مدتی است که مرغ منجمد، تخم مرغ، لبنیات، برنج، شکر، روغن، سیب زمینی و گوشت تنظیم بازاری به صورت اینترنتی توزیع میشود. اما سوالی که در اینجا پیش میآید این است که این توزیع تاکنون چقدر موفق بوده است؟
دیدارنیوز ـ طرح توزیع اینترنتی اقلام اساسی با هدف حذف دلالیهای غیرضرور و واسطهگریهای ناسالم در شبکه توزیع اقلام ضروری و رسیدن این کالاها با قیمتهای واقعی به دست مردم، از ۱۸ آبان ماه به صورت آزمایشی در سطح شهر تهران با توزیع مرغ منجمد و تخم مرغ کلید خورد و بعد از آن کلانشهرهای دیگر نیز به ترتیب به این طرح توزیع هوشمند اضافه شدند.
در ابتدای آغاز به کار این طرح فقط توزیع مرغ منجمد و تخم مرغ صورت میگرفت، ولی چندی پیش برنج خارجی، برنج ایرانی، شکر، روغن، لبنیات، گوشت منجمد و سیب زمینی تنظیم بازاری نیز به آن اضافه شد و قرار است میوه شب عید و حبوبات نیز به این سبد توزیع اینترنتی اضافه شود.
بنابر گفته مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با فراخوان اولیه از پلتفرمهایی که در بخش توزیع مواد غذایی فعال بودند تنها سامانه بازرگام شرایط مورد نظر سازمان یعنی "داشتن امکانات حمل و نقلی برای ارسال کالاها" و "رعایت قیمت تنظیم بازاری" را داشت و در فراخوانهای بعدی پلتفرمهای دیگر نیز اضافه شدند.
نحوه خرید اینترنتی اقلام تنظیم بازاری هم بسیار ساده است و افرادی که قصد دارند کالای مورد نیاز خود را به این شیوه خریداری کنند و ساکن تهران نیز هستند بایستی وارد سایت بازرگام شده و پس از طی مراحل مشخص شده نسبت به خرید کالای مورد نیاز خود اقدام کنند. نحوه کار نیز به این صورت است که پس از ورود به سایت، گزینه ثبت نام را انتخاب کرده، سپس اطلاعات شخصی خود را وارد و بعد از آن سفارشات خود را ثبت کنید. در نهایت نیز پس از اضافه کردن آدرس، مشخص کردن زمان تحویل کالا و پرداخت وجه نهایی اقدام به تکمیل خرید خود کنید.
آن طور که در سامانه بازرگام نوشته شده سفارشهای بیش از ۸۰ هزار تومان مشمول ارسال رایگان میشوند و سفارشهای کمتر از این مقدار بایستی هزینه ارسال پرداخت کنند.
در سایر شهرستانها نیز پلتفرمهای مخصوص خود آن شهرستان در این زمینه خدمات رسانی میکنند.
اگر چه در ابتدا به نظر میرسید توزیع اینترنتی اقلام تنظیم بازاری توانسته تا حدی آرامش و ثبات را در بازار حاکم کند، اما حالا آن طور که شهروندان میگویند این سامانه نه تنها در حال حاضر مشکلی را مرتفع نکرده بلکه خود آن هم تبدیل به مشکل جدیدی شده است؛ به طوری که در چند وقت اخیر کالاهای خریداری شده با تاخیر چند روزه تا یک هفته به دستشان رسیده و ارسال سفارشات با یک پیامک هر روز به روز بعد موکول شده است در حالی که قرار بود یکروزه به دستشان برسد.
البته برخی از شهروندان نیز به عدم پاسخگویی شماره پشتیبانی این سامانه انتقاد داشتند. مثلا اینکه پس از تاخیر در ارسال از خرید خود پشیمان شدهاند و حالا قصد دارند پول خود را پس بگیرند، ولی هیچ کس پاسخگوی آنها نیست و نمیدانند دقیقا چند روز بعد قرار است وجه آنها عودت داده شود.
اگر چه مدیرعامل سازمان تعاون روستایی چندی پیش اعلام کرد که در حال بررسی و رفع ایرادات و تاخیرات به وجود آمده در این زمینه هستیم و تا امروز (۳ اسفند) مشکلات مرتفع خواهد شد، ولی سوالی که در اینجا پیش میآید این است که چرا پیش از این برای افزایش تقاضا و حجم سفارشات بالا در این سامانه تدابیری اتخاذ نشده بود؟ چرا پلتفرمی که برای این حرکت ملی یعنی رساندن اقلام اساسی با قیمت تنظیم بازاری به دست مردم انتخاب شده و پیش بینی میشد که با حجم سفارشات بالا مواجه شود با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند که در نهایت عدهای را سردرگم و نگران کند؟ آیا اسفندماه که تقاضای خرید افزایش مییابد هم قرار است همین اختلالات ادامه داشته باشد؟
این سوالاتی است که بایستی مسئولان مربوطه در خصوص آن روشنگریهای لازم را انجام دهند.