گزارش دیدار از نسل‌کشی آبزیان

ماهی‌ها در آب می‌میرند!

تا همین چند روز پیش خشک شدن رودخانه و تالاب‌ها بلای جان ماهی‌ها و آبریان شده بود حالا سموم کشاورزی و پتروشیمی نقش قاتلان جدید را بازی می‌کنند.

کد خبر: ۱۳۶۱۱۲
۱۱:۰۲ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۱

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: "رئیس اداره محیط زیست شهرستان مانه و سملقان از تلف شدن ماهی‌ها در پی استفاده از سموم کشاورزی در این شهرستان خبر داد"، "مدتی است رودخانه سیمره در بخش روستای عرب رودبار استان ایلام رو به خشک شدن است و ماهی‌ها در این رودخانه تلف شده‌اند"، "اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی درباره گیر افتادن و تلف شدن تعدادی ماهی در یک آبگیر فصلی واکنش نشان داد. " این‌ها خبر‌های متفاوتی از تلف شدن ماهی‌ها در استان‌های مختلف کشور است که در چند ماه اخیر رسانه‌ای شده‌اند و در نهایت هم با یک توضیح ساده درباره علت حادثه، ماجرا فراموش شده است.

اتفاقی که ۱۶ تیر ماه در خراسان شمالی برای آبزیان در شهرستان مانه و سملقان افتاد، واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و احتمال وجود سم‌های کشاورزی در مسیر رودخانه اترک سبب شد تا محیط زیست به این ماجرا ورود کند؛ همان موقع سید محمد موسوی، رئیس اداره محیط زیست خراسان شمالی گفته بود که مشاهدات و بررسی‌های اولیه حاکی از تلف شدن تعدادی ماهی به علت آلوده بودن پساب ورودی به این کانال از اراضی تحت کشت شالی و پنبه با سموم آفت کش بوده و مشاهده قوطی سموم استفاده شده، گفتگو با چند نفر از کشاورزان و مشاهده پساب ورودی به این کانال انتقال آب، همگی حکایت از آلودگی آب و در نهایت تلف شدن ماهی‌ها دارد.

با مشخص شدن علت حادثه، تحقیقات بیشتری انجام و تعدادی از ماهی‌ها و نمونه آب محل جهت بررسی بیشتر به اداره دامپزشکی شهرستان ارسال شد و نتیجه اینکه مرگ دسته جمعی ماهی‌ها هشدار تهدید زیست محیطی در منطقه بوده که آثار زیانبار آن متوجه حیوانات اهلی و دام  و تأثیر در چرخه غذایی ساکنین منطقه می‌شود.

مرگ در "نمک"

اما خبر تلفات حجم زیادی از ماهی‌های در دریاچه نمک نیکشهر استان خوزستان و دلیل نامعلوم آن پای دادستانی را به میان کشیده و مهدی محمدی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندر ماهشهر در این باره گفته بود: در صورت اثبات تقصیر هر فردی در ارتباط با مرگ دسته‌جمعی ماهیان دریاچه نمک بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد جدی قانونی صورت خواهد گرفت و هرگز تحت تأثیر جوسازی‌ها و تسویه حساب‌های شخصی بعضی از سودجویان و تحت تأثیر سمت‌ها و شخصیت‌ها قرار نخواهیم گرفت. موضوع مربوط به حقوق عمومی است و در صورت اثبات تقصیر هر فردی در این رابطه، بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد خواهد شد.

نکته قابل تأمل این است که مرگ ماهیان دریاچه نمک بندر ماهشهر برای سومین بار در هفته‌های اخیر رخ داده و در دفعات قبلی و طبق گفته مسئولین چندین هزار ماهی تلف شده بودند، با اینکه هنوز علت این اتفاق‌های پشت سر هم در دست بررسی است، اما اداره محیط زیست استان خوزستان کاهش اکسیژن و گرمای هوا را عامل این اتفاق دانست و نماینده بندرماهشهر در مجلس شورای اسلامی وجود آمونیوم نیترات که در آزمایش‌های اولیه تایید شده بود را دلیل مرگ ناگهانی ماهیان عنوان کرد.

آمونیوم نیترات ماده اولیه کود کشاورزی است و اگر گفته این نماینده درست باشد باید بررسی شود کدام شرکت تولید‌کننده کود کشاورزی است و آیا این مورد عامل تلف شدن ماهیان است؟

جالب است که بدانید مرگ ماهی‌ها فقط با سموم کشاورزی یا دلایل محیط زیستی اتفاق نمی‌افتد، اسفند ۹۹ خبر رسید که حجم زیادی از ماهی‌های عسلویه تلف شدند که در همان ابتدا که شیلات، آلودگی نفتی را دلیل تلف شدن ماهی‌ها عنوان کرد، اما نماینده جنوب استان و محیط زیست، تلف‌شدن ماهی‌ها را ناشی از آلودگی و آلایندگی ندانستند و در نهایت این مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بود که گفت: ماهیان تلف شده همگی از یک گونه خاص و در یک سایز مشخص بوده‌اند که نشان می‌دهد از یک گله ماهیان مهاجر سطح زی بوده‌اند.

در نهایت موضوعی که نباید فراموش شود این است که سریال مرگ‌های ماهی‌ها در نقاط مختلف کشور به دلیل آلودگی‌های شیمیایی یا کشاورزی در حال اتفاق افتادن است و مهمتر اینکه تاکنون سازمان حفاظت محیط زیست هیچ واکنش جدی نسبت به تکرار این ماجرا و از بین رفتن حجم زیادی از آبزیان نداشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: