تنها ۹ درصد راه‌های کردستان بدون ایراد است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: ۲۸درصد راه‌های استان را خرابی شدید، ۳۴درصد خرابی متوسط، ۲۹درصد خرابی کم و تنها ۹درصد راه‌ها را راه‌های سالم تشکیل می‌دهند.

کد خبر: ۱۴۲۱۳۹
۱۲:۴۰ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱

 

دیدارنیوز: فرزاد حسنی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اداره‌کل راهداری استان کردستان برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش‌های همکاران خود اظهار داشت: در سال جاری از لحاظ اعتباری و نیروی انسانی نسبت به سال‌های گذشته مشکلات بیشتری داریم، اما با این حال، تمام توانمان را برای باز نگه‌داشتن راه‌های مواصلاتی استان در فصل زمستان در راستای رفاه مردم به‌کار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۸ میلیون تن کالا در مبادی استان جابه‌جا می‌شوند، افزود: در هشت ماهه نخست امسال این رقم ۴.۵ میلیون تن بوده که مقاصد ۳۵ درصد این محمولات درون استان و ۶۵ درصد به خارج از کردستان بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان با بیان اینکه سالانه ۵.۵ میلیون تن کالا وارد استان می‌شود، خاطرنشان کرد: در هشت ماهه نخست امسال ۳۰۰ هزار مسافر در کردستان جابه‌جا شده و ۱۳ هزار نفر راننده در قالب ۷۰ شرکت حمل و نقلی مشغول جابه‌جایی کالا هستند.

وی با بیان اینکه سالانه در مرز باشماق ۱.۵ میلیون تن ترانزیت کالایی وارد استان می‌شود، گفت: در هشت ماهه نخست سال جاری ۴۶۰ هزار مسافر در مرز باشماق و سیران‌بند جابه‌جا شده‌اند.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ شرکت بین‌المللی حمل ونقل کالا در استان فعال است، اذعان کرد: سالانه ۲.۲ میلیون نفر از طریق ناوگان مسافربری استان جابه‌جا می‌شوند که این رقم در هشت ماهه نخست سال جاری برابر با ۱.۵ میلیون نفر مسافر است.

وی ادامه داد: به طور متوسط در سال بیش از ۴۰۰ هزار مسافر از مبادی استان کردستان خارج می‌شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان با اشاره به جابه‌جایی مسافر از طریق راه‌های جاده‌ای در استان عنوان کرد: ۴۵ درصد سفر‌ها در استان به وسیله خودرو سواری، ۳۰ درصد مینی‌بوس و ۲۵ درصد از طریق اتوبوس انجام می‌شود.

وی افزود: به صورت کلی ۲ هزار دستگاه خوردو ناوگان مسافربری در استان با ۳ هزار راننده فعال است.

حسنی ضمن اشاره به لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر در استان گفت: در سال گذشته ۲۲.۵ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس به استان تخصیص یافته که با این اعتبار ۴۴ دستگاه مینی‌بوس و ۲۸ دستگاه اتوبوس بازسازی و نوسازی شد.

وی از تشکیل ۲۴۷ پرونده تخلف برای رانندگان کردستانی در سال‌جاری خبر داد و ابراز داشت: پرونده این رانندگان در حال بررسی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اعلام کرد: در سال‌جاری در بخش راه روستایی ۲۰ نفر تلفات جاده‌ای ناشی از تصادفات داشته‌ایم که این میزان در سال گذشته ۲۲ نفر بوده و نشان از کاهش میزان کشته شدگان تصادفات راه روستایی در کردستان دارد.

وی با اشاره به میزان تلفات در تصادفات برون شهری در استان ادامه داد: در سال گذشته در تصادفات برون شهری ۲۴۰ نفر تلفات داشته‌ایم که این آمار از ابتدای سال‌جاری تا کنون ۲۲۴ نفر بوده که کاهش ۷ درصدی در این بخش را نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان به وضعیت راه‌ها اشاره و اذعان کرد: راه‌های استان به چهار رده خرابی شدید، خرابی متوسط، خرابی کم و راه سالم تقسیم می‌شوند که از این میزان ۲۸ درصد راه‌های استان را خرابی شدید، ۳۴ درصد خرابی متوسط، ۲۹ درصد خرابی کم و تنها ۹ درصد راه‌های استان را راه‌های سالم تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون بیش از ۱۳۱ کیلومتر روکش آسفالت راه شریانی و در بخش راه‌های روستایی بیش از ۷۱ کیلومتر روکش آسفالت صورت گرفته است، افزود: به صورت کلی در نگهداری راه‌های استان ۲۰۴.۶ کیلومتر با ۱۳۳ هزار و ۱۴۷ تن آسفالت انجام شده است.

حسنی احداث پل صلوات آباد بیجار با ۲.۱ میلیارد تومان اعتبار، ترمیم و بازسازی پل اکبرآباد سنندج با ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار، پل فرهاد آباد قروه با یک میلیارد تومان اعتبار از جمله پروژه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بخش ابنیه‌های فنی دانست و گفت: در سال جاری ۶.۳ دهم میلیارد تومان در بخش ابنیه‌های فنی کردستان هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ حدود ۶۲ نقطه حادثه‌خیز در محور‌های استان مشخص شده که از این تعداد ۲۸ نقطه تصادف‌خیز است، خاطرنشان کرد: ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکلات این نقاط از محل اعتبارسفر ریاست جمهور جذب شده و تا کنون بر اساس اقدامات سنوات گذشته ایمن سازی ۱۰ نقطه پر خطر و تصادف در جاده‌های استان اصلاح شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان با بیان اینکه بیشتر محور‌های حادثه‌خیز استان مابین شهر‌های سنندج مریوان، دیواندره سقز و دهگلان موچش است، عنوان کرد: در بخش ارتقا حفاظ ایمنی میانه‌راه‌ها و نواحی پل و پرتگاه و بهسازی حفاظ‌های جاده‌های استان ۱۱ کیلومتر گاردریل، ۱.۷ کیلومتر نیوجرسی روشنایی تقاطع‌ها، روشنایی داخل تونل یک کیلومتر، نگه‌داری چراغ چشمک زن ۷۵ دستگاه، نگهداری روشنایی راه ۴۰ کیلومتر، نصب و نگهداری علائم ایمنی راه ۴۴۵۰ تابلو با اعتباری بالغ بر ۵۴ میلیارد تومان نصب و هزینه شده است.

وی ضمن اشاره به ماموریت زمستانه نیرو‌های راهداری در جاده‌های استان گفت: ۵۲۰ نفر نیروی اداره و ۱۳۵ نفر از بخش خصوصی با ۴۲۱ دستگاه انواع خودرو درگیر عملیات زمستانه می‌شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱ راهدارخانه در استان وجود داشته که ۲۶ راهدارخانه ثابت و ۵ راهدارخانه موقت است، اعلام کرد: بالغ بر ۵ هزار تن نمک و ماسه و پوکه معدنی برای برف‌روبی و پاک‌سازی جاده‌های کردستان خریداری شده است.

وی تأکید کرد: از همشهریانی که در فصل زمستان در جاده‌های استان قصد تردد دارند تقاضا داریم که خوردو خود را تجهیز کرده و آموزش زنجیر چرخ را حتماً دیده باشند.

حسنی با ادعای اینکه تمام جاده‌های استان از طریق پایش تصویری رصد می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر در جاده‌های استان ۴۵ سامانه ثبت تخلف، چهار تابلو پیام متغیر، ۳۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری، ۲۱۸ دستگاه بی‌سیم رادیویی، یک دستگاه توزین در حال حرکت و ۶۸ سامانه تردد شمار برخط داریم.

وی بیان کرد: تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ افزایش مانیتورینگ، تغییرات برای انتقال داده از طریق فیبر نوری، احداث سه کل برای نصب دوربین نظارت تصویری، جابه جایی چهار سامانه ثبت تخلف برای انتقال به نقاط حادثه خیز در استان را در نظر داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان خاطرنشان کرد: در سال جاری تاکنون ۱۷ مورد تیرپارک و مجتمع رفاهی با اشتغال‌زایی بالغ ۲۴۰ نفر انجام و ۴ مورد نیز آماده بهره‌برداری و ۶ مجتمع رفاهی در دست احداث و ۱۶ مجتمع در حال استعلام و دارای موافقت اصولی و ۱۰ مجتمع نیز در دست موافقت است که می‌تواند باعث ایجاد اشتغال برای جوانان استان شود.

وی با بیان اینکه دو پلیس راه در محور‌های قروه به همدان و سقز به دیواندره را در دست احداث داریم، گفت: در استان در حال حاضر ۶ هزار و ۱۸۲ کیلومتر راه روستایی داریم که تاکنون با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها ۳۲۰۰ کیلومتر آن آسفالت شده و از این میزان حدود ۲۰ درصد راه‌های آسفالت شده روستایی استان دچار خرابی است.

حسنی از اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهبود راه‌های روستایی استان از محل سفر ریاست جمهوری خبر داد و یادآور شد: از ابتدای سال جاری ۱۸۱ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده که ۸۹ کیلومتر آن از محل اعتبارات سال ۱۴۰۴ بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان افزود: همچنین ۲۷ میلیارد تومان برای بهسازی آسفالت بلوار غدیر قروه اختصاص یافته است.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: