طلب‌کاری شگفت‌انگیز از «خواص»

رئیس دولت می‌توانست با توجه به گزارش‌هایی که به دستش می‌رسید از سه رئیس‌جمهور پیشین بخواهد تجربه‌های خود را در اختیار او بگذارند. رئیس‌جمهوری اگر می‌خواست خواص به کمک بیایند باید درخواست می‌کرد و تندرو‌ها را کنار می‌زد و از خواص درجایی استفاده می‌کرد که باید. شما در این یک سال به خواص چه داده‌اید که حالا از آن‌ها طلبکار شده‌اید؟

کد خبر: ۱۴۰۶۳۵
۱۹:۱۰ - ۲۸ آبان ۱۴۰۱

دیدارنیوز: چرا نهاد‌های قدرت با همه نیروی بزرگی که برای آرام کردن سپهر سیاست در سراسر کشور به کار گرفته‌اند، ناآرامی هنوز ادامه دارد و معترضان هر روز شکل‌های تازه‌ای از اعتراض را نشان می‌دهند؟

دراین‌باره مقام‌های سیاسی، نظامی و روحانیت درباره دلایل اعتراض‌ها و ویژگی معترضان، خواسته‌های آن‌ها و نیز ریشه این اعتراض‌ها تحلیل‌های گوناگونی ارائه داده‌اند. بیشترین تحلیل‌های دارندگان قدرت در ایران در ریشه‌یابی اعتراض‌ها این است که کشور‌های خارجی به ویژه آمریکا، اسراییل و عربستان این اعتراض‌ها را تقویت می‌کنند و باور دارند معترضان بازیچه شده‌اند.

بدیهی است هنگامی که ریشه اعتراض‌ها و ادامه آن به برنامه‌ریزی کشور‌های خارجی نسبت داده می‌شود باید بیشترین روشنگری‌ها هم در همین مسیر باشد تا شهروندان بدانند داستان چیست. نهاد‌های قدرت با این تحلیل بود که برای کمتر کردن صدای اعتراض از همان روز نخست که با مرگ غم‌انگیز «مهسا امینی» شروع شد از همان ابزار قدیمی یعنی به کارگرفتن زور و نادیده گرفتن کادر‌هایی خارج از دایره اصولگرایان استفاده کردند، اما از آنجا که جنس معترضان و ترکیب جنسیتی و سنی معترضان امروز با جنس معترضان ۱۳۹۸ تفاوت بنیادین دارد، این ابزار هنوز کارساز نشده است.

دولت برای اینکه کاری کند تصمیم گرفت با دانشجو‌ها گفتگو کند، اما به جای میدان دادن به افرادی مثل «سیدمحمد خاتمی» یا «علی لاریجانی» یا «محسن رنانی» یا «طبیبان» یا نیرو‌های سیاسی اصلاح‌طلبان، سخنگوی جوان دولت را به میدان فرستاد و یا باز هم از نیرو‌های تندرو استفاده کرد که جواب نداده است. در همین روز‌هایی که رئیس دولت چندبار درباره اصل اعتراض سخن گفت، توپخانه رسانه‌ای دولت شامل روزنامه و خبرگزاری دولت و نیز ده‌ها روزنامه و خبرگزاری وسایت خبری که در اختیار تندرو‌ها بودند باز هم همین داستان را به جناح سیاسی رقیب نسبت داده و آن‌ها را از اینکه به میدان بیایند، دور کرد.

رئیس دولت می‌توانست با توجه به گزارش‌هایی که به دستش می‌رسید از سه رئیس‌جمهور پیشین بخواهد تجربه‌های خود را در اختیار او بگذارند. رئیس‌جمهوری اگر می‌خواست خواص به کمک بیایند باید درخواست می‌کرد و تندرو‌ها را کنار می‌زد و از خواص درجایی استفاده می‌کرد که باید. مگر نهاد‌های قدرت اصرار ندارند ریشه اعتراض‌ها به خارج برمی‌گردد، پس چرا از خواص دارای تجربه دیپلماسی و اعتبار نزد رهبران دیگر کشور‌ها نخواستید با خارجی‌ها گفتگو کنند.

از سوی دیگر هنگامی که شورای نگهبان حتی علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری را برای حاضر شدن در انتخابات ذیحق نمی‌داند معلوم است شما هم نمی‌توانید از آن‌ها برای کمک دعوت کنید، چون با نارضایتی هواداران‌تان روبه‌رو می‌شوید. رئیسی باید بداند سیاست هنر پیوند زدن و انجام امور ناممکن است. شما در این یک سال به خواص چه داده‌اید که حالا از آن‌ها طلبکار شده‌اید؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: