«سرمایه» ترسو است آقای شمخانی!

لازم است جناب شمخانی بداند که در اقتصاد کلان می‌گویند «سرمایه ترسو است» و منظور از این جمله این است که سرمایه‌گذار خارجی برای رفتن به یک کشور و ایجاد یک مرکز تولیدی و صنعتی، طیف گسترده‌ای از مسائل را رصد می‌کند و شاخص‌های مختلف اقتصاد ملی و همچنین ثبات سیاسی و حتی میزان حضور و مراودات تاجران کشور مقصد را بررسی می‌کند و در نهایت اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند. نگرش امنیتی که برخی دولتمردان از جمله محسن رضایی و همچنین جناب شمخانی دارند و اتفاقاتی که هر از گاهی در جلب و بازداشت دوتابعیتی‌ها و شهروندان اروپایی رخ می‌دهد و ادعا می‌شود آنان جاسوس هستند، اما پس از مدتی با پول مبادله می‌شوند به تنهایی برای فراری دادن این سرمایه‌های ترسو کافی است.

کد خبر: ۱۳۳۲۶۲
۱۱:۵۹ - ۱۸ تير ۱۴۰۱

دیدارنیوز:

دیدارنیوز: علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باید به گونه‌ای برداشته شود که همه کشور‌ها بتوانند با حفظ منافع بلندمدت به راحتی در ایران سرمایه گذاری کنند. ایران با هدف دستیابی به توافق، دور جدید مذاکرات در وین را آغاز کرد و با اراده جدی تا احقاق حقوق قانونی خود، چون گذشته به دیپلماسی پایبند خواهد بود.

روزنامه جمله نوشت: چند روزی پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات اخیر در دوحه و در حالی‌که طرف‌های غربی مدعی شدند مذاکرات قطر بی‌نتیجه تمام شد، وزیر امور خارجه این کشور عربی که هم با جمهوری اسلامی ایران ارتباط حسنه دارد و هم با غرب و عربستان روابط دیپلماتیک دارد، به تهران آمد و با چند تن از مقامات دولت از جمله علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خطاب به «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، آخرین تحولات سیاسی و امنیتی و همچنین بررسی برخی اتفاقات در پرونده برجام گفتگو کرد.

در این دیدار شمخانی رویکرد ایران در مذاکرات را دستیابی به توافقی قوی، پایدار و قابل اتکاء ذکر کرد و افزود: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باید به گونه‌ای برداشته شود که همه کشور‌ها بتوانند با حفظ منافع بلندمدت به راحتی در ایران سرمایه گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایران با هدف دستیابی به توافق، دور جدید مذاکرات در وین را آغاز کرد و با اراده جدی تا احقاق حقوق قانونی خود، چون گذشته به دیپلماسی پایبند خواهد بود.

در خصوص تحریم‌های ظالمانه تحریم‌های آمریکا و ضرورت رفع آن همه همداستان هستیم و با دبیر شورای عالی امنیت ملی موافقت داریم، اما در خصوص نکته‌ای که جناب شمخانی در دیدار با وزیر امور خارجه قطر گفت و به نوعی برای تحقق سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پس ار برجام تضمین خواست چند نکته را لازم به طرح می‌دانیم:

نخست این‌که لازم است جناب شمخانی بداند که در اقتصاد کلان می‌گویند «سرمایه ترسو است» و منظور از این جمله این است که سرمایه‌گذار خارجی برای رفتن به یک کشور و ایجاد یک مرکز تولیدی و صنعتی، طیف گسترده‌ای از مسائل را رصد می‌کند و شاخص‌های مختلف اقتصاد ملی و همچنین ثبات سیاسی و حتی میزان حضور و مراودات تاجران کشور مقصد را بررسی می‌کند و در نهایت اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.

دوم این‌که قرار نیست هیچ دولتی در ایران سرمایه گذاری کند و این کار در حقیقت وظیفه شرکت‌های بزرگ چندملیتی و کمپانی‌های معتبر است که دولت هیچ کنترلی برای آنان جز دریافت مالیات ندارد و آنان در برخی امور، از دولت‌ها نیز قوی‌تر عمل می‌کنند و هیچ دولتی حتی دولت‌های قدرتمند غربی و طرف برجام، اجازه و اختیاری ندارند آنان را ملزم کنند که در ایران یا هر کشور دیگری اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند.

سوم این‌که جناب شمخانی با این سخنان که در دیدار با وزیر امور خارجه قطر بر زبان آورد، نشان داد که از بدیهیات اقتصاد کلان، ناآگاه است و حتماً وزیر امور خارجه قطر نیز متوجه این نکته شد.

براین اساس ضرورت دارد مدیران ملی در مواجهه با مهمانان خارجه از قبل نسبت به موضوع مورد بحث، مطالعه اولیه داشته باشند تا حرفی از سرِ ناآگاهی بر زبان نیاورند که موجب حیرت و حتی تمسخر مهمانان خارجی شود.

نکته بعدی موضوع «fatf» است که احتمالاً شمخانی بهتر از هر کسی می‌داند که حتی اگر برجام امضا شود، اما لوایح چهارگانه مورد بحث تعیین تکلیف نشود، امکان باز کردن ال سی و انتقال فاینانس و مبادلات ارزی برای استقرار برخی تجهیزات سنگین در ایران وجود ندارد و بعد از برجام باید دنبال این موضوع باشند که این پرونده را نیز تعیین تکلیف کنند.

نکته بعدی این‌که نگرش امنیتی که برخی دولتمردان از جمله محسن رضایی و همچنین جناب شمخانی دارند و اتفاقاتی که هر از گاهی در جلب و بازداشت دوتابعیتی‌ها و شهروندان اروپایی رخ می‌دهد و ادعا می‌شود آنان جاسوس هستند، اما پس از مدتی با پول مبادله می‌شوند به تنهایی برای فراری دادن این سرمایه‌های ترسو کافی است و به باور ما اگر صد برجام هم میان جمهوری اسلامی ایران با طرفهای غربی به امضا برسد، تغییری در تحقق سرمایه‌گذاری خارجی در ایران رخ نمی‌دهد و شمخانی به عنوان راس هرم شورایی که امنیت کشور را در درسطح ملی و بین‌المللی مورد رصد قرار می‌دهد، نباید از این حقیقت غافل باشد.

آخرین نکته این‌که یکی از شیوه‌های نوین و جدید توسعه صادرات و ایجاد تمایل برای سرمایه‌گذاران خارجی، رفت و آمد تاجران ایرانی، فعالان اقتصادی و مسئولان اتاق ایران به کشور‌های توسعه‌یافته و شرکت در سمینار‌های علمی و نمایشگاه‌های اقتصادی است. با اتفاقات تلخ اقتصادی طی سه سال اخیر در ایران و کاهش ارزش پول ملی، فشار عظیمی به فعالان بخش خصوصی و تجار اصیل کشور وارد شده است و آنان یا زمینگیر شدند یا دل و دماغی برای کار ندارند و به همین دلیل احتمال تحقق سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در چنین شرایطی نزدیک به صفر است.

اگر جناب شمخانی مانند هر ایرانی آزاده‌ای دوست دارند اقتصاد ایران از «رکود تورمی» نجات پیدا کند و اگر مانند هر اقتصاددان آگاهی می‌داند تنها راه نجات اقتصاد ایران از این شرایط بغرنج، تحقق سرمایه‌گذاری است، لازم است مانند هر سیاستمدار آشنا با روابط بین‌المللی بداند این اهداف با دستور و توصیه و گفتن ان‌شاالله محقق نخواهد شد و مکانیسم اجرایی خود را دارد که به برخی از آنان در این مقاله اشاره کردیم و در یک کلمه می‌توانیم بگوییم اقتصاد بدون تنش‌زدایی در سطح منطقه و جهان رشد نخواهد کرد و سرمایه‌گذاری نیز از مرز‌های کشور وارد نخواهد شد.

برچسب ها: علی شمخانی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: