هم در نیمه دوم چیزی ندیدیم به جز پاسی که شاید اگر پیمان بابایی در ارسال آن دقت بیشتری می‌کرد شاید می‌توانست به یک صحنه خطرناک تبدیل شود.

۸ـ سهیل مهدی رییس کمیته برگزاری مسابقات لیگ، بعد از اتمام دربی ۹۹ خدا را شکر کرد که به دلیل آلودگی هوا تماشاگران در این بازی حضور نداشتند، چون ممکن بود سکو‌ها برای هواداران مشکل آفرین شود. امیدواریم هرچه زودتر ورزشگاه آزادی که به تازگی مجوز حرفه‌ای گری را کسب کرده از لحاظ ایمنی و کیفیت به شرایط مطلوبی برسد.

۹. یحیی گل‌محمدی ۹ بار به عنوان سرمربی، شهرآورد پایتخت را تجربه کرده و تا حالا به حال شکست نخورده است. در دربی ۹۹ نیز با وجود غیبت دو مهاجم نوک پرسپولیس یعنی لوکادیا و دیاباته، گل محمدی با چیدمان درست مهره‌ها توانست از فرصت طلبی ولسیانی بهره ببرد.حتی در دقایقی که استقلال در نیمه دوم از پرسپولیس پیش افتاد، سرمربی قرمز‌ها با یک تغییر تاکتیک درست و حضور فرجی باعث شد که ولسیانی فضای بیشتری برای حمله داشته باشد و صاحب موقعیت‌های بیشتری شود  و در نهایت هم  گل تساوی را به ثمر رساند تا آمار خوب یحیی دست نخورده بماند، ۹ حضور، بدون شکست در دربی.

۱۰ـ سه گل از ۴ گلی که در دربی ۹۹ به ثمر رسید روی ضربات سر شکل گرفت. در نیمه نخست گل دقیقه ۱۵ ولسیانی از در محوطه جریمه با ضربه سر انجام شد و در دقیقه ۳۰ نیز چشمی موفق شد با یک هِد دقیق دور از دست‌های بیرانوند توپ را وارد گل کند و بازی به تساوی برسد. در نیمه دوم نیز بعد از گل مطهری که با یک ضربه سر ضرب توپ را به کنج دروزاه پرسپولیس فرستاد. باز هم این ولسیانی بود که موفق شد با ضربه سر دقیق بازی را به تساوی بکشاند و ثابت شد که هنوز هم سیستم سانتر از جناحین و رسیدن به گل روی ضربه سر جواب می‌دهد و نیازی به تاکتیک‌های پیچیده و تیکی تاکای تیمی برای حفظ توپ نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: