رکورد بی سابقه کشف موادمخدر در ایران

در حوزه مواد مخدر تاکنون اقدامات مناسب از سوی دستگاه‌ها انجام شده است. همین مساله باعث شده تا کشور ایران سالانه هزینه‌های فراوان را برای مهار مواد مخدر در کشور انجام دهد. رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در حاشیه همایش بین‌المللی بررسی ابعاد مختلف تولید و قاچاق پیش‌سازهای موادمخدر از کشف ۴۰۳ تُن انواع مخدر در سال‌جاری توسط ناجا خبر داد و گفت: این حجم از کشفیات طی سال‌های گذشته در جهان بی‌سابقه بوده است.

کد خبر: ۱۲۳۷۷
۰۹:۵۱ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ محمد مسعود زاهدیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در سطح جهان بزرگ‌ترین کاشف مواد مخدر در منطقه را در سطح دنیا به شمار می‌آید، افزود: در 9 ماه گذشته بیش از 500 تن مواد مخدر توسط دستگاه‌های مقابله‌ای جمهوری اسلامی ایران کشف و ضبط شده و تعداد هزار و 290 باند و شبکه فعال در زمینه قاچاق مواد مخدر شناسایی و با آنها برخورد شد. او خاطرنشان کرد: در سال‌جاری کشفیات کشور از طرف نیروی‌ انتظامی تا صبح روز گذشته دوشنبه 23مهر، 403 تن انواع مواد مخدر بوده که این رقم خودش رکوردی به شمار می‌آید و این حجم از کشفیات طی سالیان گذشته در سطح جهان بی‌سابقه بوده است، در همین راستا جمهوری اسلامی ایران، تعدادی شهید و 12 هزار جانباز تقدیم جامعه جهانی کرده است. رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با بیان اینکه مساله تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان هر سال پیچیده‌تر شده، متذکر شد: سال 2001 نیروهای غربی برای تامین امنیت و مبارزه با مواد مخدر در کشور افغانستان حاضر شدند، اما تولید 185 تنی در آن زمان، امروز به 9 هزار تن رسیده که نشان‌ دهنده این است، نه تنها اقدامات آن کشورها در منطقه نسبت به امحای کشت تاثیرگذار نبوده، بلکه به نظر می‌رسد، به نوعی نقش در افزایش تولید داشته‌اند، اما ما مرزهای خود را باید محکم‌تر کرده و برنامه‌های پیشگیرانه را در سطح کشور ارتقا دهیم. زاهدیان افزود: تجهیزات و امکاناتی در کنترل معابری و محورهایی که قاچاق موادمخدر از آنها شکل می‌گیرد، باید تامین شود، جامعه جهانی تا به امروز در زمینه تامین نیازهای مبارزه با مواد مخدر در جمهوری اسلامی نقش ایفا نکرده و هر زمان که بحث تحریم‌ها مطرح شده این موارد را محدودسازی کرده‌اند، اما به تنهایی با عزم و نیت خیرخواهانه یک مسلمان در این راستا قدم برداشتند و جلوی مواد مخدر را گرفتیم. به گزارش تسنیم، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درباره دستور ترامپ به کشورهای اروپایی برای ممانعت ورود تجهیزات موادیاب به ایران گفت: باید این تجهیزات را خریداری کنیم و نیاز ماست، همه تجهیزات شامل تحریم‌ها می‌شود که امیدواریم این کار را نکنند، چون ممکن است در پیدا کردن مواد دچار مشکل شویم و آن وقت آنها مجبور شوند کیلو کیلو مواد را از اروپا جمع‌آوری کنند.

متلاشی شدن ۱۲۴۱باند قاچاق در ۹ماه اخیر

جانشین فرمانده ناجا گفت: در ۹ ماه اخیر در یک هزار عملیات، یک هزار و ۲۴۱ باند قاچاق متلاشی، ۹۹ کارگاه منهدم و بیش از ۵۰۰ تن انواع موادمخدر کشف شده است. اسکندر مومنی در این همایش اظهار کرد: حدود 26 سال قبل ایده این کنفرانس در چهل و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان مللل با هدف ایجاد سازگاری مناسب برای گفت‌وگو میان کشورهای آسیایی در زمینه مسائل مورد علاقه و تدابیر اتخاذساز شکل گرفت، شاید باورها، اذهان عمومی بر توفیقات به دست آمده را برنمی‌تابید، اکنون بعد از گذشت بیش از دو دهه از پایه‌ریزی این نهاد مهم شاهد اقدامات اثربخش به منظور اتخاذ تدابیر سیاسی، امنیتی، اجتماعی و... هستیم.

تولید 10هزار تُن موادمخدر در سال 2017

جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: در همین راستا در جمهوری اسلامی ایران تلاش شد تا برنامه‌های متنوعی ارائه و اجرا شود، گردهمایی تخصصی امروز نیز در همین رابطه با هدف تبادل اطلاعات در زمینه بررسی ابعاد مختلف تولید، انحراف پیش‌سازها و راه‌های کشف و مقابله با آن برگزار شد، افزایش حدود 87 درصدی تولید مواد مخدر در افعانستان در 2017 نسبت به سال قبل آن و رسیدن به تولید 10 هزار تُنی مواد افیونی، موضوعی برای نگرانی جامعه بشری است. مومنی افزود: در این همایش دو روزه ابعاد مختلف این موضوع مورد بحث و تبادل قرار می‌گیرد، چرخه کشت، تولید، توزیع و مصرف موادمخدر همچون یک زنجیره به هم پیوسته و قابل گسست در راستای منافع شوم سودجویانه سوداگران مرگ بوده و غفلت از هر یک از آنها نه تنها ما را در رسیدن به اهداف خود دور می‌کند، بلکه زمینه‌های لازم برای جولان بیشتر قاچاقچیان موادمخدر در سطوح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مهیا می‌کند، بر این اساس تقویت زیرساخت‌های فنی و تجهیزاتی و تلاش در گسترش ابتکارات و همکاری‌های منطقه‌ای از جمله موضوعات مهمی است که با تشریک مساعی جمعی، در بردارنده نتایج موثر در ابعاد گوناگون مقابله اصولی با پدیده ضد بشری مواد مخدر خواهد بود. او با بیان اینکه نقش فضای سایبری در معادلات جهان امروز انکار ‌ناپذیر است، گفت: امروزه شبکه‌های سیاه سایبری در اختیار باندها برای جرائم سازمان یافته قرار گرفته و بخش قابل توجهی از جرایم موادمخدر در این فضا بروز دارد، انحراف پیش‌سازها یکی از مسائل جدی قاچاق موادمخدر است و تجارب سال‌های گذشته نشان می‌دهد، سود اغوا کننده حاصل از انحراف آن موجب شده خود به یک قاچاق موادمخدر تبدیل شود. مومنی ادامه داد: به دلیل استمرار فزاینده کشت و تولید موادمخدر در منطقه ما، روند انحراف پیش‌سازها به سوی این بخش از جهان با رشد شتابانی افزایش یافته است، جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو کنوانسیون‌های سه گانه بین‌المللی سازمان ملل متحد، با اتخاذ سیاست‌های نوین، بهبود مقررات داخلی با هدف انطباق با تعهدات بین‌المللی، جلوگیری از مواد پیش‌ساز را در دستور کار قرار داده، در کشور ما فرآیند واردات، صادرات و ترانزیت پیش‌سازهای شیمیایی تحت نظارت دقیق کمیته ملی پیش‌سازها مستقر در ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود محموله‌ها منشا قانونی داشته و صرفا برای مصارف علمی، صنعتی و قانونی استفاده شده و به مسیر غیرقانونی انحراف پیدا نکند. جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه در بخش کاهش عرضه، جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های کنترل و انسداد مرز در نوار شرقی کشور را ادامه داده، متدکر شد: این اقدامات را به مرزهای غربی گسترش دادیم و با وجود برخی محدودیت‌ها مرزهای زمینی، آبی و.. را تجهیز کرده‌ایم، در همین راستا در 9 ماهه اخیر دستگاه‌های مقابله‌ای کشور موفق شدند با اجرای حدود هزار مورد عملیات عمدتا مبتنی بر اطلاعات، تعداد یک هزار و 241 باند قاچاق را متلاشی، 99 کارگاه را منهدم و بیش از 500 تن انواع مواد مخدر از جمله 32 تن هروئین و مرفین را کشف و تعداد 543 قبضه سلاح را ضبط کنند همچنین جمهوری اسلامی ایران تاکنون سه هزار و 890 نفر شهید و 12 هزار مجروح جانباز در رابطه با مبارزه با مواد مخدر داشته است.

مهارت‌ورزي براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي تقويت شود

با توجه به اینکه روز به روز بر میزان مواد مخدر موجود در کشور افزوده می‌شود. در این شرایط انتظار می‌رود تا دستگاه‌ها و مسئولان امر برای مهار این آسیب اجتماعی وارد کار شده تا بتوان نسل جوان را برابر مشکلات پیش رو مصون تربیت کرد. يک روانشناس بالینی بر تقويت مهارت‌ورزي كودكان و نوجوانان براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي تاكيد كرد و گفت: فرد با كسب اين مهارت‌ها ياد مي‌گيرد كه در مواقع مشكلات و بحران‌ها درست تصميم بگيرد. ملوک خادمی اشکذری با بيان اينكه آموزش «مهارت‌های اجتماعی» و «مهارت‌های زندگی» تاثیر زیادی بر روند زندگی اجتماعی فرد دارند، افزود: مهارت‌های زندگی همچون خودآگاهی، تسلط به خشم، كنترل هیجانات فردي و... در زندگی فردی و اجتماعی افراد و مقابله آنان با آسيب‌ها موثر هستند. او ادامه داد: زمانی که کودک سخن گفتن را مي‌آموزد، بايد این مهارت‌ها را هم فرابگیرد، مثلا بايد ياد بگيرد كه چطور از خودش مراقبت کند، خود را بشناسد، کنترل كند، با ديگران ارتباط برقرار كند و در مواقع مشكلات و بحران‌ها درست تصميم بگيرد. دانشیار دانشگاه الزهرا تصريح كرد: وقتي از کودکی «مهارت‌هاي اجتماعي و زندگي» آموزش داده شود، کارآمدی فرد در مقابله با مشكلات اجتماعي افزایش مي‌يابد و او در موقعیت‌های مختلف می‌تواند واکنش‌های درستی از خود نشان دهد. به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر خادمي ادامه داد: براي آموزش بهتر اين مهارت‌ها، مي‌توان فرد را در موقعيت‌هاي مشابه مشكلات فردي و اجتماعي و در قالب نمایش، تئاتر، گفت وگو، بحث، بازی فکری قرار داد تا او بياموزد در مواجه با مشكلات از مهارت‌هايي كه آموخته، چه عكس‌العملي بروز دهد.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: