«توشیو کورودا» اسلام‌شناس بزرگ ژاپن درگذشت

توشیو کورودا از اسلام‌شناس و مترجم نهج‌البلاغه به زبان ژاپنی دیده از جهان فروبست. او در زمره نزدیک‌ترین دانشجویان توشهیکیو ایزوتسو نام‌آورترین اسلام‌شناس ژاپنی است.

کد خبر: ۱۳۹۱
۲۲:۱۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

دیدارنیوز -  توشیو کورودا از اسلام‌شناسان باسابقه و سرشناس ژاپنی دیده از جهان فروبست.

او در زمره نزدیک‌ترین دانشجویان توشهیکیو ایزوتسو نام‌آورترین اسلام‌شناس و مترجم قرآن به زبان ژاپنی است.

کورودا پیش از انقلاب به درخواست توشیهیکو ایزوتسو همراه با همسرش به ایران آمد و در انجمن حکمت و فلسفه به تدریس «تاریخ تفکر شرق» پرداخت. همسر او نیز مدیریت کتابخانه انجمن را بر عهده داشت. او در ایران علاوه بر تدریس همراه با توشهیکیو ایزوتسو، هانری کربن و سیدحسین نصر پروژه‌های پژوهشی مختلفی را درباره «فلسفه شرقی» در ایران کلید زدند، که این مهم نشان از جایگاه والای علمی او دارد.

کورودا پس از بازگشت به ژاپن تمامی تلاش خود را معطوف به بررسی جایگاه تعالیم اسلامی در بطن جامعه و سیاست کرد. از این رو او تألیف و ترجمه‌های فراوانی درباره اقتصاد اسلامی و سیاست در اسلام دارد. همین طور او بنیان‌گذار «انجمن مطالعات فرهنگی و منطقه‌ای» در ژاپن است.

در سال‌های اخیر به همت سفارت ایران در ژاپن ترجمه کتاب نهج‌البلاغه توسط توشیو کورودا به ژاپنی انجام و به پایان رسید.

وی همچنین موفق به کسب جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برای ترجمه ژاپنی کتاب «بدایه‌الحکمه» علامه طباطبایی و دریافت جایزه فرهنگی ترجمه کتاب ژاپن برای ترجمه کتاب تاریخ فلسفه اسلام شد.

توشیو کورودا، تألیف و ترجمه ۲۰ اثر را در کارنامه دارد که از جمله آنان می‌توان به ترجمه آثاری چون «تاریخ فلسفه اسلامی» هانری کربن (از فرانسوی)، «سه حکیم مسلمان» سیدحسین نصر(از انگلیسی)، «تاریخ اسلام و اسپانیا» مونت کومری وات (از انگلیسی)، «مقاصد الفلاسفه» غزالی(از عربی) و «اقتصاد اسلامی»و«فلسفه اسلامی» محمد باقر صدر (از عربی) و همچنین تألیف آثاری چون «ساختار اسلام»،«اقتصاد اسلامی»، «روش تحقیق منطقه‌ای و خاورمیانه‌شناسی» اشاره کرد.

توشیو کورودا اخیراً در فیلمی به نام «شرقی» به کارگردانی مسعود طاهری که درباره زندگی، آثار و افکار توشیهیکو ایزوتسو ساخته شده مقابل دوربین نشست و درباره حضور خود در ایران، همکاری با انجمن حکمت و فلسفه و سیدحسین نصر و همراهی با پروفسور ایزوتسو گفت‌وگو کرده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: