زلنسکی: دونباس اوکراینی خواهد ماند

تجاوز نظامی روسیه؛ مسکو فقط با زور متوقف می‌شود نه مذاکره

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین و از اعضای هیات مذاکره‌کننده صلح با روسیه، روز شنبه گفت که نمی‌توان به هرگونه توافقی با روسیه اعتماد کرد و مسکو را تنها می‌توان با توسل به زور متوقف کرد.

کد خبر: ۱۳۰۴۶۸
۱۳:۳۵ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

دیدارنیوز: پس از گذشت بیش از سه ماه از حمله ارتش روس به اوکراین، جنگ همچنان و خصوصا در مناطق شرقی لوهانسک و دونتسک این کشور ادامه دارد.

فرمانده لوهانسک از احتمال عقب‌نشینی نیرو‌های اوکراینی خبر داده و هدف از آن را محاصره نشدن عنوان کرده است. ولودیمیر زلنسکی هم می‌گوید اطمینان دارد که دونباس برای همیشه بخشی از اوکراین باقی خواهد ماند.

همزمان تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه ادامه دارد و مسکو می‌گوید در ازای لغو این تحریم‌ها حاضر است به محاصره بنادر اوکراین پایان دهد تا صادرات غلات به جهان از سر گرفته شود.

در همین حال فشار‌های بین‌المللی برای بررسی اقدامات روسیه در دادگاه بین‌المللی کیفری نیز ادامه دارد. دادستان این دیوان بین‌المللی مستقر در لاهه هلند از مسکو خواسته است در تحقیقات جنایات جنگی که ادعا می‌شود روس‌ها مرتکب شده‌اند، با این نهاد همکاری کند.

مشاور زلنسکی: روسیه کشوری بربر است که فقط با زور متوقف می‌شود نه با مذاکره
میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین و از اعضای هیات مذاکره‌کننده صلح با روسیه، روز شنبه گفت که نمی‌توان به هرگونه توافقی با روسیه اعتماد کرد و مسکو را تنها می‌توان با توسل به زور متوقف کرد.

پودولیاک در کانال تلگرامی خود با بیان این مطلب نوشت: «هر گونه توافق با روسیه ارزش یک پنی شکسته را ندارد. آیا می‌توان با کشوری مذاکره کرد که همیشه دروغ می‌گوید؟»

پودولیاک گفت: «روسیه ثابت کرده که کشوری بربر است که امنیت جهانی را تهدید می‌کند. یک وحشی بربر را فقط با زور می‌توان متوقف کرد.»

مین‌زدایی از اوکراین ممکن است ۵ سال طول بکشد
کارشناسان می‌گویند روسیه به اندازه‌ای مهمات و مین در اوکراین بر جای گذاشته که تخمین زده می‌شود پاکسازی مناطق بازپس‌گیری شده توسط دولت اوکراین حتی ممکن است ۵ سال طول بکشد و تلفات جانی و مالی ناشی از اینگونه مهمات رو به افزایش است.

گفته می‌شود حتی در صورتی که ارتش اوکراین بتواند شهر‌ها و مناطق خود را آزاد کند، روند بازگشت مردم به خانه‌های خود طولانی‌تر خواهد بود.

روسیه: تحریم‌های آمریکا عامل تشدید بحران غذایی در جهان است
آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن می‌گوید بحران غذایی که در سال‌های اخیر پیش آمده، در پی تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه روسیه شدت یافته است.

در بیانیه‌ای که سفارت روسیه در ایالات متحده منتشر کرده همچنین آمده است با وجود اشاره مقام‌های آمریکایی در خصوص معافیت تجارت کالا‌های کشاورزی از تحریم‌ها، صادرکنندگان داخلی روسیه امکان ارسال محموله و کالا‌های خود را ندارند و با مسدود شدن دارایی‌ها، جلوگیری از بیمه و مشکلات بانکی، کشاورزان این کشور نمی‌توانند محصولات خود را راهی بازار‌های جهانی نمایند.

آنتونوف در ادامه غرب را به «ریاکاری» متهم کرد و تلاش‌های روسیه آمریکا برای مقصر جلوه دادن روسیه برای بحران غذایی را بی‌اساس خواند.

روسیه و اوکراین مجموعا حدود یک سوم عرضه جهانی گندم جهان را به خود اختصاص داده‌اند و اوکراین به نت‌هایی یکی از عمده‌ترین صادرکنندگان ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه از سوی روسیه باعث شده عرضه جهانی این محصولات متوقف شود.

فرماندار لوهانسک: ممکن است سربازان اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی شوند
سرگئی گایدای، فرمانده منطقه لوهانسک، ادعای روسیه مبنی بر محاصره شهر سورودونتسک در شرق اوکراین را تکذیب کرد، اما در عین حال تایید کرد که سربازان اوکراینی ممکن است برای حفظ جان خود مجبور به عقب‌نشینی شوند.

گایدای در کانال تلگرام خود با بیان این مطلب همچنین اضافه کرد که روس‌ها توانسته‌اند یک هتل و ترمینال اتوبوس را تصرف کنند.

او همچنین ادامه داده همانطور که تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند روس‌ها نمی‌توانند در روز‌های آینده منطقه لوهانسک را تصرف کنند، ولی با این حال ممکن است نیرو‌های اوکراینی برای اجتناب از محاصره، مجبور به عقب‌نشینی شوند.

گایدای در ادامه گفت: «ما تجهیزات لازم برای دفاع از خود را داریم، ولی در نظر داشته باشید که ۹۰ درصد ساختمان‌ها در سورودونتسک آسیب دیده‌اند و ۱۴ ساختمان چندین طبقه هم در آخرین گلوله‌باران تخریب شده‌اند.»

او همچنین می‌گوید حدود ۱۰ هزار سرباز روس در این منطقه مستقر هستند و تلاش می‌کنند در هر جهتی که می‌توانند به دست‌آورد‌هایی دست یابند.

زلنسکی: دونباس اوکراینی خواهد ماند
ولودیمیر زلنکسی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید اطمینان دارد که دونباس همچنان بخشی از اوکراین باقی می‌ماند. پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه روسیه توانسته لیمان را تصرف کند و شهر سورودونتسک را نیز مورد حمله قرار دهد، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی شبانه خود تاکید کرد که نیرو‌های اوکراینی تا حد توان از خاک این کشور دفاع خواهند کرد.

زلنسکی در تازه‌ترین سخنرانی ویدیویی خود گفت: «تا جایی که منابع دفاعی ما اجازه دهد از سرزمین خود محافظت خواهیم کرد. اگر اشغالگران فکر می‌کنند که لیمان یا سورودونتسک مال آن‌ها خواهد بود، سخت در اشتباه هستند. دونباس اوکراینی خواهد ماند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: